Julekveld + barn + alkohol

Jeg synes ikke det er arrogant å kunne garantere noe som er opplest og bevist, nei. Det er ingen som har så god selvinnsikt at de kan se seg 100% utenfra, og siden det er umulig for noen å lese tanker, er det også umulig å vite hva andre faktisk føler og tenker til enhver tid. Derfor kan jeg si at jeg kan garantere at alle endrer oppførsel mer enn de kan se selv. Uansett om det gjelder alkohol eller en hvilken som helst annen "situasjon." Noe annet ville vært arrogant derimot. :)

Hvor er det opplest og bevist at kengu ikke har kontroll på eget nivå av påvirkning? Bare lurer for det er den kommentaren din jeg «hang» meg opp i, håper jeg forsto deg feil men for meg ser det ut til at du betviler både henne og andres evne til å avgjøre om man er påvirket eller ikke og det syns jeg er veldig arrogant. Kan kun snakke for meg selv npr jeg sier at OM jeg hadde blitt påvirket av et glass så hadde heller ikke det var nok til å skape uro og bekymring hos mine barn da fokuset hos oss aldri har vært å legge noe negativt i et glass vin eller en øl, da har heller ikke ungene noen grunn til å reagere på det, selv om heg skulle blitt marginalt påvirket, på linje med «påvirkningen» man får av spylervæskedunst, for å ta et eksempel.
 
Hvor er det opplest og bevist at kengu ikke har kontroll på eget nivå av påvirkning? Bare lurer for det er den kommentaren din jeg «hang» meg opp i, håper jeg forsto deg feil men for meg ser det ut til at du betviler både henne og andres evne til å avgjøre om man er påvirket eller ikke og det syns jeg er veldig arrogant. Kan kun snakke for meg selv npr jeg sier at OM jeg hadde blitt påvirket av et glass så hadde heller ikke det var nok til å skape uro og bekymring hos mine barn da fokuset hos oss aldri har vært å legge noe negativt i et glass vin eller en øl, da har heller ikke ungene noen grunn til å reagere på det, selv om heg skulle blitt marginalt påvirket, på linje med «påvirkningen» man får av spylervæskedunst, for å ta et eksempel.
Takk var det jeg også hengte meg opp i å ble rimelig sur av
 
Jeg synes ikke det er arrogant å kunne garantere noe som er opplest og bevist, nei. Det er ingen som har så god selvinnsikt at de kan se seg 100% utenfra, og siden det er umulig for noen å lese tanker, er det også umulig å vite hva andre faktisk føler og tenker til enhver tid. Derfor kan jeg si at jeg kan garantere at alle endrer oppførsel mer enn de kan se selv. Uansett om det gjelder alkohol eller en hvilken som helst annen "situasjon." Noe annet ville vært arrogant derimot. :)
Du er arrogant i svarene dine, sund du ikke ser det selv.
Du kan ikke garantere noe som helst når det gjelder meg og oppførsel!
 
Hei.

Nå syns jeg tråden har sporet litt av, og havnet mer i retning av "hvem er mest arrogant?" og å diskutere enkeltpersoner. Det er ikke dette tråden handler om.

Jeg foreslår at vi lar de to nevnte avsporingene ligge, og drar tråden tilbake på rett spor - hvis den fortsetter i denne retningen, vil tråden bli stengt.

Mvh
Moderator Steffen
 
Det finnes faktisk ingen fasit på hvordan alkohol påvirker barn eller voksne. Da hadde vi ikke hatt denne diskusjonen ;)

Det er helt forståelig at de som har dårlige erfaringer med alkohol ønsker å opprettholde en nullgrense i høytidene.
Det jeg ikke forstår er behovet for å presse andre, med positive erfaringer, til å leve etter samme standard.

Jeg har vært så heldig og vokse opp med foreldre som hverken endret adferd, drakk seg fulle, eller oppfordret meg til å drikke før jeg ble 18 år. Dette er altså på tross av at de nøt alkohol foran meg.

Jeg har ikke ett anstrengt forhold til alkohol, og det ønsker jeg å videreføre til mine barn :)

Det går vel på at man er redd for at noen med positive erfaringer selv drikker litt ubevisst og derfor gir sine barn dårlige erfaringer? Derfor diskusjonen er så viktig, for den bevisstgjør :)
 
Det går vel på at man er redd for at noen med positive erfaringer selv drikker litt ubevisst og derfor gir sine barn dårlige erfaringer? Derfor diskusjonen er så viktig, for den bevisstgjør :)
Jeg tenker nok litt som så at de som ikke er bevisste på eget alkoholforbruk neppe lærer av andres erfaringer.

Det skulle bare mangle at man tar en liten tur innom hjernen før man bestemmer seg for å drikke alkohol foran barn [emoji1]

Som jeg har sagt før er verden full av idioter, og de får vi ikke gjort noe med.. Heldigvis er folk flest oppegående og i stand til å ta gode valg for seg selv og sine familier [emoji173]

Enig i at det er en bra diskusjon, og jeg syns det er interessant å høre andres erfaringer og tanker om temaet! Alltid greit å få utvidet horisonten litt, og det går fint så lenge "problemstillingen" ikke plasseres i en verden hvor alt er svart/hvitt [emoji106]
 
Jeg tenker nok litt som så at de som ikke er bevisste på eget alkoholforbruk neppe lærer av andres erfaringer.

Det skulle bare mangle at man tar en liten tur innom hjernen før man bestemmer seg for å drikke alkohol foran barn [emoji1]

Som jeg har sagt før er verden full av idioter, og de får vi ikke gjort noe med.. Heldigvis er folk flest oppegående og i stand til å ta gode valg for seg selv og sine familier [emoji173]

Enig i at det er en bra diskusjon, og jeg syns det er interessant å høre andres erfaringer og tanker om temaet! Alltid greit å få utvidet horisonten litt, og det går fint så lenge "problemstillingen" ikke plasseres i en verden hvor alt er svart/hvitt [emoji106]

Enig. Ja, idiotene når man kanskje med skremselspropaganda i VG rett før jul ;) og fulle svigermødre er det alltid vanskelig å snakke med..
 
Jeg mener virkelig ikke å trykke ned på noen.
Folk er forskjellige.
Som de sier i den familien, så vil de at barn skal bli introdusert for et normalt forhold til alkohol. Helt greit det, men for min del tenker jeg at de kan se det når barna nærmer seg 10-12 år og oppover.
Ikke når de er under 10.
Vi vet jo faktisk ikke hva et barn føler når foreldrene drikker. Noen klarer helt fint å oppføre seg og være søte og fine med et par glass innabords.
Andre endrer personlighet etter første glasset. Det skjer ofte at vedkommende ikke merker det selv en gang. Men de små gjør det.
Bare husker mine egne tanker og følelser fra når jeg selv var liten.
Hvor noen som bare ville være vennlige og ekstra hyggelige etter et par glass, ble oppfattet som ubehagelige og utrygge for meg.
Jeg ble ikke trodd som liten og ble bedt om å ta meg sammen og skjerpe meg. "Så ille er det da ikke"
Sikkert derfor jeg er så obs på det selv [emoji39][emoji39][emoji39]
Samme opplevelse så liker det ikke når andre drikker rundt ungene men aksepterer det de få gangene i året som det skjer. Selv er vi begge avholds
 
Det går vel på at man er redd for at noen med positive erfaringer selv drikker litt ubevisst og derfor gir sine barn dårlige erfaringer? Derfor diskusjonen er så viktig, for den bevisstgjør :)
Nei jeg tror ikke det går på det faktisk
Forøvrig er det ikke de som driker ett eller to glass som trenger å opplyses ;)
 
Hei.
Nå syns jeg tråden har sporet litt av, og havnet mer i retning av "hvem er mest arrogant?" og å diskutere enkeltpersoner. Det er ikke dette tråden handler om.
Jeg foreslår at vi lar de to nevnte avsporingene ligge, og drar tråden tilbake på rett spor - hvis den fortsetter i denne retningen, vil tråden bli stengt.
Mvh
Moderator Steffen
Mest arrogant?
Rart dere ikke reagerer før, når noen mener man ikk har kontroll osv.
 
Liker at diskusjonene nesten er som i 2010 på babyverden generelt :santa

Her har har vi ribbe med svigers til jul-pleier å være akevitt til den og kanskje rødvin.
Selv liker jeg best farris el pepsi max til tørstedrikke
Det vil være 4 barn til stede 1-7 år.
Har null problem med vin til maten, det glasset fra middagsbordet blir ofte stående et par timer til kaffe og til gaveåpning og barna så turner rundt.Tror ikke noen tenker tanken engang at man skal drikke mengder pga alkoholen sin skyld, hvem har tid til det?

Måtte le når jeg leste ordet "nervegift" :knegg:
Skulle tatt seg ut da jeg var i Roma og omtalte deilig sprudlende prosecco sammen med crispy bruscetta at jeg ikke ville ha nervegift til lunsjen.
 
Alkohol og barn hører bare ikke sammen. Enkelt og greit ;)
 
Helt enig i at barn ikke bør få alkohol!

Det er jo bare å følge loven, enkelt og greit [emoji106]
Joda, selvsagt :p Formulerte meg kanskje litt feil.. mente at jeg ikke synes noe om at voksne drikker alkohol når det er barn tilstede.
 
Joda, selvsagt [emoji14] Formulerte meg kanskje litt feil.. mente at jeg ikke synes noe om at voksne drikker alkohol når det er barn tilstede.
Forstod det, bare tullet med deg og tolket det mot hva jeg mener hadde vært mer riktig [emoji1]

Hele tråden handler jo om at det faktisk ikke er opp og avgjort/svart-hvitt/enkelt og greit [emoji14]
 
Vi er begge avholds. Så ingen alkohol her på julaften :)
 
Back
Topp