Julebakst

BIBBI3

Forumet er livet
Hva bakes det hos dere til jul?[:)]
(Evt hva MÅ dere ha av julekaker i hus hvis det kjøpes..)

Mintkuler... nam.[8D]
Hvordan lager du de?

ORIGINAL: Asil

Kjøper.. host host hark.. "baker" berlinerkranser, pepperkaker, kransekake og kokosmakroner.

*dårlig husmor*

Men de smaker fortreffelige lell! [:D]

hehe... blir nok for fremtiden når de to små skal hjelpe deg med kakemenn og diverse tenker jeg.[;)]

Jeg og mamma pleier å bake hver våres sorter så deler vi baksten i to.
Pleier ikke bli spist så veldig mye her eller, men kjekt å ha noe når det kommer folk innom.[:)]

Jeg:
-kakemenn
-pepperkaker
-kransekake-stenger dyppet i sjokolade(orker ikke lage tårnkake)
-serinakaker

Mamma:
-smultringer
-krumkaker
-kokosmakroner

Det blir sju sorter[:D]

ORIGINAL: Bens mamma

Kjøper.. host host hark.. "baker" berlinerkranser, pepperkaker, kransekake og kokosmakroner.

*dårlig husmor*

Men de smaker fortreffelige lell! [:D]

hehe... blir nok for fremtiden når de to små skal hjelpe deg med kakemenn og diverse tenker jeg.[;)]

Vi hadde nok gjort det hadde vi vært hos oss selv. Er liksom ikke mye vits i å bake sju sorter når vi ikke engang kan være her for å gafle dem i oss. Kunne jo tatt med, tenkte litt på at julebakst kunne vært julegave til besteforeldre og sånt fra junior, men.. Kanskje vi må ha bakedag i morra likevel.. Han elsker jo å "hjelpe" til (er blitt en kløpper til å ta ut stekepanner og kokekar fra oppvaskmaskina og sette på plass!).. [:)]

Så flink!
Er ikke mye vits i å lagre julekakene hjemme om man reiser bort i jula nei.
Tenkte la Ben ta del i litt bakst jeg å, men burde vel vente til den verste forkjølelsen har gitt seg om man ikke skal finne busemenn i kakene[:'(][8D][:D]

ORIGINAL: ~Rosinbolla~

250g melis
ca 1eggehvite
1 knivsodd tragant (fås på apoteket)
2-3 dråper peppermynteolje (fås på apoteket)

sikt melis og tragant. Ha i pisket eggehvite og peppermyntedråper.
Deigen kan kjevles ut og deles i trekanter og dyppes i smeltet sjokolade, eller trilles som kuler og legg litt sjokolade i midten (her kan du variere med alt fra non-stop til mokkabønner, alt etter hva du liker)

Nammmmm. Det der tror jeg jammen jeg og skal prøve. [:D][:D]

250g melis
ca 1eggehvite

Deigen kan kjevles ut og deles i trekanter og dyppes i smeltet sjokolade, eller trilles som kuler og legg litt sjokolade i midten (her kan du variere med alt fra non-stop til mokkabønner, alt etter hva du liker)

Tusen takk! Dette må prøves[:D]

Da har jeg laga ferdig årets kakemenn! Ble maaaaaaaange[:D]

baker: pepperkaker, risboller å så tenkte jeg kakemenn
bytter pepperkaker med krumkaker som mamma baker.
Resten kjøper jeg på jobb,,,

ehh,her får jeg baksten av min svigermor, det er pepperkaker,kromkaker,og kransekake(elsker kransekake[:)][:)])Meeen i år skal jeg bake risboller og kokkosmakroner SELV sammen med barna da[;)][:D]
også må mannen min ha kanelbollene mine som han elsker[:)] så joa det blir da litt kaker her[:D][:D]

I år??? Absolutt ingenting! (dere osm har nominert meg til husmor må gjerne bare slette det[8D]) Orker ikke, gidder ikke, passer mække, raker`ække osv[:D] Skal nesten ikke være hjemme i det hele tatt i jula, ogje har lagt på meg NOK i det siste, så mange gode grunner til å la vær spør du meg[;)]

Ikke en dritt om jeg skal si det så stygt...er ingen baker av meg.Skal bake brød og rundstykker er det eneste planen.Skal lage pepperkake hus med Emil,sådan ferdig kjøpt bare setter det opp og pynter[8D][:)]

Lager:
-marsipankuler (ruller ut ferdig marsipan-veldig vanskelig [;)])
-risboller
-kakemenn
-pepperkaker
-pepperkakehus

Stjeler hos mamma:
- Krumkaker
- Kokostopper

I år blir det karamellkaker (lurer på om det er det samme som cola-pinner?), "maryland cookies", pikekyss, risboller, krumkaker, snickerskakebiter og kjøpte pepperkaker...[:)] 

ORIGINAL: lisemor81

I år??? Absolutt ingenting! (dere osm har nominert meg til husmor må gjerne bare slette det[8D]) Orker ikke, gidder ikke, passer mække, raker`ække osv[:D] Skal nesten ikke være hjemme i det hele tatt i jula, ogje har lagt på meg NOK i det siste, så mange gode grunner til å la vær spør du meg[;)]

hihihi... slapp av og nyt jula du Lisemor![:)][;)]

Vi har bakt pepperkaker!!! Brage bare spiste deig, og etterhvert begynte han bare å skrike, hadde sikkert fått vondt i magen...[8|] Men det va litt koselig allikevel, for vi hadde både store-tante og lille-tante med oss, og de var veldig flinke å bake![:D]
Ellers blir det litt "konfekt"; mintkuler, fløtekarameller og sjokolade-cornflakes-snack som æ ikkje veit ka hete... Nam nam! Og kanskje ei suksessterte til julaften!!!
(yeah right at æ får tid til alt det der...[&:])

250g melis
ca 1eggehvite

Og så kan man bruke konditorfarge på noe av deigen, blir litt ekstra morsomt da! [:D]

vi har bakt pepperkaker, julemannar, pleskner, smultringer og tørre vaffler.. så skal jeg bake cola kaker.. det bare måååå jeg ha til jul[:D]

så har gubben laga flesk (seigmenn) og så skal han lage karameller og after eight i helga[:D]

Back
Topp