Julegaver til barna

BabyUndercover2016

This mom makes beautiful babies;-)
Oktoberskatter 2014
Dere som har flere barn, hvor mange presanger gir dere hver til barna? Gir dere samme antall? Eller legger dere heller pengene i en dyrere ting og gir en gave hver?

I år får minste ny bilstol og en liten billigere gave. Eldste får flere gaver. Har i utgangspunktet satt en fast pris og antallet avhenger av prisen på de ulike tenker jeg :-)

Jeg gir det de trenger/ønsker seg/noe jeg tror de vil like uavhengig av pris eller antall. Har ikke falt meg inn å sammenligne pris eller antall.

Mine foreldre har alltid gitt for lik sum, det er mest rettferig synes i grunn jeg. Nå har eg bare tt barn, hadde jeg hatt lere hadde de stort sett tt for samme summen. Om den ene får en pakke og den andre to spiller ingen rolle,så lenge summen er noen lunde lik

Minste er bare 3 mnd, så han bryr seg ikke enda. Sørger for å holde prisen noenlunde lik og når minste begynner å bry seg om antallet kommer jeg nok til å sørge for å ha ca. Like mange. Litt forskjell går fint, men ville nok ikke gitt ene 2 og andre 6 gaver liksom. Det er jo bare å kjøpe noen billige ting for å jevne ut.

Mine barn får for lik sum, men nødvendigvis ikke samme antall pakker. Det kommer jo helt an på hva de ønsker seg. Jeg er også oppvokst med at mine brødre og jeg fikk for lik sum både til bursdager og jul

Dem får 1 gave og penger på konto om gava ikke er altfor dyr :)

Last edited:
De får en gave hver, evt. hvis det er mer av samme ting som trengs pakker vi det sammen :)

De får ca til samme pris. :) Men de er små enda, så de vet ikke helt prisen på ting.

De får i år Stiga rattkjelke og håndklokke. :)

Storesøster får 3 gaver av oss, lillesøster får 2 gaver :) lillesøster er snart 10 mnd. Neste år vil det bli mer likt ;)

Kjøper for lik sum! Antall pakker spiller igrunn liten rolle, pakker stort sett alt i 1 gave :)

De får en felles i år.

Ellers, fra nissen og oldemor, som jeg også kjøper fra, pakker jeg det i like mange. Hun får et sett klær, han en genser og en film, en pakke hver fra oldemor. Han får to små pakker lego, hun en baebiedukke, ca samme pris, en pakke hver fra nissen.

De er 6,5 og snart 4, og ville nok reagert om det var stor forskjell.

Denne julen har jeg bare mini i magen. Men neste år kommer jeg til å gi beskjed (spes til mine forelsdre) at en pakke holder. Maks to. Ser ingen grunn til hun skal svømme i pakker. Ikke sikkert hun skjønner greia heller. Vil ikke mini skal bli skjemt bort

Jeg gir det de trenger/ønsker seg/noe jeg tror de vil like uavhengig av pris eller antall. Har ikke falt meg inn å sammenligne pris eller antall.
Samme her. Prisen blir nok viktigere når de blir eldre, ender stort sett på omtrent like mye da. I år blir det tre gaver på hver.

Jeg kjøper det de trenger/ønsker seg, litt avhengig av pris. Tenker ikke på å sammenlikne priser på gavene, de små aner jo ikke hva ting koster uansett. Det blir sikkert mer viktig for dem når de blir store. En treåring blir mer skuffa hvis bror får 5 gaver mens han selv får én, det hjelper ikke om den ene tingen han får er dyr. Når det er sagt så prøver vi å begrense gavebonanzaen i år, har gitt beskjed til resten av familien også. I år blir det julaften med fire barn under fire år, ser for meg at gavekjøret blir helt galskap og da er det jo bare kvalmt. Håper ungene ikke får så mange gaver for å være helt ærlig. Vi har det altfor godt, og jeg vil at de skal lære seg å være takknemlige for det de får. Det blir vanskelig hvis de ikke engang ser enden på gavehaugen:/

De får for lik sum og like mangen gaver. 2 hovud gaver som er litt dyrere og 5 mindre gaver til 2-400 klassen. Så 7 pakker hver. Ja, vet det blei litt mye i år, det balla litt på seg :p

Jeg kommer bevisst til å ikke gjøre helt likt. Viktig å kunne glede seg på andres vegne også, ikke bare være opptatt av å få selv. Det kommer selvfølgelig til å bli ca likt i verdi og antall opp igjennom årene, men ikke helt likt hvert år. De har jo forskjellige behov og ønsker fra år til år. Noen ganger får de noe stort, andre ganger ikke. Og naturlig at det ikke blir helt likt. Ser ikke poenget med å måtte kjøpe noe mer/dyrere til ene bare fordi den andre har hatt behov for noe dyrt er år (feks ski). Et annet år er det den ungen som trenger noe som koster mer.

Og så ønsker jeg ikke å gjøre barna oppmerksomme på verdi i pris. Dyrt er ikke nødvendigvis en bedre gave eller noe er barn blir mer glad for enn en billigere. Verdien kan ligge i mange andre ting enn penger.

Back
Topp