Julenisse og barna

hoppedusa

Gift med forumet
VIP
Aprilbarna`15
Hva sier dere til barna om julenissen?

Er alle pakkene under treet fra julenissen? Når har julenissen vært her? Når får de julestrømpe? Hvor kommer nissen fra?

Det finnes flere forskjellige nisser. Feks hvordan bønder satte ut grøt til fjøsnissen som passet på dyrene. Julenissen som stammer fra st.nicolas. De får strømpe natt til julaften - den ordner julenissen. Så kommer nissen med en gave i tillegg til de under treet fra oss.

Ingen av pakkene er fra nissen :) Vi sier at nissen ikke kommer :p

Julenissen kommer på besøk natt til julaften med gaver til barna, de blir lagt under juletreet. Vi setter ut grøt til julenissen, han har jo mange pakker å lever til alle barna rundt omkring og kan jo bli sulten..

Vi bruker å henge opp julestrømpen på soveromsdøra til barna, om nattan kommer sotkjerringa å legger godteri i strømpen.
Er oppvokst med at sotkjerringa legger godt i strømpa, min mor har den tradisjonen fra si mor, som igjen har det fra si mor.. Altså helt tilbake fra oldemoren min :)

Vil bare påpeke at det ikke har noen rasistisk sammenheng..
Oldemoren min var flink å fortelle eventyr, sotkjerringa var hun som bodde oppe på mørkelofte (ved pipa- alstå sotkjerring) :)

Ble litt overrasket Igår kveld da min sønn på 9 år spurte om han kunne være oppe hele natten for han ville se nissen.
Trodde han hadde vokst fra det, men neida :)
Så her ble det julesokk og gave fra nissen på morningen.
Han ble litt skuffa over å ikke få sett nissen da.
Nissen bor vist i nord Norge

Her er pakkene fra familie, men nissen kommer som regel med "egne" pakker til barna. :) Nissen kommer rundt kl 19, tror jeg. ;) Det er en fra bygda som har kledd seg ut. Jeg aner ikke hvem det er! :P

Vi har ikke julestrømpe. Syns det er nok med pakkekalender i hele desember og masse pakker på julaften. ;)

Nissen har med pakker fra seg selv. De andre er fra familien. Nissen har et par av dem i sekken sin også, det var oldemor som sendte pakkene sine til hele familien med nissen i år, sammen med dem fra nissen til barna med ca akkurat det de ønsket seg!!!

(når bare mannen er ferdig å være nisse der, så skal vi åpne resten)

Mine påstår at nissen ikke finnes.
Jeg prøver å bortforklare det med at nissen har flere hjelpere rundtomkring.

Fortsatt påstår de at det er fakenisse :p

Syns det er veldig vanskelig siden våre familier har helt forskjellige tradisjoner. Blir annethvert år for ungene her.. Ene året kommer nissen med en sekk med gaver, en til hver. Sp går han og vi åpner egne pakker.
Året etter kommer nissen uten gaver og bare deler ut de gavene vi har under treet. Jeg sørger da for å kjøpe en gave fra nisssen til ungebe og minner de på det etterpå hva de fikk. Nissen kommer også natt til julaften med litt godteri :)

Har ikke tenkt over hvordan det skal gjøres ennå, i år var minien for liten for slikt.
Mamma pleide å leie inn nisse til oss, som kom med en presang til hver før middag. Det var koselig for alle. :)

Vi har ingen tradisjon for å lære barna om julenissen, verken mannen eller jeg. Vesla på 2 har snakket om at julenissen skulle komme på julaften (tror ho har snappet det opp i barnehagen), men vi valgte å ikke gjøre noe med det, og ho kom ikke på det i går heller.

Hva sier dere til barna om julenissen? Til 4-åringen sier jeg egentlig ingenting. Til 6-åringen sier jeg "kan du vær så snill ikke si noe til lillesøster om at det egentlig er onkel?" :p

Er alle pakkene under treet fra julenissen? Nei, jeg kjøper en egen liten pakke til hver som skal være fra nissen, eller legger i nissesekken en pakke som er fra en gammeltante de ikke har møtt, og derfor ikke trenger å takke.

Når har julenissen vært her? Julenissen kommer en eller annen gang i løpet av julaften, formiddag eller ettermiddag, det som passer best i nissens (onkels) timeplan.

Når får de julestrømpe? Ingen julestrømpe her.

Hvor kommer nissen fra? Fra nordpolen vel. Han kjører hit med reinsdyr. I går trodde kanskje lillesøster at hun så ham fly tilbake etter at han hadde vært her med pakker. Hun fikk visst et glimt av den flygende sleden og reinsdyrene over skogen her. :D 6-åringen fikk spader da hun sa det. :p:D

Vi har ikke noen fast tradisjon på det. Lillegutt har før vært ganske skeptisk og redd for nissen. Men i år spurte han veldig om når nissen skulle komme (han er 3 år). Svigerfar fant ut at vi måtte få besøk av nissen, så han tok med seg et par pakker og reiste ut i bua å kledde seg ut. Lillegutt ble overlykkelig over å endelig få besøk av nissen etter å ha venta hele dagen, og snakker enda veldig mye om det :D <3

Back
Topp