[Julestemningskalenderen] 15. Desember. Julegodt

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Nam

I dag håper jeg mange deltar i dagens luke i Julestemningskalenderen!

Del en oppskrift på julegodterier!

Oreo-konfekt

2 pakker oreokjeks
300 g nøytral smøreost
200 g hvit sjokolade
1-2 pakker røde sjokoladehjerter
Små muffins/konfekrformer

Smuldr opp kjeksen og bland den sammen med osten.
Bruk en teskje til å forme små baller og ha oppi formene.

Smelt den hvite sjokoladen i vannbad og ha oppå og pynt med hjertene.

Oppbevares i kjøleskapet

Røde sjokoladehjerter?

Google fortalte meg. Jeg så for meg sånne hjerte pakket i rødt "sølvpapir" og fikk ikke det til å passe i beskrivelsen....

Fant denne på Det søte liv

Ingredienser

100 g mørk sjokolade (50%)
100 g lys sjokolade
100 g hvit sjokolade
- -
300 g cornflakes

Fremgangsmåte

Smelt sjokoladetypene hver for seg. Fordel cornflakes i de tre skålene med smeltet sjokolade og vend de forsiktig med to skjeer så alle cornflakesene blir godt dekket med sjokolade.

Sett små topper i små konfektformer (se tips). Avkjøles i kjøleskapet til sjokoladen har stivnet.

Ingredienser

100 g mørk sjokolade (50%)
100 g lys sjokolade
100 g hvit sjokolade
- -
300 g cornflakes

Fremgangsmåte
Smelt sjokoladetypene hver for seg. Fordel cornflakes i de tre skålene med smeltet sjokolade og vend de forsiktig med to skjeer så alle cornflakesene blir godt dekket med sjokolade.

Sett små topper i små konfektformer (se tips). Avkjøles i kjøleskapet til sjokoladen har stivnet.

Tenker vi prøver ut denne med glutenfri cornflakes :D

Denne er fra kitchn [emoji4] kjempegod på smak! Men stivna ikke ordentlig for meg. Må nok småkoke lenge..
e7f0d7756faf9bf454da313bf5deb326.jpg

Så mye godt jeg får lyst til å lage!

En eller annen variant av peppermyntekonfekt er planlagt. Og trøfler. Og brente mandler som er gaver

Hva er best å gi bort?
Som vanlig har jeg prøvd meg på noe med sjokolade, og det blir bare ikke bra nok til at jeg kan gi det bort til så mange :(
Kan ikke å temperere sjokolade, så konfekten blir alltid klissete :(

Jeg har egentlgi bre gitt bort trøfler og brente mandler.

trøfler skal ikke temperere sjokolade, det skal smeltes i kokt fløte, også bi kaldt og rulles i kakao så da blir det ikke så klissete, men jeg har lyst å prøve på konfekt også i år, dog i første omgang til hjemmebruk, så vi får se hva vi får til

Back
Topp