Juleselskaper, amming og søvn

Roli15

Betatt av forumet
Himmelbarn
De siste tre helgene har det vært fullt bursdagskjør. Tre forskjellige store selskaper, og da snakker vi minimum 20 personer med stort og smått i hvert selskap. Det sier seg jo selv at det blir mye støy. Og vår lille gutt på snart tre måneder har fått forstyrret søvnen ettersom selskapene har begynt midt i sovetiden hans. Han våkner når vi kler på og av, og tar han inn og ut av bilen. Det er vanskelig for han å sove/sovne med mange mennesker rundt seg og han har dermed blitt overtrøtt.

I tillegg har jeg opplevd det vanskelig å amme, selv når vi setter oss i et annet rom i roligere omgivelser. Han klarer ikke konsentrere seg, enten om det er lydene, omgivelsene eller overtrøttheten som gjør det.
I hvert selskap har han hylt i lang tid før han til slutt har sovnet av utmattelse.

Jeg prøver å late som ingenting, men kjenner at det stresser meg mye, og jeg begynner å grue meg til alle julens selskapeligheter. Jeg elsker egentlig jul og å være sammen med familien, men strever med å finne en god løsning for at lillemann også skal ha det godt i slike sammenhenger.

Noen med gode erfaringer som kan komme med tips til hva jeg kan gjøre?
 
Har heldigvis ikke hatt det slik med min. Vi blir en del på julaften og kjenner jeg gruer meg til det allerede.

Merker at det fortsatt er for tidlig for min på 3 måneder med så mye hver eneste dag, spesielt når vi også har litt utfordringer i forhold til ammingen. Hun blir veldig fort sliten når det er så mange inntrykk. Og så skal alle holde henne og ha hennes oppmerksomhet. Det som fungerer for oss er å sørge for å få henne til å sove senest etter 1,5 time siden hun våknet for å unngå at hun blir overtrøtt og grinete. Kanskje det hjelper..?
 
. Det som fungerer for oss er å sørge for å få henne til å sove senest etter 1,5 time siden hun våknet for å unngå at hun blir overtrøtt og grinete. Kanskje det hjelper..?
Hvordan gjør dere det? Mini styrer liksom sovingen sin selv vanligvis, og har en slags rutine på det hjemme.
 
Jeg må rett og slett ta styringen og bestemme når hun skal sove. Forstår dersom det ikke lar seg gjøre for andre (barn er jo forskjellig). Bruker fort 15-20 minutter på å få henne til å sovne fordi hun må få med seg alt som skjer rundt henne.
Sånn cirka en time til halvannen etter at hun våkner så forsøker jeg å få henne til å sove. Det er ikke lett, men det som funker for oss for å unngå å få en overtrøtt og sutrete baby. Er mye uro for tiden, prøver å begrense det så mye jeg kan.
Bærer henne inntil brystet og går litt med henne, tar knebøy (ikke dype, men nok til at det blir litt gynging). Og så sovner hun selv etterhvert.
 
Her må jeg legge lillegutt til å sove etter 1-2 timers våkentid ellers blir det for mye for han. Gjelder generelt og spesielt ved mye inntrykk. Når jeg ser han begynner å få nok ammer jeg, skifter bleie og legger han i vogna (triller rundt huset og setter han på verandaen vanligvis). Hvis det går for lang tid er det vanskelig å legge han for da blir han overtrøtt/overstimulert. Da han var mindre sovnet han bare og styrte alt selv, men det klarer han ikke nå lenger så da må jeg styre ut i fra hvor
Mye han klarer. Han oppfatter verden så godt nå og klarer ikke å sette grenser selv. Det gjelder vel generelt for barn ;)
 
Kommer til å droppe de største sammenkomstene for endel av spesielt svigerfamilien tar ikke et nei for et nei, de tar opp ungen selv om han sover eller skal ha ro osv. Flere i min familie og . Vi gjør endelig fremskritt på å sovne uten kamp og hylgråt, og vil ikke ødelegge dette med masse stress og overdose med inntrykk om jeg kan unngå det :)
 
Her må jeg legge lillegutt til å sove etter 1-2 timers våkentid ellers blir det for mye for han. Gjelder generelt og spesielt ved mye inntrykk. Når jeg ser han begynner å få nok ammer jeg, skifter bleie og legger han i vogna (triller rundt huset og setter han på verandaen vanligvis). Hvis det går for lang tid er det vanskelig å legge han for da blir han overtrøtt/overstimulert. Da han var mindre sovnet han bare og styrte alt selv, men det klarer han ikke nå lenger så da må jeg styre ut i fra hvor
Mye han klarer. Han oppfatter verden så godt nå og klarer ikke å sette grenser selv. Det gjelder vel generelt for barn ;)
Jeg ser det på min gutt også at han nå er mer interessert i verden rundt, han liker å sitte og observere. Feilen vi har gjort i disse selskapene er vel at vi har syns det har vært litt stas å vise ham fram, og latt han f.eks. sitte på fanget og ikke sett signalene han har sendt på at han har blitt trøtt. (vi klarer det når vi er hjemme da, men da er det jo bare oss to eller tre ;) )
Får prøve oss på å bli mer tidsstyrte neste gang vi skal i selskap :)
 
Kommer til å droppe de største sammenkomstene for endel av spesielt svigerfamilien tar ikke et nei for et nei, de tar opp ungen selv om han sover eller skal ha ro osv. Flere i min familie og . Vi gjør endelig fremskritt på å sovne uten kamp og hylgråt, og vil ikke ødelegge dette med masse stress og overdose med inntrykk om jeg kan unngå det :)
Svigerfamilien min kan være litt på samme måte. De prøver å respektere at han sover i naborommet (hadde han vært i samme rom hadde han hvertfall ikke fått være i fred!) men likevel maser de på meg og mannen min og sier "Det hadde jo vært koselig å se han våken da!" Dermed blir vi stående litt mellom barken og veden på en måte. Vi vil jo at gutten skal få være i fred og få den søvnen han trenger, samtidig ønsker vi ikke å "skuffe" de andre. Men jeg ser at vi må bli litt strengere med dette, ellers blir nok ikke julen noe koselig for lillegutt, og ikke for meg og pappa'n heller!
 
Svigerfamilien min kan være litt på samme måte. De prøver å respektere at han sover i naborommet (hadde han vært i samme rom hadde han hvertfall ikke fått være i fred!) men likevel maser de på meg og mannen min og sier "Det hadde jo vært koselig å se han våken da!" Dermed blir vi stående litt mellom barken og veden på en måte. Vi vil jo at gutten skal få være i fred og få den søvnen han trenger, samtidig ønsker vi ikke å "skuffe" de andre. Men jeg ser at vi må bli litt strengere med dette, ellers blir nok ikke julen noe koselig for lillegutt, og ikke for meg og pappa'n heller!
Ja samme her. Også litt kjedelig når de løper rett på rommet eller der han sover tvert det kommer en lyd, for da må han jo ha trøst! Og da vekker de han.... for han lager mye sippelyder i søvne og gråter ti sekunder nå og da, men det er også i søvne. Og alle skal hele tiden si hva som er galt når han gråter, og spesielt må han være sulten må man vite! Men vi som har flaskebarn vet jo hvor mye han drikker og han nok ikke er sulten igjen etter en halvtime, da er det ille når alle gnager om at vi må gi han mer mat liksom =/
 
Ja samme her. Også litt kjedelig når de løper rett på rommet eller der han sover tvert det kommer en lyd, for da må han jo ha trøst! Og da vekker de han.... for han lager mye sippelyder i søvne og gråter ti sekunder nå og da, men det er også i søvne. Og alle skal hele tiden si hva som er galt når han gråter, og spesielt må han være sulten må man vite! Men vi som har flaskebarn vet jo hvor mye han drikker og han nok ikke er sulten igjen etter en halvtime, da er det ille når alle gnager om at vi må gi han mer mat liksom =/
Uff, ja. Merkelig at ikke de som har hatt småbarn selv ikke husker hvordan det var! Skulle tro at man kjenner sitt eget barn best Jeg for min del fullammer, men har i det siste tenkt tanken på å begynne med flaske nettopp pga slike sosiale settinger som nevnt.
 
På julaften skal vi være hos svigerbroren min. Vi tar med vogna og setter den på vaskerommet hos de, der kan han få ro til å sove, vi kan ha belysningen slik vi ønsker, og vi kan regulere temperaturen slik lille foretrekker. Synes i alle fall det virker som ei fin løsning for den settinga. Men klart, mye fram og tilbake gjør jo gjerne at babyen våkner og at søvnen forstyrres. Kanskje dere kan ha med vippestol eller annet som fungerer for å få han til å sovne? Egen plass (som oss, med vaskerommet) der han kan finne roen innimellom slagene? Vi bruker bilstolpose i bilstolen, det er gull, da slipper vi kle av og på hele tiden, når man bare skal rett ut i/inn fra bilen, annet enn lue.
 
Back
Topp