[Julestemningskalenderen] - 7. desember - Julekaker

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Ja, i denne 7. luken av julestemningskalenderen tenkte jeg vi kunne dele oppskrifter på julekaker. (Jeg tenker først og fremst på kaker, godteri kommer jeg tilbake til en annen dag)

Det er snart helg og mange av oss bruker vel helgene nå i adventiden på å bake julekaker. Om vi vi får tid, håper jeg vi får bakt julemenn i helga. Jeg sitere her mitt innlegg fra i fjor.

Jeg tenker jeg rett og slett skal dele min klassiske julemenn-oppskrift. Julemanna som det heter her på sunnmøre, uten at det har noe med Manna å gjøre, det er rett og slett bare flertallsformen av mann på vår dilekt. Eller da alså hvite kakemenn som dere kaller det på østlandet

Oppskriften går i kopper, og nei, det er ikke "cup", det er en kaffekopp i min tantes gamle kjøkkenservise. Ved omregning til å stemme er det ca 2 dl, jeg bruker en kopp fra ungenes prins/prinsesse og tar den nesten full.

3 kopper sukker
1 kopp potetmel
1 kopp vann
1 kopp melk
1 kopp smeltet, avkjølt margarin (eller smør om du vil, jeg bruker flytende melange på flaske)
1 ts hornsalt, løst i bittelitt vann
1 egg
ca 1 kg hvetemel, til passe konsistens så den kan kjevles.

Kjevles "litt tykt" og stikkes ut. Stekes på 175 grader varmluft to brett om gangen i ca 10 minutter, og dekoreres gjerne med konditorfarge.

Dytter denne litt jeg.

Brunepinner

200 g romtemperert smør
200 g sukker
1 stk eggeplomme
1 ss lys sirup
½ ts malt kanel
1 ts vaniljesukker
1 ts natron
300 g hvetemel (ca)
PENSLING OG DRYSS:
1 stk sammenvispet egg
1 dl perlesukker
1 dl hakkede mandler

Sett stekeovnen på 175 °C. Ta frem stekebrett med bakepapir.
Rør romtemperert smør og sukker godt. Når smør-sukker-blandingen er blitt hvit og fin blander du inn sirup, mel, kanel, natron, vaniljesukker og eggeplommer.
Elt deigen og del den i 6 emner. Trill pølser og trykk dem litt flate på stekeplaten.
PENSLING OG DRYSS:
Pensle med egg, dryss på mandler og sukker.
Stek kakene i ca. 10 minutter midt i ovnen. Når du har tatt ut kakene, skal du skjære dem i skrå, smale pinner (1,5-2 cm) mens de fortsatt er varme.

Back
Topp