Synes folk skal være glad for at noen gidder å gi dem gaver. Gavekresne folk synes jeg er ufint. En ting er hva partnere gir hverandre når man KAN ønske seg noe (eller gaver til barn fra veldig nær familie) , men å si at nei, gaver fra ebay og liknende er ikke bra nok, synes jeg blir dumt.
For det første, det er jo tanken som teller. For det andre - Ikke ta seg selv og sin egen materialisme for høytidelig. Kjøpetvangens tid. . .
Syns jo ikke det nødvendigvis er snakk om å være gavekresen. Men en del billigvarer har veldig dårlig kvalitet, og hvis målet bare er å gjøre det så billig som mulig og ikke gi noe som kommer til å vare, så syns jeg faktisk det er tusen ganger bedre å bare kutte ned på mengden gaver. Har man mange på lista, så syns jeg det er bedre å kontakte den ytterste sirkelen og spørre om man skal avtale å slutte med gaver seg i mellom fordi det er så mange. Heller det enn å gi noe billig ræl bare fordi man føler man må, dét syns jeg er kjøpetvang!
Og med det sier jeg ikke at alt fra ebay er ræl altså, eller at alt som er billig er ræl og aldri kan være en fin gave. Poenget er bare at kanskje man heller bør kutte ned på mengden gaver. Det er virkelig en ond sirkel man er inne i nå.