Juleforberedelser

Escuro

Forumet er livet
Er dere kommet igang? :D

Jeg kjenner at jeg faktisk gleder meg til jul. Eller rettere sagt, alle forberedelsene :D Det å lage stemning og bygge opp forventningene til ungene. Jeg har ikke følt sånn siden jeg var barn selv. Men det har nok stor betydning at vi har flyttet til et sted som er VÅRT, som er pent og rent og har et stort kjøkken som innbyr til kakebakst. Kan se for meg melete kjøkkenbenker og forestille meg lukten av hornsalt og brent mel. Og JA; jeg kind of liker det :D

Skal lage julekalender til ungene. Har kjøpt sånn plaststøvel med sokk utenpå og snop oppi, og tenkte gutta skulle ha hver sin, og så skal jeg fylle den med noe nytt og spennende hver dag. Istedenfor å pakke inn ørten ting. Tenkte at eldstemann blant annet skal få en kinobillett en dag (gavebillett så han kan bestemme film selv). Og noen fotballkort som han samler på. Mulig jeg kjøper en julesokk til hver av dem istedet, for de rommer litt mer... Får se hva jeg gjør.

Har kjøpt en liten snøkule også som jeg tenkte sette i gangen eller på en høyttaler. Og må finne en adventsstake og lilla lys. Skal gjøre mest mulig ut av adventstiden :) Men er fremdeles usikker på om vi skal ha tre da... Vi skal kanskje feire hjemme neste år,. og da blir det iallfall tre. Men denne julen vet jeg ikke helt. Vi skal feire hos svigermor. På den annen side skal vi jobbe i romjulen begge to, så vi er ikke bortreist hele julen.
Tenkte faktisk ta med meg eldstemann på jobb en av dagene i romjulen, han har kjempelyst å være med. Så da skal jeg spørre sjefen om det er mulig :)
 
begynner å pynte til jul i dag , så har ikke helt kommet i gang med den delen enda .. må bare få rompa opp fra sofaen , for alt står i esker på gulvet her nå ..
ungene får hver sin pakkekaleneder , er ferdig med 2 av de , men har 8 gaver igjen til minsta ... bakingen har jeg ventet med , siden jeg ikke vil begynne å bake julebakst før det er jul i huset , men nå kan vi straks begynne
 
Her har både meg og mannen sterk tradsjon om å ikkje pynte før kvelden lille julafta. husker det var magisk å stå opp på julafta å se den "nye" stua men eg ser virkelig poenget med å pynte i heile advendt også. en får liksom brukt meir pynten da. og alt det arbeidet er ikkje bare for noken dager liksom...

Dette har eg gjort så lang:
*Eg har brodert en kalender til vesla, har igjen å sy på 5 til sonne røde ringer til å feste gavene i.
*har kjøpt inn nesten alle kalender gavene (har 5 igjen)
*har laga fotokalender til mamma som ho skal få til jul
*har laga fotobok til svigers som de skal få.
*har kjøpt inn nesten alle gavene til min famile (mangler 3 stk).. har hiele svigerfamilien igjen da...
*Har kjøpt inn masse julepapir, band og merkelapper
*har kjøpt inn julesylte og ribberull (fra en slakter.. skikkelige greier :))

skal begynne å bake og litt son i desember.. midten av desember tror eg. vi spiser ikkje så masse julekaker.. de blir som regel hivd etter jul. men tenkte å ha med meg Maria på å bake noken sorter vertfall :)


 
Jeg har nesten gjort ferdig alle pakkene som skal i kalenderen, og kjøpt 3 julegaver. Fortsatt mesteparten igjen. Pynt og stæsj kommer opp søndag. Baking og kos står for tur også. Vi skal ihvertfall bake pepperkaker, kakemenn, smultringer, risboller og karameller. Han har fått eget forkle og kjevle. Ingen tvil om at han er klar for jul, for han går rundt og sier "nisse" og "nissemor". :D
 
Jeg har alle 72 gavene i boks til kalenderene. Faktisk klarte jeg å kjøpe alt for mange! Hehe!

Jeg har begynt med julevask, og dørkrans og adventstake er på plass ;-) Vi pynter nok i helga. Har planer om å pynte pepperkakehus også snart. Bake skal vi også. 1 des skal en gjeng med venninner ordne deig/røre til hver sin sort, også skal vi lage det hos meg. Blir skikkelig kos, også får jeg jo hele 5 sorter på en dag ;-)
 
Så koselig :-) 
Eg har pyntet til jul idag for vi skal ha besøk for Thomas på søndag og resten av helgen går til vasking og baking :) Er veldig koselig ja. Hører på julemusikk og koser oss. 
På skolen har vi begynt med julekort, baking og julesanger så får jo stemning der og. 
Sander sin julekalender er innhandlet, men må pakkes inn. 
Julen er og en litt tung tid, en tid eg savner mamma mye, men gleder meg likevel, er en veldig koselig tid. Er ferdig med alle julegavene så no skal eg pakke de inn og nyte julen :) 
Skal bake med søsteren min og kusinen min i desember og det blir super kjekt! 
 
Er ikke så veldig godt i gang! 
Nesten ferdig med innkjøpene til pakkekalenderen, 5 pakker igjen + pakke de inn. 
Julegavehandelen off... der har jeg en del igjen ja.. men begynner å få litt kontroll på lista nå - så det er bare å kjøpe dem!

Skal få tatt julekortbilde i helga og bestille det, og sette meg ned for å lage fotokalender i morgen kveld er planen! Så er vertfall det gjort! 

Men jeg må si at jeg gleeeeeder meg skikkelig i år! Jenta er blitt så stor og har nok så mye glede av jul i år! Det er liksom NÅ vi må lage våre egne juletradisjoner! <3 åååw kos!!!!!! Gleder meg til å pynte hjemme..! Og juletre, det skal vi ha! 

Også tenker jeg å arrangere en bakekveld med barselgruppa - tenker det hadde vert kos! 
 
Vi har kommet godt igang med julegavene, har kjøpt og pakket inn alle gavene i pakkekalendenderen.
Vi har også tatt julekort bilder og fått julekortene i posten :-D
 Iår så arrangerer jeg juleverksted for Oliver og hans kusine, vi skal lage pepperkaker og barna skal male på telysestaker :-) Senere skal Oliver og jeg lager lussekatter med ei annen venninne.
Siste helgen før jul skal vi spise risgrøt med mandel i hos ei annen god venninne med unger :-)

Tror kanskje vi skal på en adventkonsert også, som min svoger og svigerinne skal spille på :-)
Gleder meg :-D

 
Back
Topp