Kåring av «fineste». Hva tenker dere?

Soskenlykke

Forelsket i forumet
Julibarna 2019
Jenta mi var idag på første karneval på skolen for 1.-2.klasse. Her hadde de kåring av best kostyme hvor 2 jenter og 2 gutter ble kåret.

Jenta mi kom sønderknust hjem for hun ikke var «fin» nok. Hun var prinsesse, og hun som vant var også prinsesse. Hun er under utredning, så ikke alltid ting er lett å forstå når vi prøver å forklare. Og slike ting går veldig inn på henne.

Jeg er helt for at barna må lære og ikke alltid vinne. Men samtidig ble jeg litt sjokket når jeg hørte de hadde slik kåring. Inspirerte av Martine H siste blogginnlegg mener jeg vi virkelig har nok «perfekt-jag» og press på våre små. Synd at dette skal starte allerede i 1. Klasse... mannen mener jeg overreagerer. Hva tenker dere? Er det vanlig med slik kåring på skolene?

Det syntes jeg var en merkelig konkurranse. Var ikke noe sånt her. Var til å med flere uten kostyme.

Aldri opplevd karneval på skolen eller sfo.

Men utover det synes jeg det hørtes rart ut å ha en sånn kåring

Ikke særlig inkluderende eller pedagogisk. Hadde fyrt av en mail til ansvarlige samt rektor hadde andreklassingen her kommet hjem og fortalt om en sånn kåring.

Uhørt med slike kåringer synes jeg! Selvfølgelig skal barna lære at man ikke kan vinne hele tiden, men ett mer passende «spill» for dette er faktisk ulike brettspill og annet med lik nytte og egenverdi. Ikke en kåring sosialt av fysisk utseende eller materiale som kanskje vil gå utover selvfølelsen til barna og bidra til tanker om å ikke være bra nok. Slikt press har vi nok av i verden, uten at arrangement i regi av skole o.l skal bidra til det samme. Det er mine tanker - hvis man skal se det helhetlig (for det var sikkert veldig gøy og vel unt de som fikk pris/vant kåring, og mye glede for de barna som opplevde dette positivt, men for de sårbare og mindre robuste barna kan dette gjøre vondt verre). Hva med barna uten kostyme? De som ikke har ressurser til å lage eller kjøpe kostymer?

Fikk vondt av jenta di nå. Snakk masse sammen, snakk dere i hjel. Hun er god akkurat som hun er! Stor klem ❤️
Jeg ville ha sendt en mail til rektor med litt tanker og refleksjoner, så kunne de ha reflektert videre på dette. Skolen trenger også tilbakemeldinger for å kunne ha mulighet til å reflektere, ta avgjørelser og gjøre forbedringer, viktig med input fra foreldre.
Her får alle barn diplom etter karneval, som minne for å ha deltatt. Så får de påskrevet hva de har kledd seg ut som på diplomen sin. Alle har likt. Jenta mi kom hjem med diplom fra barnehagen, og synes det var veldig stas.

Last edited:
Hun andre som var prinsesse var kanskje mer gjennomført?

Husker vi hadde konkurranse der beste kostyme vant premie da jeg gikk på barneskolen. På Halloween-festen jenta mi var på i fjor var det også slik kåring. Ser ikke problemet med det.

Ser ikke helt problemet selv om jeg tenker det rr bedre med premier til alle med kåring av forskjellige ting som best ær hjemmelaget , årets kreative, fineste, morsomste osv

Husker vi hadde konkurranse der beste kostyme vant premie da jeg gikk på barneskolen. På Halloween-festen jenta mi var på i fjor var det også slik kåring. Ser ikke problemet med det.
Jenta mi hadde blå Elsa kjole, hun hadde Lilla prinsesse kjole. Utover dette var det ingen forskjell. Synes du at vi skal lære 6-åringer at de skal bli belønnet for «gjennomført» utseende? Jeg tenker dette skapet enda mer press på utseende, jeg vil ikke at min datter skal bli fokusert på utseende og kjenne på å «ikke være fin nok» i en alder av 6.

Uhørt med slike kåringer synes jeg! Selvfølgelig skal barna lære at man ikke kan vinne hele tiden, men ett mer passende «spill» for dette er faktisk ulike brettspill og annet med lik nytte og egenverdi. Ikke en kåring sosialt av fysisk utseende eller materiale som kanskje vil gå utover selvfølelsen til barna og bidra til tanker om å ikke være bra nok. Slikt press har vi nok av i verden, uten at arrangement i regi av skole o.l skal bidra til det samme. Det er mine tanker - hvis man skal se det helhetlig (for det var sikkert veldig gøy og vel unt de som fikk pris/vant kåring, og mye glede for de barna som opplevde dette positivt, men for de sårbare og mindre robuste barna kan dette gjøre vondt verre). Hva med barna uten kostyme? De som ikke har ressurser til å lage eller kjøpe kostymer?

Fikk vondt av jenta di nå. Snakk masse sammen, snakk dere i hjel. Hun er god akkurat som hun er! Stor klem ❤️
Jeg ville ha sendt en mail til rektor med litt tanker og refleksjoner, så kunne de ha reflektert videre på dette. Skolen trenger også tilbakemeldinger for å kunne ha mulighet til å reflektere, ta avgjørelser og gjøre forbedringer, viktig med input fra foreldre.
Her får alle barn diplom etter karneval, som minne for å ha deltatt. Så får de påskrevet hva de har kledd seg ut som på diplomen sin. Alle har likt. Jenta mi kom hjem med diplom fra barnehagen, og synes det var veldig stas.
Takk for reflekterende svar og tanker. :)

Det hadde vi også :) ser at kanskje ordvalget (fineste) kan være litt feil, men ser ikke feil i å kåre beste kostyme :)

Er generelt i mot kåringer som går direkte på utseende, men hvis jeg skal pirke litt var det her snakk om beste kostyme ikke hvem som var finest. Jeg ser ikke helt problemet med akkurat denne type kåringer. Tenker at vi som foreldre ikke kan beskytte barna våre for alle former for konkurranser. Barn sammenlikner seg med hverandre uansett (et barn uten kostyme eller mindre fint/gjennomført kostyme vil merke det uavhengig av konkurranse).

Jenta mi hadde blå Elsa kjole, hun hadde Lilla prinsesse kjole. Utover dette var det ingen forskjell. Synes du at vi skal lære 6-åringer at de skal bli belønnet for «gjennomført» utseende? Jeg tenker dette skapet enda mer press på utseende, jeg vil ikke at min datter skal bli fokusert på utseende og kjenne på å «ikke være fin nok» i en alder av 6.

Jeg ser ikke på det slik som du. Kostymer handler ikke om å være finest og vakrest, og dermed ikke om utseende på den måten. Tror det er lett for oss voksne å overanalysere. På halloween-festen vant ei jente som hadde et knallkult klovnekostyme.

Jenta mi var idag på første karneval på skolen for 1.-2.klasse. Her hadde de kåring av best kostyme hvor 2 jenter og 2 gutter ble kåret.

Jenta mi kom sønderknust hjem for hun ikke var «fin» nok. Hun var prinsesse, og hun som vant var også prinsesse. Hun er under utredning, så ikke alltid ting er lett å forstå når vi prøver å forklare. Og slike ting går veldig inn på henne.

Jeg er helt for at barna må lære og ikke alltid vinne. Men samtidig ble jeg litt sjokket når jeg hørte de hadde slik kåring. Inspirerte av Martine H siste blogginnlegg mener jeg vi virkelig har nok «perfekt-jag» og press på våre små. Synd at dette skal starte allerede i 1. Klasse... mannen mener jeg overreagerer. Hva tenker dere? Er det vanlig med slik kåring på skolene?

Jeg syns du overreagerer samtidig som jeg skjønner deg. Og det er ikke lett for de barna som tar slike ting innpå seg sterkere enn andre barn. Og sikker på at de ansatte trøstetchenne så godt som de kunne. Samtidig som det er viktig at de lærer seg at sånn er det og ikke alle kan vinne.

Barn i 1.klasse kan sammenliknes med barn i 12-13 årsalderen hvor det er like mye "hormoner" og koblinger i kroppen som skal utvikles og ikke alltid like lett å forstå alt.

Noen skoler har slike kåringer og andre har kåringer f.eks innenfor talenter (synging, dans, skuespill).

Tenker at dette går nok fint.

Vi hadde da beste/fineste ditt og datt kåringer på skolen. Ser ikke problemet.

I dag er alle ekstremt hårsåre og alt skal være kvalmende pedagogisk!

Jepp. Og før i tiden kjørte de uten bilbelte, og det gikk da bra med de fleste, de som var så heldige og ikke kræsjet.. hipp hurra for utvikling!

Når man overlater majoriteten av ditt barns våkentid til andre så bør man vel være trygg på at de ivaretar ditt barn på best mulig måte? Jeg tror at de som vokser opp nå i altfor stor grad overlates til seg selv å sortere ut hvordan verden henger sammen. Jeg vet i hvertfall at mine barns oppvekst er helt annerledes enn min.

Jeg tenker at det å ha kåring på den fineste kan føles feil, og at man derfor bør ha bedre kategorier.. på skolen til sønnen min hadde de morsomste, mest kreative, skumleste, mest ugjenkjennelige ++ 1 elev fra hvert trinn var med å avgjorde ;) synes det er helt ok

Det viktigste her er jo å ha en dialog med egne barn om at de er god nok og at de selv er fornøyde med det kostymet de har. Min sønn går i 5 klasse og det er først i år han hsr fått noe utmerkelse da han alltid har valgt disse standardkostymene tidligere.. han har aldri reagert på dette før

og enkelte ganger er fremskritt en fin ting :) Mine barn skal forhåpentligvis få bedre verdier enn å være finest og penest. Det gikk nemlig ikke så bra med alle før.

Jeg likte aldri slike kåringer da jeg var liten. Visste meget godt at jeg aldri kom til å vinne.
Foreldrene mine hadde ikke råd til et fint og fancy kostyme, og det tror jeg det er mange av dagens foreldre som heller ikke har..

Back
Topp