Jumper

asil

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Nå fikk jeg beskjed av far til eldste om å sende med henne jumpere.. Hva sender jeg med da?:hilarious: Jeg tenker bare på farmor når jeg hører det ordet.. Og hun har ingen gensere som tilsvarer de min farmor brukte...
:anyone
 
Nå fikk jeg beskjed av far til eldste om å sende med henne jumpere.. Hva sender jeg med da?:hilarious: Jeg tenker bare på farmor når jeg hører det ordet.. Og hun har ingen gensere som tilsvarer de min farmor brukte...
:anyone
Jumpere betyr vel bare gensere?
 
genser er genser. Men seriøst, er det noen som bruker det ordet på norsk?
 
Ja, genser!, Tror ikke jeg har hørt det ordet brukt i dagligtale her til lands :)
 
Jumper brukes i Finnmark, i alle fall.
Genser brukes om ull eller litt tykkere overdeler.

En jumper er altså en langermet overdel som ikke er en skjorte, cardigan eller tykkere genser.
 
Jumper er den vanligste benevnelsen for genser i Stavangerområdet i hvert fall. For meg blir det helt unaturlig å bruke genser :)
 
Jumper er den vanligste benevnelsen for genser i Stavangerområdet i hvert fall. For meg blir det helt unaturlig å bruke genser :)
Men han er trønder, ingen sier jumper her:p Men han fikk et lite utvalg..;)
 
Men han er trønder, ingen sier jumper her:p Men han fikk et lite utvalg..;)

Kanskje han er påvirket av en Rogalending, hehe :) Godt han fikk litt å velge mellom :) Fascinerende med talemål og hvordan uttale og ordvalg er så forskjellig fra ett sted til et annet. Det er utrolig flott at vi ikke har et stramt standardtalespråk vi alle er "pressa" inn i!
 
Back
Topp