køyre med tilhenger??

fisedutten

Forelsket i forumet
Eg og sambo skal prøve å få henta eit skap vi har kjøpt. Men er ikkje heilt sikre på om vi kan bruke tilhengar når vi berre har vanlig førerkort klasse B. Nokon som har peiling??[8|]

du har ikke lov og kjøre boggihenger med klasse B.. dvs de med 4 hjul.
kan kjøre en liten henger med 2 hjul (husker ikke hva liten henger heter, derfor skrev jeg 2 hjul[8D])

hmmm, hadde eit lite håp om at vi kunne køyre med hengar,men berre opp til ein viss kilo... sukk.
men takk for svar [:)]

ORIGINAL: Senator Malin

ORIGINAL: Tammiss

Jeg har kl.B, og da har jeg ikke lov å kjøre med henger nei.

Jo hvis den, bilen og last ikke overgår totalvekt på 3500 kg [:)]

Eller[8|]

stemmer

herregud so komplisert!!! [8|][8|] men då skal eg vel kunne køyre med hengar dersom det ikkje blir over 3500 kg tilsammen då... hehe. veit jo ikkje kor tungt det skapet e då. [X(]

Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom
  • tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og
  • den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg. Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har. 
    Se også etter bilens tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt.
  •  
    Med førerkort klasse B kan du kjøre bil med tillatt totalvekt på bil + tillatt totalvekt av henger = maks 3.500 kg. Samtidig som tillatt totalvekt av tilhenger ikke må overstige bilens egenvekt, eller den tilhengervekt som er angitt i bilens vognkort. Hvis bilens tillatte totalvekt er på 3.500 kg, kan du trekke en tilhenger på 750 kg.

ORIGINAL: Senator Malin

Jeg har kl.B, og da har jeg ikke lov å kjøre med henger nei.

Jo hvis den, bilen og last ikke overgår totalvekt på 3500 kg [:)]

Eller[8|]

Ja, kanskje det var sånn det var *klør meg i hodet*

Eneste jeg vet er at gubben har sagt jeg ikke får lov til å kjøre med henger, men kanskje det er andre grunner bak.. [8D]

Som sagt er det begrensninger for den enkelte bil i tillegg. (Står i vognkortet).

ORIGINAL: Aravis

VEL, dette er ikke så enkelt som dere tror.

Jo det er som jeg skrev. [;)]

Back
    Topp