Julebakst

Rocky Road. Orker ikke skrive ned. Men Google er en fin venn. :oops::D:p

Ååå Mandelflarn! Lagde i fjor for første gang, alt ble borte på en dag :hilarious: Jeg brukte denne oppskriften: https://www.detsoteliv.no/oppskrift/mandelflarn

Veldig enkelt! Kokte mandlene kvelden før, tok skallet av og lot dem tørke over natta, gikk ganske raskt egentlig!

Ellers er jeg veldig glad i jødekaker. Myke kjeks toppet med sukker og kanel, ekstremt lettvint. 5dl kulturmelk, 5dl sukker, 600g hvetemel, 125g smelta smør, 1 og en halv ts hornsalt. Bland det tørre, ha oppi kulturmelk og smelta smør. Form kakene med to teskjeer for litt mer normal størrelse kjeks (de vokser noe helt sykt) eller spiseskjeer for større kjeks (anbefaler å prøve et brett med en størrelse og så se hvilken du foretrekker). Strø på perlesukker og kanel. Stekes på 200grader i 20 minutter. Følg litt med på tiden i forhold til størrelsen du velger. De skal være gylne og litt lysebrune rundt kanten.

Anbefaler disse to på det sterkeste! Ikke de mest tradisjonelle, men veldig enkle og sinnsykt gode!

Kan ikke bake noe jeg, jeg bare spiser det opp :p spist halve boksen med pepperkaker vi lagde i helgen allerede :hungry:

Back
Topp