julekaker

Serinakaker:
Du trenger:
300g margarin.
250g sukker
2egg
400g/8dl hvetemel
2ts vaniljesukker
1/2 ts hornsalt
  1. Smør og sukker røres sammen.
  2. Tilsett eggene.
  3. Tilsett hvetemel,vaniljesukker og hornsalt.
  4. Deigen avkjøles ca. 1t.
  5. Trill deigen til en pølse og del opp i ermer, som du deretter ruller til små kuler. Du bruker gaffel for å trykke de ned.
  6. Visp sammen et egg som du bruker til pensling.
  7. Dryss småhakkede mandler oppå.
Steking: 190 grader i 10-12min.
Oppskriften gir ca. 100 stk.
julekake5.jpg

Ønsker meg oppskrift på gode brunepinner!

Mine er uten gluten, melk og egg, så for et smalt publikum

Jeg ønsker gjerne du poster de, jeg har cøliaki:)
Jeg baker også glutenfrie til jul nemlig, men baker også med da guttaboys i huset foretrekker det;)

Nå hentet jeg oppskriftsboka, for jeg har mange gode oppskrifter. :)

Stemormors hvite kakemenn (disse blir sprø, men smelter på tunga, og hever godt)
0,5 liter melk og 0,75 kg sukker gis et oppkok. Rør så sukkeret smelter og melka ikke svis.
Legg 100 gram smult(matfett) og 100 gram margarin i det varme så det smelter. Avkjøll litt.

Bland inn ca 1,5 kg hvetemel (iblandet 18 gram hornsalt).
Kjevles tynt (gjør ingenting om de blir tykke heller) og stikk ut figurer, stek på 200 grader i ca 8 min til de er lett gyldne.

Farmors tørre vafler
4 egg (deles i plomme og hviter)
250 gram sukker
250 gram margarin
500 gram potetmel
3 ts bakepulver

Pisk plommer og sukker til eggedosis. Tilsett smeltet margarin, motetmel, bakepulver og stivpiskede eggehviter. Legg to ss røre i et godt smurt vaffeljern, stekes lysegule.

Svigermors horn1 kg hvetemel
8 dl melk
200 gram smør
100 gram gjær
2 ts salt
2 ts sukker

Bland det tørre i en bolle. Smør og melk varmes opp og røres inn. Hev i 30 min.
Kjevles flatt, del i pizzastykker og rull til horn (ønsker man å ha fyll i tas dette nå, det blir nydelige pizzahorn f.eks). Etterhev godt! Pensles med egg (evt. vann), og strø med sesamfrø evt. hvis man ønskes det.

Stekes i 10-15 min på 200 grader.

Jeg prøvde en oppskrift på pepperkakedeig i går, første gang jeg prøvde å lage deig selv og det gikk kjempefint!
Oppskriften fant jeg på Trines matblogg :)

For deg som liker after eight:D :
Kokosstenger med peppermynte

Du trenger:
50g hvetemel.
1dl melk.
1/2 kg melis
6peppemyntedråper.
1 plate kokesjokolade.
50g delfiafett

1. Blant hvetemel og melk i en gryte. Dette skal varmes på svak varme til det blir en tykk deig som slipper gryten. Deretter avkjøles.
  2. Så blander du melis og peppemyntedråpene inn i deigen.
  3. Rull deigen til ca. 1cm diameter og del opp i omtrent 6cm biter.
  4. Sett stengene kjølig til de blir harde.
  5. Smelt kokesjokolade og delfiafett på svak varme.
  6. Rull stengene i sjokolade og rull dem så i kokosmasse. Legg disse på et brett til det har stivnet.
  7. Må oppbevares kjølig.
Delfiakake

Du trenger:
250 g delfiafett
250 g kokesjokolade
4 ss sterk kaffe
2 egg
3 ss sukker
1/2 pakke PER-kjeks/ eller søt glutenfri kjeks for de med glutenallergi.

Pynt:
gelétopper, non-stop, marsipan osv.

1. Smelt delfiafettet i en liten kjele. Ta kjelen av platen. Ha i sjokoladen oppdelt i biter og la den smelte i fettet. Tilsett kaffe og rør til blandingen er jevn. Avkjøl til sjokoladeblandingen er lunken.
  2. Pisk egg og sukker til eggedosis. Pisk inn sjokoladeblandingen gradvis.
  3. Kle en liten, smurt brødform (1 liter) med matpapir i bunn og kanter. Hell først i litt av sjokolademassen, slik at bunnen på formen blir godt dekket. Legg på et lag med Per-kjeks/glutenfri kjeks. Dekk så over med sjokolademasse, og gjenta til du har fire lag med kjeks og et lag med sjokolade på toppen.
  4. Sett formen i kjøleskapet til sjokoladen har stivnet.
  5. Ta kaken ut av formen og fjern matpapiret. Sett kaken på et passende fat og pynt med gelétopper, non-stop, marsipanfigurer eller det du måtte ønske.

Kaken må oppbevares kjølig:)
76.jpg

Konfektkaker:

300 g sukker
200 g melange (romtemperert, så det er mykt)
1 ts bakepulver
50 g mandler
1 plate kokesjokolade
275 g hvetemel
2 egg

Sukker og melange røres hvitt (bruker mikser.
Tilsett egg, et om gangen. Fortsett med mel og bakepulver.
Grovhakk mandler og sjokolade. Røres inn med en slikkepott.
Has på bakepapirkledt stekeplate. Settes i topper med passelig avstand, da de flyter utover. Jeg setter de 3*4 stk.
Stekes på 180 grader i 10 minutt.
ImageUploadedByBV Forum1386004926.427761.jpg

Lagde nettopp biscotti, etter oppskrift fra Trines matblogg. Fantastisk gode!!!

Kjekk tråd!

Jeg har laget sandnøtter idag:

• 250 g romtemperert smør
  • 250 g sukker
  • 1 egg
  • 1 ts vaniljesukker
  • 500 g potetmel
  • 125 g hvetemel
Sett stekeovnen på 200 °C og finn fram en stekeplate som du dekker med bakepapir.Visp smør og sukker til du får en luftig smørkrem. Tilsett egget og bland det godt i. Bland vaniljesukker, potetmel og hvetemel og sikt det i resten av deigen. Kna godt til du får en fast og fin deig.
Trill små kuler som du setter på stekebrettet. Du bør ikke sette mer enn ca 20 sandnøtter på hver plate, for å unngå at småkakene smelter i hverandre. Det kan også være godt med mandelflak oppå.

Stek kulene midt i ovnen i ca 10 minutter, kommer an på hvor effektiv ovn du har. Sandnøtter skal fortsatt være lyse etter endt steketid. Avkjøl på platen.

En annen ting vi gjør her med storebror er å lage snømann og nisseboller;)

Back
Topp