Julegaver til nevøer og nieser

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Hvor lenge gir dere julegaver til nevøer og nieser? Til de er konfirmert? 18 år? Fortsetter når de er voksne? Annet?

I vår familie har det vært tradsjon å gi gaver til nevøer og nieser frem til de gifter seg.
Dette blir selvfølgelig ikke likt for noen, jeg giftet meg når jeg var 18 år og det eldste søskenbarnet var 30 år.
Jeg har bestemt meg for å bryte den tradisjonen og slutte når de er 20 år, men kjenner jeg meg selv rett kommer jeg sikker til å gi en liten ting så lenge jeg lever :p

Vi er langt unna at det er et tema, eneste niesa vår er ikke et år gammel enda :P

Men jeg tenker det kommer an på kontakten man har. Jeg sluttet å få gaver av onkler og tanter da jeg ble 18, men jeg har alltid hatt veldig lite kontakt med de.

I mannen min sin familie er det ingen av søsknene som har fått gaver så lenge jeg har vært i familien (de yngste svigerinnene mine var 13 da jeg møtte mannen min), men de har enorm familie da.

Det er ikke noe vi har snakket om enda,,, eldste nivøen vår var konfirmant i vår, han får gave i år og.. Kanskje når de er 18 eller 20:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Samboeren min har 6 nevøer/nieser, jeg har en niese. Det blir jo ganske mange, og de fleste på sambo sin side begynner og bli store. Yngste er 10, eldste er 18. Så vi må bestemme oss i år for om vi skal sette "18 års grense". Vi har egentlig ikke så mye med de og gjøre, men samtidig føles det litt vanskelig og kutte ut en av 3 søsken i år.

Niesen min ønsker jeg egentlig og gi til "bestandig", men det blir jo litt feil. Men jeg føler hun er litt nærmere. Men det er heldigvis lenge til vi trenger og tenke på akkurat det da, hun er bare 3 år nå så. :)

Kommer nok aldri til å kutte de ut. De er jo barna til min søster.
Eller barna til min kjæres søsken.
Jeg husker min onkel kuttet meg ut når jeg var 14, og det fortalte meg mye om hva jeg egentlig betydde for de.
Ikke det at gaver er alt, men det sender ett signal synes jeg.

Last edited:
Har ingen nevøer/nieser, men selv får jeg ( og mine tre søsken) fortsatt julegaver av tanter og onkler:-)

Kommer jo litt an på hvor god kontakt man har... Jeg slutta å få julegaver fra mammas søsken når jeg ble konfirmert, fra pappas søster får jeg enda :) kommer nok til å gi til min bror og sambos søsken sine barn bestandig... Barn av stesøsken vet jeg ikke helt... Ingen av de som har barn enda da, så får se hva de gjør med lille her først :)

Har god kontakt med familien men sluttet med gaver fra konfirmasjon. Eg har nå 12 tante/onkelbarn. Og da kan dukke opp 1-2 til minst, min bror har ikkje barn.

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

Nå har ikke vi noen nevøer eller nieser, men ser for meg at vi aldri vil slutte å kjøpe til de vi eventuelt får. Jeg tenker det har litt med hvor stor familie man har, sambo har to søsken og jeg har ingen, begrenser seg derfor hvor mange vi får :p Hos søstra til mamma får jeg enda julegaver (de er bare to søsken), men hos onkler og tanter på farssiden har jeg ikke fått siden jeg var sikkert 10-12 år (de er 8 søsken, hvor mange har 3-4 barn hver).

I min familie slutta vi å få bursdag og julegaver av alle tanter og onkler etter konfirmasjon. Vi er veldig mange kusiner og fettere :p
Men vi fikk gaver av de tantene og onklene vi feira jul med. Også hadde/har jeg noen tanter og onkler som er nærere enn andre. De fortsatte og gi en liten gave til bursdag;)
De ga også gaver når ungene mine/våre ble født.

Hvor lenge vi kommer til å gi til nieser og nevøer aner jeg ikke. Har 6 stk nå hvor eldste er 16 og yngste er 2 :)

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Jeg kommer alltid til å gi gaver til mine nevøer og nieser. Skjønner at familien vokser og at man får flere og flere å gi gaver til, men man trenger ikke alltid å gi store og dyre gaver. Det er tanken som teller. Så jeg kommer aldri til å kutte ut å gi gaver til de :)

Hele livet?
Jeg får av tanta mi enda...

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi skulle egentlig slutte når han ble konf, men vi ble enig om å fortsette, han er 17 nå, så vet ikke om 18 års gaven blir den siste.

Vi har stoooor familie, og til nå 16 barn vi kjøper gaver til, og det er MANGE av mine venninner, og mine søsken og mannen sine søsken er heller ikke ferdig med barn :P Hehe, så håper egentlig det blir slutt når de blir 18 :P

Her er det 18 år tror jeg.

Sent from my iPad using BV Forum

Er leeenge til det blir et tema her i alle fall. Blir søsknene våre som legger lista her, for våre er eldst :p

Selv sluttet familien min (på begge sider) når vi ble konfirmert. Men mamma og pappa har totalt 10 søsken der alle har 1-5 barn, så sier seg selv at det blir mange å kjøpe til etterhvert, og nå har jo vi også egne barn, så...

Jeg får enda av ene tanta mi, men det er mest fordi vi stort sett feirer jul sammen. (nå er det annethvert år).
Mannen får og gir til ene tanta si, da hun er veldig nærme i en liten familie.

Er tante til fire, tenker jeg kommer til å gi frem til de får sin egen familie :)

Meg og mannen får fremdeles gaver av noen.. andre gir heller til barna.. og resten slutta når vi ble 18:)
Vi kommer vel til å gi "for alltid" :p

Sent from my HTC Wildfire S A510e using BV Forum mobile app

Back
Topp