Julemat vi kan spise.

Varla

Elsker forumet
Mailykke <3
Fikk litt noia i sta da en trodde vi ikke kunne ha pinnekjøtt. Lager en oppsummering her som jeg fant på tv2.no.

Denne julematen kan du spise
Pinnekjøtt: Dette kjøttet er alltid varmebehandlet så pinnekjøtt kan du trygt spise.

Ribbe: Her gjelder det samme som med pinnekjøtt. Så lenge den er godt varmebehandlet kan man fint spise ribbe til jul.

Kalkun: Dette rene kjøttet kan spises både varm og kaldt. Det viktigste er at kjøttet har vært godt gjennomstekt

Lutefisk: Det er ingen problem for gravide å spise lutefisk

Sylte: Så lenge den har vært skikkelig kokt, eller at kjøttet har vært frosset ned i -20 grader i to døgn så er sylte helt trygt å spise.

Røkelaks og annen røkt fisk: Kan spises så lenge det har vært ordentlig behandlet og det er ferskt.

Medisterkaker og julepølse: Her er det viktig at det er varmebehandlet. Det holder ikke med at de er røkte.

Småkaker: Så lenge kakene er stekt så er det trygt å spise.

Riskrem: Den må lages på forsvarlig vis og ikke er utsatt for bakterier. Generelt så elsker bakterier fløte og sukker. Det kan være lurt å velge en annen dessert akkurat denne sesongen.

Vil du vite mer? Gå inn på http://www.tv2.no/gmn/nettprat/dett...r-unngaa-som-gravid-3642897.html#.Uq2j05_sTqA

:-)

Supert med en slik :)

Og vi kan drikke gløgg med vannkoker :)

Og vi kan drikke gløgg med vannkoker :)
Kan du utdype hva du mener med dette? Har ikke hørt at jeg ikke kan drikke "vanlig" gløgg (uten rødvin) før...

Kan du utdype hva du mener med dette? Har ikke hørt at jeg ikke kan drikke "vanlig" gløgg (uten rødvin) før...

Det er noen stoffer i kjelen som kan løsne når en koker gløgg som ikke er bra. Vet det var en tråd om dette tidligere her

Men gløgg skal ikke koke da:) står det på flaska jeg har hvertfall, skal bare varmes opp til rett under kokepunkt:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Unngå kobberkjele ser jeg:) så kan man koke opp vann med edikk i kasserollen man skal bruke til gløgg. Vaske den ren etterpå og vips er d trygt å lage gløgg!:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Finnes det egentlig kobberkjeler lenger?

Har egentlig tenkt at rakfisk og gravlaks er det eneste vi ikke kan spise, og for meg er det et veldig lite offer :)

Litt dumt med spekemat, som vi gjerne spiser litt mer av i jula, men sånn er det nå bare i år.

Finnes det egentlig kobberkjeler lenger?

Har egentlig tenkt at rakfisk og gravlaks er det eneste vi ikke kan spise, og for meg er det et veldig lite offer :)

Litt dumt med spekemat, som vi gjerne spiser litt mer av i jula, men sånn er det nå bare i år.

Frys spekematen først :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Ang spekemat så har jeg en jordmor som har vært i kontakt med en forsker i mattilsynet om denne saken. Hun forteller at i spekemat som er vakuumpakket, og helt nyåpnet, er det mindre bakterier enn i en gulost som har stått i romtemperatur i 30 min.. Dette var da informasjon fra en som forsker på bakterier i mat i mattilsynet :-) Har enda ikke spist selv, men det er jo en interessant ting å vite! Har man en felleslunsj eller god frokost (evt nistepakke) så hender det jo at gulosten har ligget ute i 30 min..

Back
Topp