JULETRÅD : Hva spiser dere, gjør dere noe gøy/spesielt osv?

bøllefrøene

Forelsket i forumet
Hva gjør dere i jula egentlig?
Hva spiser dere på julekvelden, resten av jula?
Og har dere noen tradisjoner som fortsatt er gøy? :angel8

hmm tka.. på julaften ete vi pinnekjøtt. 1 juledag er det snitter hos sviger farmor.. 2 juledag er det klippfisk hos mine foreldre.. resten av julen er det min kjære som står for matlaging i år, siden det bare er eg som må jobbe:/ :p hehe
så var det tradisjoner.. hmm det eneste vi har som eg kjeme på nett no er at vi på lille julaften drar til nissen på låven å gir han grøt mens barna får gave etter at de har sunget til han.. :)

Grøt og pynting av tre og hus på lillejulaften. Julaften er det å dra på kirkegårdene og på sykehjemmet, pakkeåpning sånn litt og litt for hun på 5 og ribbe til middag. MÅ ha riskrem til dessert, ellers er jula ødelagt. 1 juledag middag hos svigers, kalkun vil jeg tro. 2 juledag, middag hos mamma og pappa. 3 juledag har vi juletaco ;) med mamma, pappa og svigers. Ellers går jula til jobbing for meg.
Hadde jeg ikke jobba 2 juledag, skulle jeg vært med på Ribbecupen, romjulsturnering i fotball, som er tradisjon her jeg bor. :)

22 desember: tenner lys på kirkegården og besøker samboern sine bestemødre.
23 desember: siste julevask, pynter hus og tre. Forbereder julemiddagen (skreller potet, lager dessert osv)
24 desember: ser på julebarnetv sammen med barna som koser seg med julestrømpen, askepot og reisen til julestjernen. Til julemiddag spiser vi ribbe, pinnekjøtt, julepølser, medisterkaker, sosisser, med tilbehør, har masse mat da mamma og søsteren min bestandig spiser julemiddag hos oss (og alle liker forskjellig mat).. Til dessert er det også litt forskjellig, riskrem, is, karamell/sjokoladepudding...

Ellers lager samboeren bestandig middag i romjula.. da blir det kveite med tilbehør, og lutefisk med tilbehør..

Her spiser vi mølje (hjemmelaget flatbrød bløtet opp i ribbefett med salt og pepper på, smaker bedre enn det høres ut :-P ) noen dager før jul, somregel siste helga før julaften.

På lillejulaften skal vi nå gjenoppta en gammel tradisjon som de hadde i svigers sin familie da samboeren var barn, da satte de ut grøt til nissen og spiste grøt med mandel i.

På julaften så blir det ribbe, sossiser, medisterpølser, mediskterkaker, surkål, poteter, waldorfsalat, kålrabistappe, brun saus og tyttebærsyltetøy til middag og is til dessert, er vi med svigers blir det stort sett det samme til middag bare at de også har pinnekjøtt og vossakorv og til dessert der så er det riskrem.

Og selvsagt så blir det jo mye kaker av diverse slag hele jula igjennom xsmile9

Ja, koser oss med julen, elsker julen og det som fører med. Har fult program.

Lille julaften vasker vi det siste, pynter tre, pynter ute og sånne ting.

Julaften starter rolig med kos, en tur på kirkegården for å tenne lys, så i år skal vi til mine foreldre, spise elgsteik, så kommer nissen. Overnatter der sammen med min søster og hennes familie.

1.juledag er det julelunsj til mine foreldre, kjempe deilig.

2. juledag, middag til svigers.

3. juledag, spennende med nye leker.

4. juledag - juleselskap på min mormor sin side

5. og 6. juledag, slapper vi av sammen og koser oss! Mulig samboeren må jobbe, litt usikkert...

Nyttårsaften - får besøk av min søster og hennes familie, knuser pepperkakehus, spiser god middag og fyrer opp raketter selvfølgelig. De overnatter. Spiser kalkun

Julaften; Familien spiser ribbe, medisterkaker, medisisterpølser, og alt det styret som hører til mens jeg spiser poteter i brunsaus. I alle år har det vært riskrem og saus(?) til dessert, men siden vi nå har begynt å feire jul her hos oss, jeg liker ikke den desserten og samboeren min er ikke så glad i den så har vi sjokoladefondant med is :)

1. juledag: Det er egentlig tradisjon med lunsj hos mamma og pappa, men den har vi her hjemme haha. Typ, bacon, egg, nystekte rundstykker, og alt mulig rart - i pysjen ;)

De neste dagene har ikke vi noen planer - vi liker å bare slappe av i romjula (men i år skal jeg jobbe et par dager)

Nyttårsaften: KALKUN :D Nam!

Lille julafta er det dynegrøt (langkokt risgrøt) med mandel i og pakke til den som får mandel, pynte ferdig treet og huset. Begynne på julepålegget (MÅ ha heimelaga rørt jordbærsyltetøy bl.a) til kvelds. Grevinnen og hovmesteren på tv.
Julafta disney, julestrømpe, askepott, deilig frokost, gjerne ein tur ut og evt bygge snølykt, om det skulle slå til med litt snø. Går av og til i kyrkja, syns det er veldig koselig, men ikkje fast på programmet. Mulig eg og mamma går i år. Så er det julemiddag med pinnekjøtt og tilbehør og ribbe med tilbehør. Riskrem til dessert, is til mini, som har fått det for seg at han ikkje likar riskrem.
Pakkeåpning, ei pakke om gangen. Spille brettspill når ungane har lagt seg.
1.juledag har me ofte fisk, og ei venninne av meg har bursdag, så me reiser ofte til ho ein tur.
Resten av romjula har me ingen spesielle tradisjonar, me pleier å jobbe.
Nyttårsafta har me som regel pinnekjøtt eller kalkun, og slappar av egentlig. Spelar da også brettspill om kvelden som regel.

Julaften i år blir hos mine foreldre. Mine søsken og tante og søskenbarn kommer også. Vi spiser både pinnekjøtt og ribbe m/alt tilbehør. Etter dessert og oppvask åpner vi pakker. Regner med at barna kanskje åpner noen pakker litt før middag, så det ikke blir så alt for sent før de må legge seg. Vi har et hav av gaver og åpner en og en. Det tar resten av kvelden. Og så må vel nissen komme en gang før ungene er i seng:)

1.juledag blir det middag hos svigers, 2.juledag hos mine foreldre igjen. Resten av romjula koser vi oss og besøker venner. Kanskje jobb en dag. Nyttårsaften aner jeg ikke.

Har litt lyst til å invitere naboene (2 stk) på julekveldsmat en dag i romjula. Hadde vært supert om det var litt snø da, så kunne ungene lekt ute i snøen før vi gikk inn for å spise. Synes det hadde vært så koselig.

En tradisjon vi har vert år er siste helgen før julaften, da samles rubbel og bit av tanter, onkler og søskenbarn på min fars side hos ene tanten min :) Koser oss med småklubb med pinnekjøtt og får levert julegaver dit de skal :) Den helga er noe vi ALLE ser frem til hvert eneste år for den helga VET alle om og dermed klarer alle å ordne seg osv så vi alle får vert der :) Ikke mindre enn 28 stk er vi :) Julaften står vi opp sammen med ungene og lager deilig frukost sammen og koser oss lenger. Ungene får pakke fra nissen om morningen, spill eller noe annet gøy de kan leke med utover dagen :) Utpådagen drar jeg på butikken sammen med ungene og de har med det de har fått av penger med nissen i kopp under senga gjennom Desember. Der får de selv bestemme og kjøpe det de vil av godteri og gjerne en film eller to som de koser seg med gjennom jula. Dette er noe jeg selv er vokst opp med og syns er kjempekoselig :)

Julaften har vi pinnekjøtt med kålrabistappe, potet, julepølse, surkål osv :) Romjulen er en rolig tid for oss ;) Koser oss hjemme, er en dag vi er hos svigermor og samboeren på spekemat eller gryte :)

Back
Topp