[Julestemningskalenderen] 1. Desember. Forventninger.

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
God morgen og velkommen til Julestemningskalenderen 2018. Dette er en litt annerledes kalender enn de mange "svar på tre spørsmål så kan du vinne denne flotte premien" - kalenderene som finnes. Dette er en kalender hvor vi sammen prøver å finne julestemningen. I hver luke vil jeg dele litt med dere, og håper dere vil dele med meg, og sammen vinner vi den beste premien av alle. (Det var nå også snakk om at jeg kanskje kunne trekke en premie blandt dem som har svart på dagens luke minst 20 av dagene, men vi får se. Det må jo også administreres og adresse og sånn.)

Så, endelig. Første luke handler om forventninger. Hva er vel et mer passende tema denne første dagen i desember. Adventstid er ventetid. Men også tid for forventninger. I dag åpner tusenvis av barn den første luken i kalenderen sin. Det er desember. Det er julemåneden!

Det er noe helt spesielt.

God morgen, sa jeg til min datter på sju.

Ikke bare god morgen, mamma. God desember! svarte hun.
Ja, god Desember.

Oi, se på alle de presangene! Ropte lillemor på nesten tre når hun kom opp. Hun husker ikke helt dette fra i fjor.
Å få forklare henne En hver dag. Denne i dag denne i morgen. En hver dag. Når den siste er åpnet, da er det den dagen nissen kommer. Og den første dagen der ikke er pakke på kalenderen, det er den dagen du blir tre år, bursdagen din.

Det glitrer i barneøyne og kribler i magen. De er gode på dette ungene.
Å ta seg tid til å kjenne på den forventningen. Den følelsen av å glede seg til noe. Nyte den følelsen. Den kriblingen i magen.

Ta dere tid til det i denne førjulstiden. Ikke bare løp mellom juleshopping og juleavslutninger og Lucia og julebord og bli stresset av at du burde vaske gulvet og henge opp julegardiner, men ta en liten pause og kjenn etter. Hva gleder du deg til? Hva gir deg den varme, kriblende følelsen?

Jeg gleder meg til julaften og gleden til ungene :)

Jeg gleder meg til å bruke julegenseren min :)

Jeg gleder meg til å flytte og ha masse feire i desember :)

Jeg gleder meg til å pynte i nytt hus og feire julaften i nytt hjem :)

Jeg gleder med til å handle og lage julegaver :)

Jeg gleder meg til å se gleden til frøkna på julaften!

Jeg gleder meg til å begynne å lage tradisjoner, som baking, lage julegaver osv :)

Jeg gleder meg til å gi julegaver, blitt morsommere å gi enn å få :p

Jeg gleder meg til jul med egne barn. Pynte, gjøre det fint her hjemme. Spesielt i år hvor vi tilbringer så mye tid hjemme. Jeg gleder meg til rolige dager inne med peisen tent, julefilm på tv-en og pepperkake i hånden.

Men samtidig har jeg forventninger om en rolig jul i år. Slappe av og ikke la det bli for mye mas for frøkna. Neste år derimot kan vi gjøre julen større :)

Jeg gleder med så til alle forberedelsene - pynting, baking, julegaver og å åpne kalender sammen med samboer hver morgen.

Desember er den koseligste måneden i barnehagen, og selv om jeg bare jobber en liten uke til, så skal jeg besøke dem og dele litt julestemning og juleglede med barna "mine" der :Heartred

Jeg gleder meg til første jula i eget hjem, til julematen i godt selskap. Og til mange andre gode måltider og stunder med de jeg er glad i!

Og aller mest gleder jeg meg til å hilse på den lille mageboeren for aller første gang! Hvis h*n kommer før/til termin på nyttårsaften :love7

Jeg elsker førjulstida og er så heldig å få barneglede i dobbel dose: Både hjemme og i barnehagen det jeg jobber.

Jeg gleder meg først og fremst til familiekos og å skape forventninger sammen med ungene. Det er herlig å innføre egne tradisjoner som julebakst, juleverksted, julefilmer og julekalender.

Jeg gleder meg til å hver morgen se gleden og forventningene i øynene på barna når de får åpne en ny luke i kalenderen sin.
Jeg gleder meg til alt det koselige vi skal finne på sammen: pynte til jul, julemarkeder, juleverksted, julebakst, jul i dyreparken, pynte juletre, åpning av byens skøytebane, juletrefest osv.
Jeg gleder meg til barnas glede over at det endelig blir julaften og bare nyte den magiske og fine dagen sammen med mine to fine små :Heartblue:Heartred

Gleder meg til Disney på TV,pinnekjøtt i lukta og lys og kos med frøkna og familien. For en koselig tråd.

Viktig poeng å stoppe opp i hverdagen og bare nyte! :)
Det skal jeg prøve å huske i år, som regel glemmer man det..

Jeg gleder meg over den barnslige gleden. Julemusikk. Føre videre gamle tradisjoner, lage nye. Lage nye minner. Kose oss. Lukter og smaker og jul. <3 Og som ei venninne sa til meg i dag "det er vanskelig å finne julestemninga midt i separasjon og barnefordeling, så jeg faker!". Fake it till you make it! Og det er en glede i det og egentlig. Selv om man har mest lyst til å bare bli under dyna til utpå våren engang, så må man stå i det. Og komme sterkere ut av det. Og det gleder jeg meg til, til ting og nye rutiner faller bedre på plass. Jeg har en følelse av at det bare kan gå oppover fra her. <3

Jeg gleder meg til kosen, til å bake litt og slappe av med mye koslig på TV.
Pynte til jul og være sammen med familien.

Så gleder jeg meg til å se barnas gleder og forventninger til adventstida og julaften.

Jeg for min del føler jeg har ikke de samme forventningene jeg hadde før da jeg var yngre.. naturlig nok.

Det viktigste for meg er at vi finner juleroa, og tid til ettertanke enn alt stresset.

Jeg gleder meg til første jul med eget barn. Nå er han vel og merke bare 2,5 måneder på julaften, men jeg tror at det blir kos likevel! ❤

Jeg gleder meg til første jul med eget barn. Nå er han vel og merke bare 2,5 måneder på julaften, men jeg tror at det blir kos likevel! ❤
Det blir sikkert kjempekos! Vår var 13 dager sist jul :Heartred

Først du er så flink Sara- takk for du deler og lager til kalender :) Her var det barnebursdag i går, frøkna ble 3år og hadde jentene på avd. her:) i dag er familieselskap og ungene er i hundre :) I dag finner vi fram stjerne og staker . Tar frem noen nisser også . Tenner lys i ene treet ute. Gleder oss til å være med venner og familie :)

Back
Topp