"Julemat" til baby 6mnd?

Luffa

Elsker forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Marshmallows 2022
Hva gjør/gjorde dere? Blir det bare grøt eller får spedbarnet "spesiel" mat til jul? Fikk/får de smake det dere spiser (om det er mulig såklart)? :)

Min er 9 mnd nå. Vil få sin egen mat, evt få smake litt på potet og saus eller sånn. Lite av julematen som egner seg for de minste. ;) synes jeg da.

Vi kommer bare til å gi egen mat til barnet. Enten grøt eller middag hun liker. Hun blir ett år i julen. De er så små at jeg synes ikke det er nødvendig at de får smake på julematen :) Vi spiser pinnekjøtt og det er ikke særlig babyvennlig.

Ved 6 mnd bør det dreie seg om små smaksprøver fremdeles, og det av så ren mat som mulig.
Julemat er alt annet enn det. :P

Vår sønn på 19 mnd skal få poteter, grønnsaker, saus laget uten salt, rent usaltet kjøtt av noe slag og lefse. :)

Ved 6 mnd bør det dreie seg om små smaksprøver fremdeles, og det av så ren mat som mulig.
Julemat er alt annet enn det. :p

Vår sønn på 19 mnd skal få poteter, grønnsaker, saus laget uten salt, rent usaltet kjøtt av noe slag og lefse. :)

Ja jeg tenker jo å fullamme til 6 mnd så da er det jo smaksprøver det vil gå i. Og saus hadde hun ikke fått :P men egen potetmos som hun kan få smake på er vel greit ellers så føler jeg ikke det er mye hun kan få. Jeg får bare skikkelig dårlig samvitighet når vi spiser og hun ser på med store øyner og smatter :confused: og hun er bare 4mnd enda!

Så lenge det er mat en på 6 mnd kan spise så... Men mye julemat inneholder salt og melk så da utgår jo det.

Ja jeg tenker jo å fullamme til 6 mnd så da er det jo smaksprøver det vil gå i. Og saus hadde hun ikke fått :P men egen potetmos som hun kan få smake på er vel greit ellers så føler jeg ikke det er mye hun kan få. Jeg får bare skikkelig dårlig samvitighet når vi spiser og hun ser på med store øyner og smatter :confused: og hun er bare 4mnd enda!
Potetmos er det smør og fløte i. Ville ikke gitt det. Men du kan lage egen til henne - kokt og most potet med morsmelk i. Men det er jo ikke julemat - bare helt vanlig "baby grønnsaksmos".

Ha noen ting ved siden av hun kan smake på mens du spiser

Potetmos er det smør og fløte i. Ville ikke gitt det. Men du kan lage egen til henne - kokt og most potet med morsmelk i. Men det er jo ikke julemat - bare helt vanlig "baby grønnsaksmos".

Ha noen ting ved siden av hun kan smake på mens du spiser

Det jeg mente med egen potetmos :) bare en most potet blandet med morsmelk.

Ja jeg tenker jo å fullamme til 6 mnd så da er det jo smaksprøver det vil gå i. Og saus hadde hun ikke fått :p men egen potetmos som hun kan få smake på er vel greit ellers så føler jeg ikke det er mye hun kan få. Jeg får bare skikkelig dårlig samvitighet når vi spiser og hun ser på med store øyner og smatter :confused: og hun er bare 4mnd enda!

De tenker ikke over det på den måten, og de er ikke nødvendigvis klare for fast føde selv om de virker interessert i maten deres; de er like interessert uansett hva deres spiser, fordi det er dere som gjør det, og de er "programmert" til å herme for å lære. :)
La henne få sin mat, det er det som er best for henne, og det kommer til å være mer enn spennende nok. ;)

Jeg ga det jeg selv spiste uansett evt tilbehøret til det jeg selv spiste, så fremt det ikke var sterk mat eller mat barn i den alderen ikke skal ha, varierte da etter alder. En på 9mnd hadde fått smake noe julemat av meg. Kålrotstappe, moste poteter og rosenkål. Litt saus. Så fremt at maten hadde blitt laget på en barnevennlig måte.

Ved 4mnd alder så trenger hun jo ikke noe, så lenge du fullammer. Og de tenker ikke på mat på den måten. Hun smatter sikkert fordi hun ser dere tygger :)

Vi kommer bare til å gi egen mat til barnet. Enten grøt eller middag hun liker. Hun blir ett år i julen. De er så små at jeg synes ikke det er nødvendig at de får smake på julematen :) Vi spiser pinnekjøtt og det er ikke særlig babyvennlig.
Litt mye salt i pinnekjøttet :)

Julemat er alt annet enn det. :P

Julematen kan da være ren, eller tilbehøret er som regel det, gulerøtter, poteter, andre lettfordøyelige grønnsaker. Men ville nok ikke servert ribbe og pinnekjøtt til en på 6mnd

Julematen kan da være ren, eller tilbehøret er som regel det, gulerøtter, poteter, andre lettfordøyelige grønnsaker. Men ville nok ikke servert ribbe og pinnekjøtt til en på 6mnd

Ja, tilbehøret er det, og det er flott mat å gi til den lille, men barn bør ikke spise salt og fet mat. :)
(Det bør jo ikke voksne egentlig heller. :P )

Mine har fått biter av vanlig mat fra de var 6 mnd. Samme som jeg spiste, så lenge det ikke var noe helt uegnet, som f.eks. salt pinnekjøtt. (Men potet, gulrot og kålrabi er jo finfin julemat til baby før det er most med melk da, det er bare å ta av litt der.) Vi spiser gjerne kalkun julaften, og det er heldigvis perfekt babymat. Deilig, rent kjøtt, og masse grønnsaker. :)

Mine har fått biter av vanlig mat fra de var 6 mnd. Samme som jeg spiste, så lenge det ikke var noe helt uegnet, som f.eks. salt pinnekjøtt. (Men potet, gulrot og kålrabi er jo finfin julemat til baby før det er most med melk da, det er bare å ta av litt der.) Vi spiser gjerne kalkun julaften, og det er heldigvis perfekt babymat. Deilig, rent kjøtt, og masse grønnsaker. :)

Vi har også kalkun på julaften :)

Begge våre har vært rundt 9 måneder ved jul. De fikk mos av kokte grønnsaker og kjøttdeig.

Min blir vel 5 1/2 på julaften, vi får se om han spiser annet enn melk. begynner å virke interessert:) men haster ikke. Men ja når de er så små så er det jo smaksprøver som gjelder, og potet har jo mange på julaften. bør vel helst kokes uten salt da kanskje?

Vi har og kalkun på julaften, så gøy med flere:)

Back
Topp