Julemat og amming

Gravid82

Glad i forumet
Snøfnuggene 2018
Heisann :)
Jeg fikk ei lita tulle 15.des og jeg fullammer.
Og kom til å tenke på julemat og amming[emoji848] Tror nok jeg holder meg unna surkål/rødkål så tulla ikke får vondt i magen, men er det noe mer jeg burde unngå som kan gi magevondt?[emoji178]
 
Noen som vet?

Får håpe magen til den lille tåler det :)
Å gratulerer så mye med ei lita jente :Heartred
 
Heisann :)
Jeg fikk ei lita tulle 15.des og jeg fullammer.
Og kom til å tenke på julemat og amming[emoji848] Tror nok jeg holder meg unna surkål/rødkål så tulla ikke får vondt i magen, men er det noe mer jeg burde unngå som kan gi magevondt?[emoji178]

Du trenger ikke holde deg unna noe som helst for babyens mage sin del, den får ikke vondt av det du spiser, det er hedigvis bare en myte. :) (Med ytterst få unntak der det er melkeproteinallergi.)

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/ammende/
 
Ikke noe poeng å holde seg unna på forhånd, det er ekstremt sjeldent de reagerer på den faktiske maten. Husk at det du spises fordøyes i magen, vandrer gjennom tarmene, blir tatt opp i blodet ditt og SÅ havner i melka. Så det skal litt til. Er jo ikke kål i melka di om du spiser kål :)

Det de fleste reagerer på er gjerne heller overtrøtthet pga mye stimuli, mange fremmede fang og ukjente som håndterer i forbindelse med eksempelvis juleselskap og andre festligheter.

Spis det du vil (med unntak av de matvarene som matportalen lister opp, de er unntaket, men det handler om miljøgifter etc)!

Hvis du merker reaksjoner så må du heller bli detektiv, prøve matvaren senere til et annet tidspunkt/roligere dag etc, får du reaksjon hver gang kan det være noe akkurat din reagerer på. Men stort sett er det tilfeldig - dessverre! Å kutte ut matvarer på forhånd eller etter et forsøk kam gi deg et unødvendig begrenset kosthold etterhvert, og er det noe du trenger er det jo et variert og sunt kosthold :)
 
Back
Topp