Julemat og gravid

Freia1997

Gift med forumet
Junispirene24❤️
Julibarna2024☀️
Hei alle med julispirer,

Nå sniker julen seg inn i alle hus, bit for bit. :santa

Tenkte vi kunne dedikere en egen tråd til julemat! (Ja, jeg er veeeeldig glad i julemat :smiley-angelic006 ).

Jeg har begynt å ha skikkelig lyst på sylte (spesifikt, den fra Gilde)...

Har forstått det slik at sylte er OK så lenge den er kokt (varmebehandlet), noe Gilde sier at sin sylte er. Er det OK tror dere? For da sender jeg mannen på butikken øyeblikkelig. :smiley-angelic006 Link: https://www.gilde.no/artikkel/kan-man-spise-kjott-nar-man-er-gravid
  • Alle våre påleggsprodukter er varmebehandlet (med unntak av salami, spekepølser og øvrig spekemat). De er kokt og har kjernetemperatur på 72-73 grader. De fleste sykdomsfremkallende bakterier overlever ikke en slik varmebehandling.
Ellers er jeg evig glad for at julen kan foregå som normalt, med (gjennomstekt) ribbe og pinnekjøtt :smiley-angelic002 :Heartred

Eneste jeg vet jeg må passe på er pepperkaker hjemme hos svigers, der de spiser pepperkake med blåmuggost :laughing002

Andre ting man skal være bevisst på rundt juletider?

Jeg ville ha vært forsiktig med mat som pinnekjøt da det er utrolig salt.

Ellers, hvis du er usikker steik/
Kok maten.

Jeg ville ha vært forsiktig med mat som pinnekjøt da det er utrolig salt.

Ellers, hvis du er usikker steik/
Kok maten.
Spurte legen om pinnekjøtt, og hun sa at høyt saltinnhold ikke er krise ett måltid en gang i blant - men at jeg ikke trenger å spise pomfrites til frokost og potetgull til dessert i samme slengen akkurat :knegg: :Heartred

Spurte legen om pinnekjøtt, og hun sa at høyt saltinnhold ikke er krise ett måltid en gang i blant - men at jeg ikke trenger å spise pomfrites til frokost og potetgull til dessert i samme slengen akkurat :knegg: :Heartred
Jeg gleder meg helt sjukt til pinnekjøtt julaften ! :D Er med svigers annenhvert år og de har pinnekjøtt (vi har ribbe vanligvis). Jeg skal nyte det med god samvittighet :joyful:
Dropper den lille akevitten attåt i år da :angelic:

Jeg gleder meg helt sjukt til pinnekjøtt julaften ! :D Er med svigers annenhvert år og de har pinnekjøtt (vi har ribbe vanligvis). Jeg skal nyte det med god samvittighet :joyful:
Dropper den lille akevitten attåt i år da :angelic:
Ja akevitten har jeg akseptert at må ryke i år :dead: :Heartred

Back
Topp