Juniorseng VS voksenseng

Stolt mamma

Forumet er livet
Septemberbarna 2019
storebror blir 3 år om noen mnd. Er gravid og trenger etterhvert hans sprinkelseng til den nye babyen. Lurer derfor på å ønske oss ny seng til storebror til bursdagen hans. Lurer veldig på om vi skal kjøpe juniorseng eller gå rett på voksenseng m/sengehest. Han sover i voksenseng når han er på besøk hos bestefar så han er vandt med det, men den senga er litt for høy til at han klarer å komme ut og inn selv.
Deres om har byttet ut sprinkelsenga hva gjorde dere?

Vi har kjøpt halvhøy køyeseng som er 160 lang, men det er pga plass. Hadde nok gått for voksenseng med en gang om vi hadde hatt plassen til det :)

Foreløpig juniorseng pga plass og at vi hadde senga stående på loftet. Skulle gjerne hatt voksenseng og helst bred nok til å ligge komfortabelt der sammen med hen.

Gikk rett over på «voksenseng». Null problem ettersom han hadde god plass på rommet sitt. Var dermed unødvendig og kostbart å gå via juniorseng først.

Vi har kjøpt halvhøy køyeseng som er 160 lang, men det er pga plass. Hadde nok gått for voksenseng med en gang om vi hadde hatt plassen til det :)

Vi gikk for junior seng men var pga plassen mest

Foreløpig juniorseng pga plass og at vi hadde senga stående på loftet. Skulle gjerne hatt voksenseng og helst bred nok til å ligge komfortabelt der sammen med hen.

Vi har starta med juniorseng, men ser ikke noe problem i å starte med voksenseng med sengehest

Gikk rett over på «voksenseng». Null problem ettersom han hadde god plass på rommet sitt. Var dermed unødvendig og kostbart å gå via juniorseng først.

Takk for svar. Har plass til voksenseng på rommet hans. Må nesten ha plass til det siden han skal ha det rommet til han flytter ut :p
Jeg også tenker at det mest økonomiske er å gå rett over på voksenseng

Gikk rett på voksenseng. Pga størrelsen på rommet burde vi nok hatt junior seng, men valgte hemnes fra IKEA, da fikk vi med en del lagringsplass.
Aldri hvert noe problem å ha så stor seng, han sov godt og vi hadde/har sengesett i tillegg.

Voksenseng. De to her ville ha køyeseng så da ble det sånn. 3 åringen har brukt sprinkelsenga som juniorseng i over 1 år først.

Vi har vokseseng, altså en slik som kan gjøres lenger og til slutt full størrelse (Minnen fra Ikea: https://m2.ikea.com/no/no/p/minnen-uttrekkbar-juniorseng-m-ribbebunn-hvit-s29123958/ ). Synes det er genialt. Vi satte den på 160cm med en gang, og den er 80cm bred så hun har god plass, og jeg kan behagelig ligge ved siden av henne om hun trenger litt trøst :)

Hun har et stort rom (12kvm) så vi hadde jo kunnet hatt den 200cm lang eller en vanlig voksenseng, men vi synes det ser hyggeligere ut med en barneseng, og det er enda mer plass til andre møbler eller til å leke.

Siden hun er litt over 100cm lang nå, kan hun jo sove i senga slik som den er innstilt på 160cm i mange mange år. Ser for meg at hun vil gjøre om på rommet sitt lenge før hun blir stor uansett :) så når hun er 10 eller 12 eller hvor gammel hun enn er når hun har lyst på stor seng skal hun få velge ut selv.

Hun var med å velge voksesenga også. Synes det er hyggelig å involvere barna i slike ting, men så har vi jo en jente med mange meninger også :p hadde hun ikke brydd seg hadde vi kanskje ikke involvert henne like mye...

Takk for svar. Har plass til voksenseng på rommet hans. Må nesten ha plass til det siden han skal ha det rommet til han flytter ut :p
Jeg også tenker at det mest økonomiske er å gå rett over på voksenseng
Men å kjøpe ny seng om 7-10 år er vel heller ikke kjempedyrt akkurat. Mye annet man bruker mye mer penger på. Skal de ha den samme senga fra de er 3 til de flytter ut da, evt.? Jeg husker så gøy jeg syntes det var å få velge meg voksenseng da jeg var 12 eller noe. Fikk velge fritt blant alle sengene på Ikea :)

Her blir det over i voksenseng snart med sengehest. Hun er 1 1/2 år, og vi trenger snart sprinkelsenga til neste barn. Da tenker jeg at det er unødvendig for oss å kjøpe en juniorseng siden vi allerede har voksenseng inne på det rommet. Tenker mye kommer an på plassen eller hva man har fra før.

Men å kjøpe ny seng om 7-10 år er vel heller ikke kjempedyrt akkurat. Mye annet man bruker mye mer penger på. Skal de ha den samme senga fra de er 3 til de flytter ut da, evt.? Jeg husker så gøy jeg syntes det var å få velge meg voksenseng da jeg var 12 eller noe. Fikk velge fritt blant alle sengene på Ikea :)
Min fikk også velge , da han var 11
Veldig stas ja

Vi fikk sånn seng som du trekker ut ettersom de vokser. Hadde valgt seng med skuff og ekstra madrass hvis vi skulle kjøpt selv.

Vi kjøpte en sånn vokseseng fra IKEA. Syns det var veldig lurt for da har de sengen en god stund, i tillegg til at den er lav så han kommer seg inn og ut selv og om han skulle falle ut av senga på vei inn eller ut er ikke det helt krise.

Jeg har en på 3 år og 3 mnd og vi har juniorseng. Litt stor, men det går.

Kjøpte vokseseng på IKEA, som han fikk plukke ut selv. Måtte ha sengehest et par måneder først, kjøpte en løs en på IKEA.
Det fine er at man får kjøpt voksemadrasser der også:)

Back
Topp