Julegaver

Ransua

Gift med forumet
Hei kloke hoder!

Mannen og jeg er enige om å ikke kjøpe julegaver til voksne familiemedlemmer i år. Det er flere årsaker til det.
Først og fremst tenker vi at det skal handle om barn. Derfor ønsker vi at det kun kjøpes gaver til barn. Vi selv har tenkt til å kjøpe en liten ting til besteforeldrene fra barnebarna fordi det er hyggelig for dem.
Der andre er at det de siste årene på rad har bare blitt kjøpt tullete ting. Vi blir bedt om ønskelister og får nada av det vi setter opp. Jeg ønsker meg ikke pysj i tigermønster! Derfor tenker jeg at folk heller kan spare de pengene og bruke på noe annet fornuftig.
Det tredje er at vi har inntrykk av at gaver de siste årene bare har blitt gitt og mottatt fordi det er en tradisjon.
Det fjerde og siste er at vi har rett og slett har det stramt økonomisk.

Dette var årsaker. Nå kommer spørsmålet.

Hvordan formulere dette på en hyggelig måte til familien?

"Av diverse årsaker tenker vi det er best om vi bare utveksler gaver til barn i familien i år og håper det er greit for dere?"

Så kan man heller gå inn på årsaker om de spør.
Er jo greit å ikke påpeke at man bare får drit man ikke ønsker seg av folk, men heller fremheve de andre argumentene.

"Av diverse årsaker tenker vi det er best om vi bare utveksler gaver til barn i familien i år og håper det er greit for dere?"

Er jo greit å ikke påpeke at man bare får drit man ikke ønsker seg av folk, men heller fremheve de andre argumentene.
Veldig enig med dette svaret :)

Vi ble enige med familien om dette i fjor. Vi begynte å nevne det allerede året før at julen var for barna, og at det var dumt å bruke masse penger til de voksne på ting de egentlig ikke ønsket seg. Alle var faktisk enige i det og i fjor var det kun barna som fikk gaver [emoji4]
Merket at vi koste oss mer i førjulstiden, uten å måtte stresse og mase for å finne ut hva folk ønsker seg.

Tenker også dette er en grei løsning. Vi har kuttet ut noen søsken etter deres ønske, og argumentene har vært økonomi og at de rett og slett har alt de trenger. Til besteforeldre (mormor/morfar osv) gir vi fra hele familie men ikke noe stort. Oppgradert barnebilde, noe gutten har laget, eller noen enkelt. Søsteren min bor så langt unna at om hun ønsker seg ett nytt laken til sengen så får hun det.[emoji6]

Bare å si det rett ut, det blir ikke gaver på de voksne i år pgr av økonomien :)

Tenker at det beste er å ta det direkte med alle, nevne det når dere treffes hvis mulig. Og så legge det fram som en idé som dere ønsker at alle skal være med på:)
vil tro det er sånn for veldig mange, vi må liksom gi noe og så blir det bare ett eller annet. Koster penger og det er jo ikke godt for noe.

Takk for tilbakemeldinger.

Vi har nå sagt ifra til de det gjelder og foreløpig ikke fått noe annet enn "ok" tilbake fra de få som har svart.

Det er som du nevner Lisajente12: føler det blir bare bortkastet penger å kjøpe noe fordi man "må kjøpe en gave". Føler samtidig at vi har det såpass greit at vi kjøper det vi trenger når vi trenger det. Og da er det ikke noe spesielt vi ønsker oss til jul. En annen ting ved det er også at vi bestandig får ting vi ikke har ønsket oss og som overhodet ikke er oss. Dette er også med på å forsterke ønske om å ikke kjøpe gaver til voksne. Jeg vil heller bruke de tusenlappene på det familien min og jeg faktisk trenger fremfor på unødvendige ting.

Back
Topp