Julebakst

Dama

Gift med forumet
Straks er det desember og tiden for å bake er nå [:)] . Hva skal dere bake til jul??

[8D]

Pepperkaker, kjeks med sjokolade, kolakaker(oldemors oppskrift), polkagriser, sjokolade, og kanskje karameller, men jeg får de aldri helt bra. Har noen en god oppskrift?

Pleier å lage sjokoladecockies og hjemmelaget konfekt, jeg[:)]
Lager såpass mye konfekt at jeg kan pakke dem inn i pene små bokser og gi dem bort.
Utrolig hvor glad folk blir for litt sjokolade.[:D]

Marsipan!!!! Ingen jul uten.
Og kanskje noen kakemen så sønnen har noe å leike med mens vi driver på med denne julen.

Tror ikke jeg skal bake så mye jeg siden ejg skal være borte de 2 siste ukene av desember.. men jeg skal iallefall lage masse boller i dag [:)] kanelsnurrer, pepperkaker og ikke så mye annet tror jeg.. tenkte kanskje på munker men får se [:)]

skal bake sjokoladetebrød( tørrkaker) så blir det nok litt boller og rundstykker.. kanskje ostehorn.
skal også bake pepperkaker sammens med jenta mi. muligens jeg skal lage litt karameller..

Her blir det lite baking, syns det er kjedelig [:'(][:'(]. Men jeg lager en sjokoladekake, og mamma baker kransekake og kokkosmakroner til meg...nam nam..[:D][:D]

ORIGINAL: Storm

skal bake sjokoladetebrød( tørrkaker) så blir det nok litt boller og rundstykker.. kanskje ostehorn.
skal også bake pepperkaker sammens med jenta mi. muligens jeg skal lage litt karameller..

Er karamellene dine enkle å lage? Får det aldri til jeg, har prøvd endel oppskrifter....

quote:

ORIGINAL: Storm

Er karamellene dine enkle å lage? Får det aldri til jeg, har prøvd endel oppskrifter....

Prøv denne oppskriften... veldig gode!!

2.5dl sukker
2.5dl fløte
3/4 dl sirup
1ss smør

Så bare har du det i en varm panne,ca 220 grader. i teflonpanne tar det ca 50 min,mens i vanlig panne ca to timer før det tykner.
Ha det i former og sett det kaldt!

Eg skal vera med søstera mi og ungane hennes å bake kakemenn og pepperkaker i morgon. Då skjærer me ut til pepperkakehus og. På fredag skal me pynte, på menner og husa [:D] Så får eg kaker med meg heim. Veldig greit, slepp å sitje åleine å trykke ut masse kakemenn.

Ellers skal eg prøve å lage sandkaker, bordstablere(bordstabelbakkels), sirupsnipper, chocolate chip cookies må eg ha (eller maryland om du vil..). Er det ikkje sju sorter ein "skal" ha?? I så fall trur eg at eg vil runde av med...hmm..JO havreflarn (Det er godt det!!)

Spørs om eg får gjort alt dette, men ein må jo ha mål [;)] hehe

Hmm..kanskje eg skal prøve de karamellene til sicaa, er det sånne harde eller er de litt mjuke og seige??

Ellers av godteri tenkte eg å brenne mandler, å har veldig lyst å lage seigmenn!

Hmm..må vel kanskje bjynne snart, om eg ska bli ferdig til jul [8|]

Jeg så gjennom oppskriftene mine igår. Mye som fristet, men skal være hjemme hos mine foreldre i hele jula så det er begrenset hva jeg trenger å lage. Men siden jeg har termin i slutten av januar kan det være greit å ha endel gjærbakst å servere hvsi det kommer folk. Kjekt å stresse minst mulig etter fødselen.

Dette tenkte jeg å lage:

Pepperkaker (datteren elsker å bake)
Smultringer
Fattigmann (aldri prøvd før)
Serinakaker
Lussekatter
Adventskringle
og kanskje vanlige boller, men får se hvor god plass det er i den lille fryseren vår [&:] .

Vi pleier og bake pepperkakehus, lussekatter, kringle og noe sjokolade og konfekt.

Mmmmmmmm....

Skal prøve oppskarifta di sicaa, tusen takk[:D]

Har bakt serinakaker, mandelstenger, og krumkaker. Nå står det igjen sirupssnipper, tebrød, berlinerkranser, potetsmeltopper, kakemenn, pepperkaker, og kanskje en runde til med krumkaker. Er jo sååå godt!

Og selvfølgelig kokosmakroner... det er også godt.

Flink du er da!!! Med magen i veien og greier[:)][:)] Godt å være nesten ferdig da, ettersom du må ta det med ro nå[:)]

Ja...baker sammen med mamma, så det eneste jeg gjør er å forme kakene, og måle opp ingr. Tar det med ro... Og deilig å ha noen å bake med, som er litt mer erfaren og orker litt mer enn meg....[;)]

Hørtes greit du[:D]

Back
Topp