Julebakst

Fru H

Mot nye tider
VIP
September 2012
Baker dere mye til jul nå med små i hus?
Jeg har vært så sliten nå de siste to ukene alene med to barn, men i dag leverte mannen T før han dro på jobb og Lillebror og jeg sov ganske lenge.
JEg er egentlig ganske opptatt av å spise minst mulig hvitt mel og sukker (moderat lavkarbo kan jeg kanskje kalle det), men har ikke hatt overskudd på lenge nå.
I dag setter jeg en pepperkakedeig uten mel og sukker (genialt for min søster med glutenallergi også!) og er veldig spent på resultatet. Det er heldigvis en liten oppskrift, jeg får heller lage mer hvis det viser seg å bli bra!
Brente mandler og myke karemeller står også på planen, men det spørs om jeg rekker så mye som jeg ønsker =)

Jeg skal lage to typer kjeks, prøvebakt begge to og det gikk bra. La ut den ene oppskriften forrige uke, den ble best:-)
Kjeksene var så enkle å lage at det tok ikke lang tid. Jeg lurer på om jeg skal bake rundstykker...er engentlig litt på moderat lavkarbo selv...men det har sklidd litt ut under svangerskapet og etterpå. Det blir nyttårsløftet å starte på igjen ;)

Jeg skal lage to typer kjeks, prøvebakt begge to og det gikk bra. La ut den ene oppskriften forrige uke, den ble best:)
Kjeksene var så enkle å lage at det tok ikke lang tid. Jeg lurer på om jeg skal bake rundstykker...er engentlig litt på moderat lavkarbo selv...men det har sklidd litt ut under svangerskapet og etterpå. Det blir nyttårsløftet å starte på igjen ;)

Da er vi to =)
Kjenner det så godt på kropp og sinn at jeg spiser altfor usunn mat om dagen. Blir godt å komme i gang med trening i samme slengen =)

Vi har bakt pepperkaker, så skal jeg bake hvite kakemenn sammen med mamma og hjemmelaga polarbrød sammen med mamma. Brendte mandler lager jeg sammen med ei venninne, og så skal jeg lage kransekakepinner (kjøper ferdig deig), biscotti og sara bernard! Synes det er så deilig å være hjemme i desember, føler meg ganske så pigg også, men har jo ikke flere barn da og en veldig engasjert og flink pappa til snuppa;) har også stooore planer om vektnedgang fra januar av. Har 15kg mer nå enn da jeg ble gravid, målet er at de skal vekk til sommeren:) ...er ikke så gla i trening så her er det kostholdet som trenger en opprydning:P

Sent from my ST25i using BV Forum

Vi har bakt pepperkaker, så skal jeg bake hvite kakemenn sammen med mamma og hjemmelaga polarbrød sammen med mamma. Brendte mandler lager jeg sammen med ei venninne, og så skal jeg lage kransekakepinner (kjøper ferdig deig), biscotti og sara bernard! Synes det er så deilig å være hjemme i desember, føler meg ganske så pigg også, men har jo ikke flere barn da og en veldig engasjert og flink pappa til snuppa;) har også stooore planer om vektnedgang fra januar av. Har 15kg mer nå enn da jeg ble gravid, målet er at de skal vekk til sommeren:) ...er ikke så gla i trening så her er det kostholdet som trenger en opprydning:P

Så mye godt!! :-)
Deigen min bør stå til i morgen men jeg er fristet til å teste litt i kveld :-p

Jeg har det med å bake aaaltfor mye til jul, så blir nesten ingenting spist siden vi er så mye på besøk i jula ;) da jeg var sykemeldt i desember for 6 år siden bakte jeg 9 sorter kaker til jul :P nå har jeg lært moderasjon, og tar alltid med meg litt julegodt dit vi drar på julebesøk;) de aller fleste setter pris på det :)

Lurt å ta med litt da. Jeg har aldri hatt poblemet at jeg har bakt for MYE - det lille jeg baker forsvinner som regel .
Vi tømmer også lagrene hos foreldrene mine (stor søsterflokk og mye unger :p)
Pepperkakene ble faktisk ganske greit.
Blir jo ikke helt det samme som vanlige pepperkaker, og jeg tror de skal ligge kaldt for å bli litt mer sprø.
Men smaken var god! Og samvittigheten også :D

Her skal jeg bare bake pepperkaker i år, Har mer enn nok og gjøre med 3 små i huset:-)

Back
Topp