Julemat og matlukt

Tulipen

Elsker forumet
Augustmødrene 2014
Julikulene 2020
Hei!

Den verste kvalmen og spyinga er over for mitt vedkommende, men ... jeg takler bare ikke lukter. Særlig ikke matlukt av noe slag. Jeg blir så dårlig av middagslukt, og klarer knapt oppholde meg i stua mens- og etter middagen er blitt laget. Luktene sitter jo i timesvis også!

Så ...

Vi feirer jul hjemme i år, men vi får kanskke besøk av en ensom nabo på julaften.
Hva i alle dager kan jeg servere? Haha. Vanligvis spiser vi pinnekjøtt, men jeg orker ikke tanken på pinnekjøttlukta i hele huset i timer, dager! Jeg spiser ikke ribbe eller skinkesteik (liker ikke) - og kalkun har vi på nyttårsaften.

Personlig kunne jeg gjerne bare spist surkål og potet :rolleyes:

Så hvordan gjør dere som er kvalme det? Julemat er jo ikke akkurat luktfritt ...

Vi er enige om at vi vil ha julepølser og medisterkaker (det tror jeg nok at går bra siden det kan tillages så raskt), men er ikke det skikkelig stusselig å spise alene? Ellers vurderer vi rett og slett koldtbord :hilarious:

Hei!

Den verste kvalmen og spyinga er over for mitt vedkommende, men ... jeg takler bare ikke lukter. Særlig ikke matlukt av noe slag. Jeg blir så dårlig av middagslukt, og klarer knapt oppholde meg i stua mens- og etter middagen er blitt laget. Luktene sitter jo i timesvis også!

Så ...

Vi feirer jul hjemme i år, men vi får kanskke besøk av en ensom nabo på julaften.
Hva i alle dager kan jeg servere? Haha. Vanligvis spiser vi pinnekjøtt, men jeg orker ikke tanken på pinnekjøttlukta i hele huset i timer, dager! Jeg spiser ikke ribbe eller skinkesteik (liker ikke) - og kalkun har vi på nyttårsaften.

Så hvordan gjør dere som er kvalme det? Julemat er jo ikke akkurat luktfritt ...

Vi er enige om at vi vil ha julepølser og medisterkaker (det tror jeg nok at går bra siden det kan tillages så raskt), men er ikke det skikkelig stusselig å spise alene? Ellers vurderer vi rett og slett koldtbord :hilarious:
Be naboen steke pinnekjøtt eller ribbe hos seg selv og ta med? :hilarious: Så står dere for det mindre luktfrie tilbehøret :hilarious:

Hei!

Så ...

Æsj, samme greie her. Skal feire hos svigers, så får vel bare være høflig den ene dagen :nailbiting:
Siden det er skilte foreldre i hue og ræva her blir det to julaftener. Den vi skal ha her hjemme på søndag har jeg avlyst alt som heter julemat. Mammaen min spanderer pizza på døra og jeg lager gele til dessert. Jeg ORKER ikke tanken på julemat!!!!(Finnes det ikke en spy-emoji her?!?!?!)

Har vært i juleselskap idag og det gikk i hvetekake med ost og skinke :p

Men til siste spørsmålet ditt.. Julepølse og medisterkaker + poteter og surkål og saus holder vel i lange baner? Vi har ikke hatt ribbe her på mange år. Syns pølse og medisterkaker er best :D

Æsj, samme greie her. Skal feire hos svigers, så får vel bare være høflig den ene dagen :nailbiting:
Siden det er skilte foreldre i hue og ræva her blir det to julaftener. Den vi skal ha her hjemme på søndag har jeg avlyst alt som heter julemat. Mammaen min spanderer pizza på døra og jeg lager gele til dessert. Jeg ORKER ikke tanken på julemat!!!!(Finnes det ikke en spy-emoji her?!?!?!)

Men til siste spørsmålet ditt.. Julepølse og medisterkaker + poteter og surkål og saus holder vel i lange baner? Vi har ikke hatt ribbe her på mange år. Syns pølse og medisterkaker er best :D
Jeg var sånn forrige svangerskap, ble så kvalm av tanken på julemat! Spiste poteter med saus til hvert julemåltid, er veldig spent på hva jeg føler for nå når det kommer til stykket :p men foreløpig så blir jeg ikke uggen ved tanken på det, så er optimistisk :rolleyes: julekaker derimot frister ikke...

Tenker det bare må holde jeg altså.
Orker ikke pizza heller! Det lagde mannen her i dag og den lukta ... FYSJ. Haha. Vil heller ha julepølse da av en eller annen grunn.

Naboen kan nok ikke lage noe hjemme, men det får bare bli sånn for ham! Vi snakket nettopp om å ha litt koldtbord først også. Egg, sild, laks, potet, egg osv (siden samboer er svensk) så da blir det vel bra nok. Og det klarer jeg også, fordi jeg slipper lukta av varm mat! Haha.

Her står jeg for maten. Vi skal både ha ribbe og pinnekjøtt... Mmmm dette blir godt :hungover::depressed:
Har Svigers her i jula så dette blir en del mat :facepalm:

Takler heller ikke lukta av julemat. Skal feire med hele familien til sambo, så er litt spent. Har tenkt å ta med risgrøt som kan varmes :hilarious: Håper jeg holder ut luktene...

Synes mat lukter ekstra digg jeg nå :hilarious: don't hate me :facepalm:

Takler heller ikke matlukten, men jeg piner meg gjennom det! Skal også til svigers. Hun har heldig vis separat kjøkken, så kan klare å holde matlukta ut av stua. Litt optimistisk kanskje :p

Ett tips er jo å kjøpe ferdigstekt ribbe fra ferskvaredisk på feks Meny en dag eller to i forveien, og varme kjapt opp sammen pølsene? :)

Back
Topp