Julebakst

Nurre

Glad i forumet
Snøfnuggene 2018
Hvilken sorter baker du? Er det noe dere baker mer av?

Baker dere noe annet med ungene utenom pepperkaker og kakemenn??

Med ungene lager vi som regel vanlige pepperkaker og riskaker. Ellers lager jeg amerikanere. Kommer ikke på flere i farta, men det er egentlig bare tull å lage mer for vi spiser ikke så mye.

Jeg elsker å bake julekaker, det er noe av det aller beste med førjulstiden :)

Jeg baker pepperkaker, sandnøtter, sirupsnipper, og berlinerkranser hvert år. Det er minimum. Har jeg mer tid, baker jeg krumkaker, og gjerne glasskaker. Jeg har lyst til å bake så mye mer, som tyskeskiver, peppernøtter, smultringer, kokosmakroner (det lager heldigvis foreldrene mine så jeg får uansett), brune pinner, osv.

Dessverre spises det mindre enn jeg baker :p Folk er glad i kaker, men det er jo grenser for hvor mye jeg, mannen, og foreldrene mine klarer spise (det er bare oss i julen). Så bakingen er mer fordi jeg synes det er så kos og stas.

Her baker vi:

* Pepperkaker
* Hvite kakemenn
* Sirupssnipper
* Kokosmakroner
* Sjakkruter
* Krumkaker
* Kanelpinner
* Sandnøtter
* Ristopper

Ungene dekorerer pepperkaker og kakemenn akkurat som de vil.
Og så dekorerer jeg mine etter de er lagt, hehe!!

Edit:
Vi klarer ikke spise opp alt selv, så jeg lager alltid litt mer enn til oss.
Pakker inn i cellofanposer og gir til f.eks gamlehjemmet min bestemor er på, Hjelp oss og hjelpe eller andre slike foretak.

Krumkaker, peppernøtter og flarn:)
Lager også pepperkakehus.
Baker nok av alt!
Femåringen er med på alt hvis hun har tid:)

Alltid bakt 6-7 slag, men vi spiser jo ikke noe av det så gidder faktisk ikke bake annet enn pepperkaker.
Eller jo, jeg baker sandkaker til mamma da for det liker hun så godt. Og hender jeg baker noen kransekaker om noen bestiller av meg. Men baker ikke noen av de to til oss selv.

Har ikke barn enda (kommer en liten i januar), men vi pleier å bake litt som vi gir til foreldre/besteforeldre i gave, og til oss selv. I tillegg har vi en dag med pepperkakebaking hos en kollega :)
Lager som regel litt ting som vi vet de ikke får av andre, eller lager selv, så vi har lagd:

Smulteringer
Franske makroner (i to-tre ulike smaker)
Konfekt
Karameller
Kjeks med syltetøy

Vi skal bake i år, har ikke gjort det tiligere da jeg ikke har hatt noe særlig juleglede.. men etter lille kom til verden gleder jeg meg til alle høytider å oppleve jula gjennom hennes glede.

Sæ vi blir å bake pepperkake, kakemenn og kransekake pinner dyppa i sjokolade. Og kanskje noen peppernøtter. Må for all del ikke glemme pepperkakehuset! :p

Kakemenn, pepperkaker og konfektkjeks skal jeg hvertfall bake. Litt lyst å lage brune pinner, kransekakestenger og sara bernhard også, men får se hva jeg rekker :)

Jeg har ikke pleid å feire jul her i leiligheten, så det har blitt lite baking egentlig. Men jeg har for vane å lage litt som jeg gir bort som julegaver før jul. Jeg lager ikke alt hver jul, men varierer litt ettersom hva jeg har tid til/lyst til å lage.

-Munker
-Marsipankuler med sjokolade og evt rom smak.
-brente mandler
-trøffler
-serinakaker
-riskake
-karamell/fudge

Blir forhåpentligvis pepperkaker, kakemenn og rosintopper med sjokolade i år [emoji7]

Vi diskuterer dette før jul og lander ned på noen sorter.

Julemenn (kakemenn) er er must. Somregel to runder. En helt tidlig i advent og en like under jul når de første er spist opp. Siste runde maler vi fjerne med konditorfarge også.

Pepperkaker baker vi også, og lager hus.

Vi baker et par tre andre familieoppskrifter også. Krumkaker har jeg pleid å lage sammen med mamma. Men det var stengt tatt de årene jeg var hjemme. Et år gravid og sykemeldt og et år i permisjon. I år lager jeg nok ikke det med mamma.

Spørs om vi finner gode oppskrifter på glutenfri julebakst. Vil tro vi skal finne noe.

Pepperkaker... krumkaker.. gule bomber.. gelegodis.. brune pinner... kaffekuler.. rispuffer... kokosboller..
og så får jeg et slag av svigermor..

Tenkte å lage sjokoladefingre, kokosmakroner, Sara bernardh og muligens kromkaker i år.
Drøyer pepperkaker til neste år når lille kan være med litt.

Spørs om vi finner gode oppskrifter på glutenfri julebakst. Vil tro vi skal finne noe.
Det går veldig fint [emoji6] jeg bruker bare å bytte ut ingrediensene i den vanlige oppskriften [emoji4] her må kaker lages uten det meste, har mange allergier, men det lar seg gjøre [emoji106]

Baker bare julemenn siden vi ikke er hjemme i jlen :)

Back
Topp