Julesylte

Pingvin82

Flørter med forumet
Vet noen om den sylta man kjøper i matbutikken er kokt? Da er det nemlig trygt å spise den.
Det står ingenting på pakken, så jeg ble litt usikker.
Sylta er fra gilde, og den typen man skjærer selv i skiver.

Sent from my iPhone using BV Forum

Det kan vi fint spise :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Her ble det hjemmelaget sylte til kvelds svigermor har laget til oss :)

Jeg leste på matportalen i kveld at sylte måtte fryses i 2 døgn før det er trygt. Noen som hvet hvorfor? Jeg la min pakke i fryseren siden det var det som sto..

Termin 2 Februar 2014 ♥♡♥

Gjelder feks saltpølse også. Kan spises om det fryses først. Bakterien som er skummel drepes ved frysing :-)

Saltpølse er ikke det spekemat? Det må både fryses og varmebehandles står det på matportalen. Så det holder jeg meg borte fra.

Termin 2 Februar 2014 ♥♡♥

Holder meg borte selv, men husker bare fra forrige svangerskap at det kunne spises om man fryste det.

Kan man fryse fenalåret? Blir det noe forskjell på smak? Og vil det hjelpe å dypfryse det? :P

Hjelper ikke å (dyp)fryse, bakterien/parasitten overlever det... Må varmebehandles...

Det er ikke nok å fryse spekemat.

Kilde:
http://www.matportalen.no/rad_til_s..._spekemat_dersom_man_fryser_ned_kjottet_forst

"Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke Listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat."

(Sylte derimot er jeg ikke helt sikker på. Tror at det er varmebehandlet, men skal ikke si det helt sikkert.)

Det er ikke nok å fryse spekemat.

Kilde:
http://www.matportalen.no/rad_til_s..._spekemat_dersom_man_fryser_ned_kjottet_forst

"Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke Listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat."

(Sylte derimot er jeg ikke helt sikker på. Tror at det er varmebehandlet, men skal ikke si det helt sikkert.)
Bah....ja, ja....da får jeg vente til neste jul :P

Back
Topp