Julefeiring når far er muslim

Pingo87

Betatt av forumet
Noen flere her inne som har samme "problemstilling" hadde jeg nesten sagt?:) Her skal vi feire jul sammen, da med min familie naturlig nok. Går egentlig greit, men kjenner meg litt alene i disse juleforberedelsene. Han er ikke den som løper ut og hogger juletre akkurat...
 
Nei, heg har ikke samme problem.. men om han er muslim er det ganske naturlig at julen ikke er så stort for han. Bare det at han vil være med å markere julen sammen med deg og familien din synes jeg er kjempefint.
 
Nå er vi begge muslimer så har ikke direkte samme problem, men vi velger å markere jula. Mannen har blitt vant til det og gleder seg til krumkaker osv samt ser gleden barna har men han er ikke altfor delaktig i tiden før, han hjelper til med å finne på ideer til julegaver og var i år med å kjøpte.

Husk at han har ingen tradisjon i forhold til jul og må læres opp, akkurat som han sikkert føler det til eid, det tar tid å lære den andres tradisjon og kultur, men la han være delaktig og til neste år vil han kanskje ta mer ansvar :)
 
Nå er vi begge muslimer så har ikke direkte samme problem, men vi velger å markere jula. Mannen har blitt vant til det og gleder seg til krumkaker osv samt ser gleden barna har men han er ikke altfor delaktig i tiden før, han hjelper til med å finne på ideer til julegaver og var i år med å kjøpte.

Husk at han har ingen tradisjon i forhold til jul og må læres opp, akkurat som han sikkert føler det til eid, det tar tid å lære den andres tradisjon og kultur, men la han være delaktig og til neste år vil han kanskje ta mer ansvar :)

Kan jeg spør deg om noe siden du er muslim?
Hvorfor spiser ikke muslimer svin?
 
Her er min kjære muslim, og han elsker julen.. Vi var å kjøpte juletre sammen for noen dager siden, og han var skikkelig ivrig etter å finne det fineste treet. Hjalp til med å pynte det.. Elsker når jeg kjøper svibler og amarylis og duftlys som lukter sv jul (kanel).. Elsker julekakene og at barna åpner gaver.. (han kjøper ikke gaver, jeg står for det, fordi han misliker å shoppe og forstår seg ikke på str osv) :D
 
Helt irrelevant av religion synes jeg at familie er viktigst - og hvis min familie vil feire jul ville jeg alltid stilt opp og sagt at jeg fikser juletre og henger opp en julenisse. Man ber jo ikke akkurat om at de skal spise gris eller sette opp en jødisk 7-arming :)
 
Kan jeg spør deg om noe siden du er muslim?
Hvorfor spiser ikke muslimer svin?
Enkleste forklaringen er at det står i Koranen at vi ikke skal spise gris, flere teorier på hvorfor man ikke skal spise det og flere grunner til å ikke spise gris, noe av det mest relevante er at det er mye urinsyre i kjøttet og det er ikke bra for oss å få mye av, spesielt om man har noen form av revmatisme samt at grisekjøtt igjennom historien har hvert utsatt for bakterier.
 
Enkleste forklaringen er at det står i Koranen at vi ikke skal spise gris, flere teorier på hvorfor man ikke skal spise det og flere grunner til å ikke spise gris, noe av det mest relevante er at det er mye urinsyre i kjøttet og det er ikke bra for oss å få mye av, spesielt om man har noen form av revmatisme samt at grisekjøtt igjennom historien har hvert utsatt for bakterier.
Var vel Muhammed som sa det.
Han sa også at vann ikke kan bli skittent. Uansett.
 
Nei, heg har ikke samme problem.. men om han er muslim er det ganske naturlig at julen ikke er så stort for han. Bare det at han vil være med å markere julen sammen med deg og familien din synes jeg er kjempefint.

Ja jeg er veldig glad for at han blir med. Dette blir sønnens vår sin første Jul, så vi holder på å etablere våre egne tradisjoner. Akkurat det å få juletreet i hus kjenner jeg at han må bli med på fremover, for holdt på å sprenge meg i går opp trappa! :)
 
Og det er jo derfor ingen menneske bør spise for mye svin ;)

Jeg sliter mer med å skjønne hvorfor noen tilber en ku jeg da..
Ta ikke alt for god fisk :)

Griser svetter hverken mer eller mindre enn kyr, og jeg regner med at dere spiser biffkjøtt?

Kylling derimot svetter ikke i det hele tatt! ;) :D

https://www.snopes.com/fact-check/pigs-sweat-glands/


Det blir ofte feil når man skal forklare religiøse påbud/forbud med «vitenskapelige» fakta. Det er ofte myter og oppspinn. Da er det mer ryddig å si at det er fordi man mener Gud har sagt det, det står i koranen/bibelen, eller at man ser på det som en prøvelse man skal gjennom for å bli sterkere som menneske.

Når man skal prøve å finne forklaringer på religion i (kvasi-) vitenskap, blir det bare kleint...



Og når det gjelder tilbedelse av kyr, er det ikke akkurat det hinduene gjør:
«In Hinduism, cows are thought to be sacred, or deeply respected. They are held in high esteem. The reason has to do with cows' agricultural uses and gentle nature. Hindus rely heavily on cows for dairy products, for tilling fields, and for dung as a source of fuel and fertilizer. So, cows are seen as a 'caretaker' or maternal figure»

Jeg synes ikke det er drøyere å ha respekt for kyr fordi de gir oss melk osv. enn å mene at svin er urent :)
 
De eldste muslimene spiste gris før i tiden. Grisen er europeisk.. den er lys i huden uten pigment. Da grisen kom ned til Midtøsten ble den solbrent, og den måtte velte seg i søle og skit for å beskytte seg mot solen. Grisene ble da sett på som skitten og uren.

Men de som ikke spiser svin... spiser de godteri? Seigmann og mye snop er laget av stivelse som kommer fra ryggmargen til grisen. Også en del kosmetikk..
 
De eldste muslimene spiste gris før i tiden. Grisen er europeisk.. den er lys i huden uten pigment. Da grisen kom ned til Midtøsten ble den solbrent, og den måtte velte seg i søle og skit for å beskytte seg mot solen. Grisene ble da sett på som skitten og uren.

Men de som ikke spiser svin... spiser de godteri? Seigmann og mye snop er laget av stivelse som kommer fra ryggmargen til grisen. Også en del kosmetikk..
Noen spiser ting med gelatin og noen ikke, i Koranen står det kun om kjøttet, ingenting om at man ikke skal spise gelatin.
Selv velger vi å være på dem sikre siden så vi spiser kun gelatin laget av ku eller ting med agar agar.

Men dette går nå langt fra det ts egentlig spør om
 
Noen spiser ting med gelatin og noen ikke, i Koranen står det kun om kjøttet, ingenting om at man ikke skal spise gelatin.
Selv velger vi å være på dem sikre siden så vi spiser kun gelatin laget av ku eller ting med agar agar.

Men dette går nå langt fra det ts egentlig spør om

Ok, sporet litt av. Ikke meningen å «kuppe» tråden. Er bare nysgjerrig på det med svin.
 
Ingen problem med litt avsporing ) vi spiser ikke typ vingummi som er laget av gelatin her hjemme hos oss. Spiste minimalt med svinekjøtt fra før av så det å droppe det har vært lite problematisk for min del.
 
Back
Topp