julefeiring ( Samme som alenemorforumet)

koglu

Forelsket i forumet
Når begynner man å feire annenhvert år? Jeg er så bekymret for hvilken forståelse barna får av julen når man bytter på når de er så små. Altså jeg tenker at de får en mindre glede og forståelse når man har to feiringer i året. Det spesielle med selve dagen blir jo liksom borte. Noen som har erfaringer med at barna feirer kun med mor til de er ganske så store??

Legger den ut her også jeg, for kanskje noen har erfaring fra seg selv, venner, familie..

dytt

når eg flytta fra far til gutane, så var dei 4 og 5 år. Vi feira jul saman, i mitt hus, til gutane var 8-9 år, så byrja vi å feira jul kvar for oss, pga at da hadde vi fått oss nye partnere begge 2.

Dei synest no at det er veldig gøy å ha 2 julafter.. [:)]

Fra et bran som har vært der, så begynte de med deling når jeg var 3 år..'

Lille julaften hos mamma og julaften hos pappa og motsatt neste år=)

Når det er sagt er jula en veldig spesiell tid for meg, og er av den oppfatnignen at fra lille julaften til og med 2 jule dag, er familie tid.. slik er det i dag å..

Det er hellig og gledet meg vært år, for jeg skulle både være hos mamma og hos pappa..( Gavne var på julaften) og det var helt greit.=)

bortsett fra et par uhel med like gaver da[;)]

Jeg har skilte foreldre og vi feiret annenhvert år fra jeg var 6.
Men da feiret vi lille julaften også. Den som ikke hadde julaften hadde lille julaften.
Det var helt ok det.
Mannen min har ei datter fra før, hun har vært annen hvert år fra hun var 2 år.

Har dere et godt samarbeid? Kan dere feire sammen?
Jeg syns ikke mor skal ha noe mer "rett" til og ha barna på julaften, selv om de er små.
Da syns jeg heller foreldrene skal legge til side evnt konflikter hvis det går ann, og feire sammen, for barna sin del.

de jeg kjenner så har de hatt annen hver jul fra dag en da de gikk fra hverandre.

Nå er jeg sammen med barnefar, men hadde vi gått fra hverandre hadde vi feiret jul sammen så lenge det hadde latt seg gjøre. Det er vi begge enig om for ingen av oss vil være uten ungene på julaften!
Håpe dere finner en løsning som funker for alle parter[;)]

Jeg feiret min første jul hos pappa da jeg var kanskje 10 år, og mamma og pappa slo opp da jeg var ett. Jeg pleide nesten bestandig å feire jul hos mamma og så dra til pappa i romjula og feire nyttår der. Men jeg har aldri feiret julaften to ganger. Det lå noen gaver under treet hos farmor når jeg kom dit, dette var gaver som var kommet så sent at de ikke rakk å bli sendt, men det var ikke noe som helst ekstra.

to julefeiringer?! å, det visste jeg ikke at var vanlig.. jeg og mine søsken vokste opp med skilte foreldre, og vi feiret julaften hos pappa et år og hos mamma neste år..[:)] den vi ikke var hos på julaften var vi hos og feiret nyttårsaften.. slik var det fra vi var rundt 5-6 år tror jeg[:)] var en gang vi skulle åpne gavene fra mamma dagen før vi reiste til pappa, men det var IKKE det samme.. selvfølgelig var det rart for mamma og pappa de årene de ikke hadde oss barna der, men de syntes at to julaftener var mer for deres del enn for vår, derfor ble det sånn[:D] og vi snakket jo med den andre på tlf og fortalte om gavene og sånt, da alt var åpnet! perfekt løsning for oss, da ivaretok vi den spesielle følelsen rundt julaften![:)]

De tilfellene jeg vet om klarte foreldrene å legge sine uenigheter til side og feire jul sammen for ungene sine del. De fortsatte også med dette etter de fikk nye partnere og flere barn. 

da jeg var liten så hadde feiret vi jul hos pappa på lillejulaften. Da spiste vi ribbe og åpnet gavene fra pappa og vennegaver.. (spiste ribbe den dagen siden vi spiser pinnekjøtt på julaften.. Blir ikke samme gleden over maten på julaften om man spiser det dagen før)
Den dagen hos pappa føltes ikke som Jul på samme måte som julaften, så det ødelagte ingenting. Var alltid like kjekt å våkne opp på julaften å vite at nå var det JUL..  Eneste jeg ikke var så glad for var at jeg aldri fikk våkne hos mamma på julaften..
På julaften har vi alltid vært hos mamma der vi feiret skikkelig jul.. Besøk, pinnekjøtt, masse gaver osv..

Her kommer nok mini til å feire jul med meg hvert år.. Bf er velkommen om han vil.. Han var ikke med i fjor (sarahs første jul), men kanskje han blir med i år.. Han har veldig god kontakt med min nærmeste familie så mamma kommer sikkert til å ringe han ned om han ikke kommer [8D]
Bf feirer ikke skikkelig jul noe sted.. Han har ikke gjort det siden han mistet mammaen sin..

Feira med meg i fjor, å sånn blir det vel i årene framover siden han ikke har noe spesiell kontakt med faren sin.
Men jeg er på en måte glad for at jeg slipper å dele ham, for min del altså, ikke for hans nei [:)]

her ble det bestemt annenhver jul hos hver når hun var 2 år, nå er hun 3 år og skal feire med faren for første gang. For min del er det helt grusomt, men det er ikke aktuelt at vi feirer sammen og hun skal få feire med faren sin og. Vi kommer til å åpne gavene fra min familie når hun har kommet hjem igjen, men ikke noe julefeiring.

ORIGINAL: Pippi Lang Pupp

Jeg har skilte foreldre og vi feiret annenhvert år fra jeg var 6.
Men da feiret vi lille julaften også. Den som ikke hadde julaften hadde lille julaften.
Det var helt ok det.
Mannen min har ei datter fra før, hun har vært annen hvert år fra hun var 2 år.

Har dere et godt samarbeid? Kan dere feire sammen?
Jeg syns ikke mor skal ha noe mer "rett" til og ha barna på julaften, selv om de er små.
Da syns jeg heller foreldrene skal legge til side evnt konflikter hvis det går ann, og feire sammen, for barna sin del.

Nei, vi har ikke et godt samarbeid.. Og å feire sammen er uaktuelt. Han har ny samboer (17 år eldre), og det ville ikke fungert.
Vi har hatt store konflikter siden brudd, og ikke gjort stort sammen nei. Jeg har tatt meg av sykt barn, legebesøk, sykehusbesøk og alt ansvar for snuppa når det har vært noe. han har hatt "vanlig samvær" minus litt da det ikke alltid har passet ( en fest eller to kom i veien)..

Nå er vi ihvertfall litt mer i dialog gjennom familievern kontoret. Men å feire sammen.. Nei, det er ikke mulig..

Mine barn feirer annethvert år hos meg og annethvert år hos faren. Når de feirer julaften hos faren får de med seg alt av gaver også fra min familie. Julaften med gaveåpning er en dag i året etter mitt syn, synes de skal få alle gavene da. viss ikke ville det jo ha vært mest for min egen del at jeg sparte noen gaver slik at jeg fikk åpne noen sammen med de.

Gutten her har feiret jul sammen med meg i alle år, fordi samvær med far har vært veldig sporadisk. Av og til har det kommet gaver fra hans familie, men slettes ikke hvert år.
I år tror jeg han skal feire jul sammen med far og hans familie. Av litt spesielle grunner blir gavene han får her, åpnet når han kommer hjem. Men det blir ikke to feiringer. Julaften er det kun en dag i året[:D]

Jeg var selv skillsmissebarn og feiret jul der jeg bodde. Siden det var litt frem og tilbake ble det noen år sammen med mamma og noen med pappa. Husker de feiret jul sammen en gang da jeg var rundt 10, det var ikke spesielt hyggelig.
Ellers så vet jeg at pappa var innom når vi var helt små og var nisse for oss.
Vi hadde aldri to feiringer, gaver fra den andre ble med der vi feiret jul og ferdig med det[:)]

ORIGINAL: Tøsa

Her er vi hjemme hos mamma og pappa, jeg og barna.
Mens jeg og BF og barna er hos foreldrene hans 1. juledag.

Kommer kanskje til å gjøre det sånn at det blir meg, BF og barna etterhvert hvis ungene heller vil det.
Jeg kommer til å gjøre som DE vil.

Så lenge du er singel, så vil du gjøre som DE vil. Men når dere begge har nye partnere og kanskje flere barn. Da blir det litt for mye å ta hensyn til[:)]
Men det er flott så lenge dere kan gjøre det sånn og ungene trives med det[:D]

jeg mener at far har like stor rett på å feire jul med barna sine, uansett hvor gamle de er.. Syns det er veldig spesielt med mødre som synes barna er for ung for å feire med pappa [:)] Jeg derimot har i alle år delt julaften i to, var med pappa på dagen og mamma på kvelden.. Etter at jeg fikk barn så har alle sammen faktisk vært ilag på kvelden, pappa ble invitert til mamma, selv om mamma er gift på ny..

min veninne har ungen annen hver jul å da HELE julen...
så har di da bytte på nyttårsaften, så får en jula og en nyttårsaften annenhvert år.

syns det er bedre en bytte midt i julen..

Back
Topp