Julemat

• Trådstarter Trådstarter Mamma_i_2020
  • Opprettet Opprettet
M

Mamma_i_2020

Guest
Er alt av julemat trygt? Så lenge det er godt stekt eller kokt.

Bare å spise alt vi ønsker..? :)

Jepp!
Bare det er varmebehandlet.
Pinnekjøtt, ribbe, lutefisk, tilbehør og alt pålegg (ribberull, lammerul ++) som er varmebehandlet kan trygt spises :)
Jeg har den siste tiden kjøpt varmrøkt krydderlaks som alternativ til rakfisk og røklaks, og kommer til å bruke det i julen også.

Jeg vet ikke med sursild?
Den er vel speket..? Et pålegg jeg ikke bruker selv, så det er jeg usikker på. Men det står vel på boksen.

Så bra :) Hva med julemat som har stått fremme på bordet og rukket og bli litt lunka? Fortsatt ingen fare..? Siden det har vært gjennomstekt fra før? :)

Så bra :) Hva med julemat som har stått fremme på bordet og rukket og bli litt lunka? Fortsatt ingen fare..? Siden det har vært gjennomstekt fra før? :)
Akkurat det tenker jeg også på. Det blir jo til at man tar inn og ut maten ila juledagene, og at den står litt ute om gangen :oops:

Jeg vil tro det gir akkurat like stor fare for å bli litt dårlig i magen som det gjør for ikke-gravide. Det kan blomstre bakterier i mat som står ute, men det vil ikke plutselig komme listeria eller toxoplasmose i mat som ikke har det i seg fra før.

Jeg er kokk og håndterer mat hver dag, det er ikke farlig å spise maten etter noen timer. Da kunne vi ikke servert mat lenger.

En regel på jobb er at mat kan stå ute i 2 timer, og maten kan settes ut 2 ganger.
Det er forsvarlig.
Hjemme setter jeg selvsagt maten ut flere ganger, og er ikke redd for å spise det.
Men man får vurdere selv hva man føler er riktig.
Det er viktig å bruke sansene, lukt, smak og syn.
Som hun over skriver, det er ikke slik at listeria og toxoplasmose plutselig blomstrer.

Et tips: ikke sett ut alle restene hver gang. Fyll heller på fra kjøleskapet etter hvert som det spises, så unngår man at maten unødvendig oppholder seg i romtemperatur mer enn nødvendig.

Last edited:
Fenalår er fy fy, det sørger jeg litt over :p

Vi har alltid SÅ mye forskjellig spekemat i hele julen, kommer til å være grusomt å sitte ved bordet! :'( :P

Jeg tror også jeg må be mamma være litt vakthund for meg, for jeg er sånn som fint kan gå og maule en bit spekemat uten å tenke over det i det hele tatt :P

Vi har alltid SÅ mye forskjellig spekemat i hele julen, kommer til å være grusomt å sitte ved bordet! :'( :p

Jeg tror også jeg må be mamma være litt vakthund for meg, for jeg er sånn som fint kan gå og maule en bit spekemat uten å tenke over det i det hele tatt :p
Det er så fort gjort å bare putte noe i munnen når det står framme....

Spurte jm i dag ang dette med skinke og laks og rosa biff
Skinke og laks bør spises den dagen det blir åpnet og dagen etterpå. Etter det burde man ikke spise det..når det gjaldt biffen, så skal den være gjennomstekt. Så sant kjøttet ikke har vært nedfryst i 70 minusgrader over lengre tid. En vanlig fryser ligger på 20-28 minus, langt i fra 70 minus med andre ord :shifty:
Men igjen, så er jo det helt opp til enhver hva man velger å spise :)

Spurte jm i dag ang dette med skinke og laks og rosa biff
Skinke og laks bør spises den dagen det blir åpnet og dagen etterpå. Etter det burde man ikke spise det..når det gjaldt biffen, så skal den være gjennomstekt. Så sant kjøttet ikke har vært nedfryst i 70 minusgrader over lengre tid. En vanlig fryser ligger på 20-28 minus, langt i fra 70 minus med andre ord :shifty:
Men igjen, så er jo det helt opp til enhver hva man velger å spise :)

Dette stemmer ikke helt... toxoplasma drepes ved frysing i normal fryser (-20 grader) over flere dager, eller ved oppvarming til over 70 grader. Man kan derfor trygt spise rosa biff så lenge kjøttet har vært ordentlig nedfryst først, og overflaten er ordentlig stekt. Listeria finnes kun på overflaten av kjøttet, så så lenge denne er varmebehandlet er ikke listeria noe problem i biff.
https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/protozoer-og-ormer/toksoplasmose/

Back
Topp