Her er noen juleoppskrifter jeg tenkte jeg skulle dele 
Håper flere også vil dele etter hvert
Fox (sitronkarameller)
Skall og saft av 3 sitroner
650 gr sukker
2 ts vaniljesukker
125 gr smør usaltet (meierismør,ikke margarin)
350 gr hvit sjokolade
225 gr kokosfett
evt gul konditorifarge
Del sitronene i to og press saften ut i en kjele. Riv skallen og ha det oppi saften. Ha i vaniljesukker og sukker (rør inn litt og litt av gangen). Kok i 10-12 min. Husk og rør ofte. Del smør og hvit sjokolade i biter. Når termostatet viser 114 grader tilsetter du smøret. Kok videre til 119 grader. Skru ned varmen litt og tilsett sjokoladen. Ta bort kjelen og rør inn kokosfett til alt er oppløst. Kle en form med fett eller plastfolie, hell røren oppi og sett til avkjøling. 4-6 timer eller over natten. Del opp i små firkanter og pakk inn i karamellpapir
Lavkarbo marsipan
90 gr madelmel
60 gr sukrinmelis
2 eggehvitter
evt farge
Mix alt i en maskin, eller for hånd og form til små kuler.
Trekk gjerne i økologisk/mørk sjokolade når de er satt litt i kjøleskap.
Disse er faktisk VELDIG gode!!
Seigmenn/ruter (oppskrift til pr farge/smak)
3 dl sukker
1 1/2 dl vann
8 plater gelatin
1 pk dessertgelepulver
Bland vann og sukker i en kjele. Kok opp og la det småkoke i 20 min. Legg gelatinplatene i bløt i kaldt vann i ca 10 min. Klem ut vannet og rør gelatinen ut i sukkervannet til det er oppløst. Hell i gelepulveret og rør godt.
Smør en form med olje eller fett og hell røren oppi. La det stivne over natten. Skjær de opp/klipp opp i små ruter og rull de godt i sukker før du legger de i boks. Oppbevares i tett beholder.
Fløtekarameller
3 dl sukker
1 liten kartong kremfløte
1 liten boks lys sirup
Ha alt i en kjele og kok opp under STADIG omrøring. Disser kan brenne seg fort fast og koke over så det er viktig å røre hele tiden. Kok i ca 1 time og 10 min. Hell røren i en smurt form og avkjøl. Skjær i ruter og pakk inn hver karamell.
Pepperkaker
100 gr smør
2 dl sirup
3 dl sukker
3 dl melk eller kaffefløte
ca 1 kg hvetemel
1/2 ts kardemomme
1/2 ts pepper
1/2 ts nellik
1/2 ts anis
1/2 ts ingefær
2 ts kanel
3 ts natron
litt vann
Varm smør,sirup og sukker til det blir tynnflytende. Det skal IKKE koke. Tilsett melken og rør godt. Bland halvparten av melet og alt krydderet i egen bolle. Rør ut natron i litt vann og bland det i deigen. Hell i det flytende og elt sammen. Tilsett litt og litt av det resterende melet. Elt en god stund til deigen blir smidig. Dekk til med plast og la den stå til dagen etter.
Skjevle ut og lag det du ønsker
Stekes på 200 grader i 10-12 min
Håper flere også vil dele etter hvert
Fox (sitronkarameller)
Skall og saft av 3 sitroner
650 gr sukker
2 ts vaniljesukker
125 gr smør usaltet (meierismør,ikke margarin)
350 gr hvit sjokolade
225 gr kokosfett
evt gul konditorifarge
Del sitronene i to og press saften ut i en kjele. Riv skallen og ha det oppi saften. Ha i vaniljesukker og sukker (rør inn litt og litt av gangen). Kok i 10-12 min. Husk og rør ofte. Del smør og hvit sjokolade i biter. Når termostatet viser 114 grader tilsetter du smøret. Kok videre til 119 grader. Skru ned varmen litt og tilsett sjokoladen. Ta bort kjelen og rør inn kokosfett til alt er oppløst. Kle en form med fett eller plastfolie, hell røren oppi og sett til avkjøling. 4-6 timer eller over natten. Del opp i små firkanter og pakk inn i karamellpapir
Lavkarbo marsipan
90 gr madelmel
60 gr sukrinmelis
2 eggehvitter
evt farge
Mix alt i en maskin, eller for hånd og form til små kuler.
Trekk gjerne i økologisk/mørk sjokolade når de er satt litt i kjøleskap.
Disse er faktisk VELDIG gode!!
Seigmenn/ruter (oppskrift til pr farge/smak)
3 dl sukker
1 1/2 dl vann
8 plater gelatin
1 pk dessertgelepulver
Bland vann og sukker i en kjele. Kok opp og la det småkoke i 20 min. Legg gelatinplatene i bløt i kaldt vann i ca 10 min. Klem ut vannet og rør gelatinen ut i sukkervannet til det er oppløst. Hell i gelepulveret og rør godt.
Smør en form med olje eller fett og hell røren oppi. La det stivne over natten. Skjær de opp/klipp opp i små ruter og rull de godt i sukker før du legger de i boks. Oppbevares i tett beholder.
Fløtekarameller
3 dl sukker
1 liten kartong kremfløte
1 liten boks lys sirup
Ha alt i en kjele og kok opp under STADIG omrøring. Disser kan brenne seg fort fast og koke over så det er viktig å røre hele tiden. Kok i ca 1 time og 10 min. Hell røren i en smurt form og avkjøl. Skjær i ruter og pakk inn hver karamell.
Pepperkaker
100 gr smør
2 dl sirup
3 dl sukker
3 dl melk eller kaffefløte
ca 1 kg hvetemel
1/2 ts kardemomme
1/2 ts pepper
1/2 ts nellik
1/2 ts anis
1/2 ts ingefær
2 ts kanel
3 ts natron
litt vann
Varm smør,sirup og sukker til det blir tynnflytende. Det skal IKKE koke. Tilsett melken og rør godt. Bland halvparten av melet og alt krydderet i egen bolle. Rør ut natron i litt vann og bland det i deigen. Hell i det flytende og elt sammen. Tilsett litt og litt av det resterende melet. Elt en god stund til deigen blir smidig. Dekk til med plast og la den stå til dagen etter.
Skjevle ut og lag det du ønsker
Stekes på 200 grader i 10-12 min
Last edited: