Julebakst!

Myra90

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Marshmallows2021
Junibollene 2023
:rendeer

Det går fort mot desember, advent og juletider! Jeg er glad i denne tiden, og har visst i kveld bakt mitt første bidrag til julebaksten!

Det ble «Brune pinner», spiste vel opp halve deigen før jeg fikk det i ovnen da men:hilarious:

Flere som har begynt litt tidlig? Fortell hva dere har bakt, eller planlegger å bake! Så blir det litt inspirasjon her også:D

Her blir det pepperkaker og kanskje kakemenn sammen med godgutten.
Jeg har og lyst til å lage riskaker, krumkaker, brente mandler og marsipan. Vi får se om energien tiden strekker til. Det blir ikke mye feiring her med selskap og kalas, så det er ikke nødvendig med alt for mye kaker.

Jeg begynner enten rom helgen, eller neste helg. Må se an energien i slutten av uken.

Her skal det bakes hjemmelaget flattbrød, rull av elg (på samme stil som lammerull), sjakkruter og julebrød. Vi spiser ikke så mye småkaker og lager heller god hverdagsmat. Gleder meg masse!

Her skal det bakes pepperkaker til helgen i alle fall! -så får vi se på glukosebelastningstesten i morgen om det blir med eller uten sukker...! :shifty:;)

Her bakes sandkaker, vepsebol og pepperkaker til og ha selv og ji litt vekk :) og får litt krumkaker av mamma for ingen lager de bedre:rolleyes:
Og så lages de brente mandler, karamelliserte pianøtter og konfekt til og ji bort i julegaver :) kansje noen karameller og men de får vi se om tiden strekker seg til ^^

Hvis jeg har tid og orker baker vi pepperkaker sammen, og evt berlinerkranser og terteringer.

Mamma baker alt annet. Før hadde hun sikkert 15 slag. Byttet litt med venninne og søster. Trappet litt ned på sine gamle dager..

Jeg har bakt litt mer noen år, men er vanligvis travel før jul, og vi er aldri hjemme her (skjedd én gang). Før reiste jeg ofte hjem litt tidlig og bakte hos mamma.

Har bakt pepperkaker (hovedsakelig til pynt i vinduene) så langt. Dekorert, men ikke hengt opp enda...
Ellers satser jeg på masse baking ila adventen, er jo ikke mye annet å gjøre på...
Blir nok en batch pepperkaker til. Brune pinner, serinakaker, risboller m karamell og noe konfektgreier blir det nok også.
:angelic: bare litt glad i søtsaker da, blir jo bare meg og samboer i jula (minus 2/3 dager med mine foreldre kanskje)

Her tenker vi å lage skinkehorn og tacohorn, supergodt! :D Så blir det sikkert noen kanelsnurrer også :) Vi skal feire jul til foreldrene mine i år, så blir sikkert ikke så mye mer enn det.

Elsker og bake. Blir nok å begynne til helgen. Pepperkaker med barna først, så krumkaker, risboller, delfiakake, cockies, gule bomber, og skomboller :):)

Det blir i alle fall kakemenn! Det er den beste julebaksten jeg vet, så det blir det nok en stor porsjon :D Er vanligvis det eneste jeg baker til jul, men i år skal vi også bake pepperkaker med sønnen vår :joyful: Også blir jeg litt inspirert av denne tråden til å bake et par andre sorter også :joyful: Men i likhet med Spinnwild, så forventer vi vel å være stort sett alene i julen så bør vel samtidig begrense oss litt :p

Jeg synes det er kjempestas med julebakst, selv om jeg ikke nødvendigvis spiser så mye av den selv :p Familie som ikke gidder å bake får utlevert hver sin store boks med assortert utvalg vi kaller "ut og inn-kaker" - kaker man setter frem når man får gjester i jula, og så tilbake i skapet når de har gått :hilarious:
Det blir i hvertfall pepperkaker, krumkaker, brune pinner og smultringer, det er de beste/morsomste å lage. Så baker vi sikkert alle de "enkle" slagene; serinakaker, berlinerkranser, kokosmakroner og havreflarn. Kaker som krever få ingredienser og ikke så veldig mye tid, og er enkle for mini å være med på. I tillegg har jeg planer om å bake sandkaker i år, og hvis jeg får tak i et rimelig jern blir det goro. Skulle jeg mot formodning ikke føle meg ferdig etter alle disse så blir det fort noen risboller også :hilarious: Det er noen år siden jeg ga meg på 7 slag, i fjor tror jeg vi landa på 10. Bortsett fra goro har jeg prøvd alle de tradisjonelle slagene, men synes hverken sirupssnipper eller fattigmann blir noe gode, så begge utgår. Holder med ett slag å smultkoke, og da velger jeg lett smultringer! Dobbel porsjon, minst! :angelic:

Noen som vet av noen gode oppskrifter på sukkerfri julebakst?

Tenkte å bake i gave til de eldre som har alt, men kom på at hun ene er diabetiker...

Blir brente mandler, pepperkaker, kokosmakroner og diverse hjemmelaga konfekt.
Barna har allerede bakt kakemenn :p

Å ja, ikke minst smultringer!! Det laga jeg og mannen for første gang i fjord, det var så kjekt og gjøre sammen. Jeg skjelva og han stekte i gryta:Heartpink gikk på en smell og dobla oppskriften, så ente opp med sikkert 200 smultringer, så både fryseren her og hos foreldre og naboer ble fult opp :laughing002 men kjekt og lage og veldig godt!

Masse inspirasjon her!
Spørs om jeg skal høre med samboeren om han vil være med å lage smultringer, det hadde jo vært en fin aktivitet for oss, og han ELSKER smultringer:hilarious:

Han elsker krumkaker også, jeg bruker å lage dét og «strull», som jeg personlig synes er enda bedre:D Men da må jeg låne jern av mamma eller svigermor. Mamma sitt er stort sett ledig, så ikke noe problem;)

Har ønsket meg steketakke i årevis, men aldri fått:bag: Er litt styr å låne svigermor sin, hun skal jo bake flatbrød på den.. jeg vil gjerne prøve på noen lefser:)

Ellers skal jeg bake masse lussekatter (eventuelt kalle det safranboller utenom lucia:wacky:)! Elsker de ekte med safran.. har kontakt med ei i Sverige som skal sende meg noen pakker safran i posten, siden det er mye billigere i Sverige! Jeg bor nært grensa og bruker å handle der, men verre nå i år:shy: Håper ikke brevet blir stoppet i tollen og de mistenker pulver-dop da:nailbiting::hilarious:

Faderullan, spørs hvordan det går med den fine jevne vektkurven min de neste månedene:p Kanskje den sprenger alle skalaer om jeg virkelig skal spise alt dette jeg tenker å bake selv, fordi vi ikle får julebesøk :eek::dead::hilarious:

Her skal det hvertfall bakes pepperkaker, kolakaker, suksessbomber og mandelflarn ☺️

Skal lage leverpostei, kjøttrull og medisterkaker også her er det bare og brette opp ermene ☺️

Så flinke alle er til å lage ting! Her blir det pepperkaker siden mini elsker det, og serinakaker til meg! Samboer spiser det vi har:happy: Tenkte å prøve meg på havreflarn og nå fikk jeg veldig lyst til å prøve meg på smultringer også!! Blir nok flere kaker - må bare få litt lyst på det først:p

Back
Topp