[Julestemningskalenderen 2023) - 12. desember. I rute eller på etterskudd?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Hei og velkommen til denne 12. luken i årets julestemnigskalender og der kan man vel derved se hvor jeg havner i dette tema.... på etterskudd.

Jeg er stort sett alltid på etterskudd, året rundt. Huset er litt lettere kaos på det beste og komplet kaos innimllom. Og nå er vi der. Komplett kaos. Vi gikk inn i desember med syke barn og fortetter denne uken her med enda mer syke barn. De er store barn, men det er syke barn og det er kaos. Listen min som opprinnelig sa sånn en halvtimes husrydding/juleforberedelser utover ordinært vedlikeholdsrydding (vaske klær, vaske opp og sånt som man må gjøre hver dag) skulle gå meg i mål, men er vel nå er sånn på 3,5 timer daglig eller noe sånn...

Mannen tok kjøleskapet til rota i går da i det misnte, tømte hylle for hylle, vasket hyllene og satte inn igjen bare den maten som faktisk er spiselig. Så nå er der plass til å fylle opp med god mat til jul, det var nok litt for lenge siden sist det ble gjort. Måtte bare resten av huset se ut sånn som kjøleskapet nå gjør på innsiden!

DEt blir nok "velkommen til rothuse" når svigermor kommer i morgn også, men vi får stå på aktivt hele familien (mulig unntak for det syke barnet da, men derved synes søsteren at det er urettferdig og vil heller ikke, og femtenåring er generelt på "skjer ikke, ikke nå" når jeg ber ham rydde rommet sitt...) men jeg og mannen får vi alle fall stå på, så blir det vel i alle fall halvveis presentabelt til hun kommer, også får vi rydde og vaske litt mer og pynte når hun har dradd så blir et jul i år også.

Jeg vil gjerne høre fra dere som har alt på stell, alle gavene pakket inn, treet pynet og huet er støvfritt. (HVORDAN????) Og fra dere som har et sånt kaoshus som meg. Og alle midt imellom

Hvordan er ståa når vi nå er halvveis på kalenderen? (eller faktisk voer på andre halvdel, siden jeg er en dag på etterskudd med denne tråden også)
 
Jeg har baby og toåring i hus, så eneste på listen min er egentlig bare å bake aniskringler og pepperkaker. Jeg mangler to gaver, ellers er resten ordnet. Vasking orker jeg ikke tenke på en gang, foruten den vanlige ukesvasken. Huset er 90% av tiden strødd (toåringen min er litt som Emil i Lønneberget på speed), så jeg er fornøyd nok når jeg får gjort unna vaskelisten for uken (og måneden).

Pyntingen er så som så, men får være bra nok. Juletreet pyntes lillejulaften:)
 
Problemet mitt er nok at den "vanlige ukesvasken" ikek er gjort i desember eller november. det tas ikke hele huset på en gang, men litt her og litt der, jeg har selvsagt vasket spisebord, kjøkkenbenker og vasken på badet mange ganger, men ikke noe sånn skikkelig helhetlig og systematisk, og slett ikke akkurat sånn at stuegulvet, HELE stuegulvet, er støvsuget på lenge. (men jeg tok trappa igjen her en dag da ;) )

Så akkurt nå trenger kjøkketn en skikkelig omgang, rydding, kasting og vasking. Det er godt å ha gjort til all julematlagingen. Stuegulvet må ryddes og støvsuges, det står diverse annet (inkl ei kasse som inneholder litt julepunt og merkelig nok en del julegaver, der var liksom plass...) der juletret skal stå. Også er der en haug med leker og papirer som har rast ut fra under et bord fant jeg ut, bak der. I andre enden av stua er der bare rett og slet kaos, med to store plastesker som ikke burde være der, som alt mulig rot er lagt oppå. Og hvor vi skal gjøre av ei DIGER kasse med "kontorrekvisita", skrivebøker, papirer, konvolutter, og mye annet forskjellig, hvem vet. Den er for STOR egenlig til alt fornuftig. Og til å flyttes. Den har følgelig stått er lenge. Mulig løsnignen har vært å legge et pledd over og pynte med julepynt oppå... ) Under sofaene er et trolig både leker og papir og klær, det er det i alle fall hver gang jeg stikker en mopp under der og drar frem, så neppe noe unntak denne gangen.
På badet trengs det en skikkelig opprydding i hauger av klær som trolig er klesvask. (samt selvsagt den vanlige vaskingen av vask, toalett, speil og dusj, men det er vel ikke den delen som tar lengst tid)
Også kjellergangene da, der det er hinderløype etter at mannen demonterte et salgs skap som sto der (Delene av det skal inn i bilen og kjøres på fyllinga, bilen min skal fylles i kveld så kjører jeg via gjenvinningsstasjonen/avfallsstasjonen, hva enn det heter, i morgen tidlig) Det var mye rart inni det skapet, og inn i bilen min som skal kjøre det vekk skal også et par gamle bilstoler (vi snakker kjøpt til 15 åringen, så de er for gamle) og diverse som vi har samlet på her og der i huset i påvente av en sånn tur, så ved å få de vekk så får vi bedre plass. Det er litt hinderløype i gangen nå da, ettersom en dela v det befinner seg der.
7 åringen sitt rom trenger egentlig bare at vi får båret vekk 2-3 kasser med leker hun har vokst fra (men de må gjøres av et sted, hun får sammenbrudd om jeg nevner at vi kan kvitte oss med det. sist jeg nevnte at hun hadde vokst gra duplo, kanskje fetteren kunne få arve det? så begynte hun å leke med det igjen. ) Så blir det plass til å få tatt en runde med støvsugeren og få på plass julepynten hennes tenker jeg. Inne hos 12 åringen er det egentlig strøkent, bortsett fra noe papp etter at hun fikk seg skrivebord, det er fullt i papirinnsamlingen, de henter den på tirsdag, så vi får enten ta med det også inn på fyllinga eller vente til det er tømt og fylle oppi der.
På 15 åringen sitt rom er det anarki. Han nekter. Jeg har egentlig fått tillatelse til at jeg kan rydde der inne, men ikke når han er der. OG han er der jo fra han kommer hjem fra skolen til han drar på skolen neste morgen utenom et og annet avbrudd for å spise.

Så ja, i morgen kommer svigermor på besøk til et rothus. Jeg skal stå på fra jeg kommer hjem til jeg stuper i seng i dag, men det er trolig mye som fortsatt gjenstår når hun kommer, i år også . Hun er ikke dømmende altså, men det hadde jo vært kjekt å få det til for enn gangs skyld. Det er ikke akkurat perfekt ryddig hos min svigermor når vi kommer dit heller, så det er sånnsett greit, men likevel. Ikke SÅ ille. Og så har mine foreldre en tendens til å komme på besøk når hun er her, treffe henne, hilse på, sitte og skravle. Og hjemme hos min mor, der ER det alltid ryddig og rent. )
 
Vi feiret ettårsdag i går med en god lunsj i stårlende sol. Men har begynt å planlegge hva vi skal gjøre når vi kommer hjem en uke før jul og den ser ca. slik ut:

18 desember: handle inn matvare til jul og julaften av det vi kan
19 desember: Jeg skal på jobb og julelunsj, planen er å vaske ned bade om kvelden
20 desember: Støvtørking der de trengs i huset, mens ungen holder på med sitt. Avhengig av en snill ettåring og fireåring. Om kvelden en grundig vask på kjøkkenet.
21 desember: tur til svigermor for å bake margposteier.
22 desember: vaske og rydde det som gjenstår. Pynte til jul og krysse fingrene for at alt er klart til mine forelder kommer om ettermiddagen
 
Er i rute og ferdig med absolutt alle julegavene- bare igjen å pakke inn gavene til de to største jentene våre :Heartpink

Huset ble julepyntet i helgen rett før halloween, pga det var da vi hadde tid til det! Pleier å pynte 1.november, men er så glad vi gjorde det før det i år:greet008 Hadde planlagt keisersnitt den 7.November med bittelillebror, og sjukt deilig å være ferdig med julevask, julepynting av huset, pakkekalender som henger klar(5 barn som får pakkekalender, så tar litt tid å ordne 120 kalendergaver❤️) med en liten nyfødt I huset. Jeg er av den typen som blir stresset av å ha dårlig tid, liker nettopp å være ute I god tid og vite at jeg har kontroll! Jeg er kontrollfreak til de grader, så dess mer kontroll, dess mindre stress:hilarious:

Kjenner det er en lettelse å være ferdig iom at vi nå har omgangssyke og covid-19 I hus samtidig(begynte med omgangssyke på 2-åringen fredag kveld, og da testet også 11-åringen positivt for covid-19). Akkurat nå er de fleste av oss smittet med covid-19:hungover:
 
Last edited:
Back
Topp