Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ved 6 mnd bør det dreie seg om små smaksprøver fremdeles, og det av så ren mat som mulig.
Julemat er alt annet enn det.
Vår sønn på 19 mnd skal få poteter, grønnsaker, saus laget uten salt, rent usaltet kjøtt av noe slag og lefse.![]()
Potetmos er det smør og fløte i. Ville ikke gitt det. Men du kan lage egen til henne - kokt og most potet med morsmelk i. Men det er jo ikke julemat - bare helt vanlig "baby grønnsaksmos".Ja jeg tenker jo å fullamme til 6 mnd så da er det jo smaksprøver det vil gå i. Og saus hadde hun ikke fåttmen egen potetmos som hun kan få smake på er vel greit ellers så føler jeg ikke det er mye hun kan få. Jeg får bare skikkelig dårlig samvitighet når vi spiser og hun ser på med store øyner og smatter
og hun er bare 4mnd enda!
Potetmos er det smør og fløte i. Ville ikke gitt det. Men du kan lage egen til henne - kokt og most potet med morsmelk i. Men det er jo ikke julemat - bare helt vanlig "baby grønnsaksmos".
Ha noen ting ved siden av hun kan smake på mens du spiser
Ja jeg tenker jo å fullamme til 6 mnd så da er det jo smaksprøver det vil gå i. Og saus hadde hun ikke fåttmen egen potetmos som hun kan få smake på er vel greit ellers så føler jeg ikke det er mye hun kan få. Jeg får bare skikkelig dårlig samvitighet når vi spiser og hun ser på med store øyner og smatter
Ved 4mnd alder så trenger hun jo ikke noe, så lenge du fullammer. Og de tenker ikke på mat på den måten. Hun smatter sikkert fordi hun ser dere tyggerJa jeg tenker jo å fullamme til 6 mnd så da er det jo smaksprøver det vil gå i. Og saus hadde hun ikke fåttmen egen potetmos som hun kan få smake på er vel greit ellers så føler jeg ikke det er mye hun kan få. Jeg får bare skikkelig dårlig samvitighet når vi spiser og hun ser på med store øyner og smatter
Litt mye salt i pinnekjøttetVi kommer bare til å gi egen mat til barnet. Enten grøt eller middag hun liker. Hun blir ett år i julen. De er så små at jeg synes ikke det er nødvendig at de får smake på julematenVi spiser pinnekjøtt og det er ikke særlig babyvennlig.
Julematen kan da være ren, eller tilbehøret er som regel det, gulerøtter, poteter, andre lettfordøyelige grønnsaker. Men ville nok ikke servert ribbe og pinnekjøtt til en på 6mndVed 6 mnd bør det dreie seg om små smaksprøver fremdeles, og det av så ren mat som mulig.
Julemat er alt annet enn det.
Vår sønn på 19 mnd skal få poteter, grønnsaker, saus laget uten salt, rent usaltet kjøtt av noe slag og lefse.![]()
Julematen kan da være ren, eller tilbehøret er som regel det, gulerøtter, poteter, andre lettfordøyelige grønnsaker. Men ville nok ikke servert ribbe og pinnekjøtt til en på 6mnd
Mine har fått biter av vanlig mat fra de var 6 mnd. Samme som jeg spiste, så lenge det ikke var noe helt uegnet, som f.eks. salt pinnekjøtt. (Men potet, gulrot og kålrabi er jo finfin julemat til baby før det er most med melk da, det er bare å ta av litt der.) Vi spiser gjerne kalkun julaften, og det er heldigvis perfekt babymat. Deilig, rent kjøtt, og masse grønnsaker.![]()