Julaften

Nektarin

Glad i forumet
Desemberglede 2015
Hvordan tenker dere å gjøre det på julaften?

Eldste dattera mi på 12år skal egentlig være hos pappaen sin på julaften i år, men vi bor nært og hun pleier å være hos den andre på formiddagen.
Han på 22mnd blir ganske utrivelig etter leggetid så vi har forsøkt å snu litt på døgnet slik at han nå i jula sover fra 20-08. Vi har og en liten tass på 10 dager og kommer derfor til å feire hos oss selv alene i år.

Tradisjonen tro spiser vi middag kl 17, både pga eldstejenta er hos oss frem til ca 16.30 og at det kan bli seint for han på snart to. Vi tenker at nissen kommer kl 15 og at gavene åpnes da, før middagen.
Høres det ut som en grei plan?
Vi vurderte å fremskynde middagen til ca 15.30 og ta gavene etterpå, men da blir tiden fra måltidet kl 12 (hos mine foreldre) og middagen så kort, og så går hun på 12 fra middagsbord til middagsbord, med bare litt gaveåpning innimellom.

Vi har kjøpt el-piano til hele familien noe jeg vet at hun på 12 vil bli henrykt over og hun kommer til å ville ta det i bruk med en gang, derfor ønsker vi litt tid til at hun kan prøve det før hun drar til pappaen sin.

Jeg aner i grunnen ikke. Skal feire hos svigers i år, vet ikke helt hvilke tradisjoner de har.. Feira en gang der før, men husker ikke når vi spiste og slikt, og mannen aner jo ikke :p er middagen veldig sein får det bli pakkeåpning før det. Mini legger seg rundt 19 og har ingen planer om å holde han lengre oppe på julaften. Tenker vi får ta det litt som det kommer :)

Jeg kommer nok til å prøve å legge henne litt senere til duppen sin slik at hun orker å være våken litt lenger. Nå har hun sovet så lenge på morgenen i de siste så tenker at det kommer til å gå helt fint.

Vi spiser kl 17 og åpner gaver etter det. Vi skal være hos mamma så om hun blir trøtt ved 19-20 tiden da så legger jeg henne bare i reisesenga og vekker henne når vi skal hjem (bor 2 min unna).
Hun har stort sett ingen problemer med å være våken lenger så lenge det skjer noe rundt henne :)

Vi er bare oss hjemme i år, for å ha minst mulig pakker og styr. I fjor spiste vi middag kl 16 istedenfor 17 så vi fikk bedre tid til gaver. Tror det skal gå greit i år.

Vi har invitert alle hjem til oss. Uaktuelt å dra noe annet sted, for mye styr. Spiser 16.30 og gaver etter det. Kan drøye legginga til 19 tipper jeg. Men om han blir for grinete legger vi han. Han har ikke noe særlig utbytte av gaveåpning uansett og synes papir er gøyest. Han på 5 får være oppe til han ikke orker mer (altså til gavene er pakket opp, lekt med og gjestene har reist). Tar det litt som det kommer.

Vi skal være hjemme. Spiser ca kl 16 som er vanlig tid her og legger mini i 20tiden slik vi pleier å gjøre :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Her samles tre søstre, to svogere og seks barn hos mine foreldre til middag til 15. Dvs vi kommer nok for litt før.
Det er på grunn av vår febbis at vi spiser tidligere, for etter klokka seks er han tidvis uspiselig (om det er lov å si om egne barn :p )

Min eldste på åtte er her, så derfor spiser vi alle sammen, men jeg orker ikke å være borte med pakkene med seks unger under 12 år, så vi reiser hjem til oss (fire km unna) for gavene etter middag, mens foreldrene mine og begge søstre samles hos den eldste (så godt som nabo med mor og far).
Jeg vil ha sengen til yngste lett tilgjengelig ;-)
Skal treffe alle for middag i dag, og dåp på første juledag i tillegg, pluss mer utover jula, så det blir nok av familietid allikevel :-)

Her skal vi til oldemoren til H-A etter vi har vært i kirken å på graven til pappa, så regnet med at det blir middag rundt kl 17 å pakker litt etter på. Har med vogn om han blir trøtt, men tar det så det kommer. Om han er oppe lengre sover han lengre dagen etterpå :D

Skal bort. Tror det er middag kl 17. Blir ikke sent på oss da hun har fått for seg at hun ikke vil sove på dagen hjemme... Helt greit. ;)

Smiler litt av dere som ikke dra bort noen timer fordi det er et styr.
Her har vi dratt fra utlandet og flydd mellom to ulike steder i Norge.

Uansett, julaften ble som vanlig her. Middagen var litt forsinka, så den ble 1730..vi spiste, åpna noen gaver sammen med frøkna, la henne kl 19 (30 min senere enn vanlig), spiste dessert og åpna pakker :)

Uansett, julaften ble som vanlig her. Middagen var litt forsinka, så den ble 1730..vi spiste, åpna noen gaver sammen med frøkna, la henne kl 19 (30 min senere enn vanlig), spiste dessert og åpna pakker :)

Folk er forskjellige ;) vi har en for full hverdag ellers og syns det er styrete å dra noe sted. Dessuten blir det i så fall feil for den enes familie; mye styr. Bedre å samle alle her :)

Når dere reiser fra utlandet blir det jo ikke bare for en dagstur, da slipper dere vel timer i bil sent..

Folk er forskjellige ;) vi har en for full hverdag ellers og syns det er styrete å dra noe sted. Dessuten blir det i så fall feil for den enes familie; mye styr. Bedre å samle alle her :)

Når dere reiser fra utlandet blir det jo ikke bare for en dagstur, da slipper dere vel timer i bil sent..

Vi har også en altfor full hverdag uten noe som helst hjelp ;)
Vi kunne selvsagt valgt å blitt hjemme og feiret julen alene. Å dra på besøk ser jeg heldigvis ikke på som noe styr bare for kveld. Det er luksus i mine øyne!

Jeg hadde nok heller ikke orker å "styre" med å reise bort om vi hadde mulighet til å samle alle hos oss. Folk velger jo selv hva som passer en best. Er jo ingen tvil om at det er mer styr å dra med seg alt mulig pikk pakk enn å være hjemme. Men selvfølgelig styr med alt annet som må ordnes om man skal være vertskap da ;)

Vi har også en altfor full hverdag uten noe som helst hjelp ;)
Vi kunne selvsagt valgt å blitt hjemme og feiret julen alene. Å dra på besøk ser jeg heldigvis ikke på som noe styr bare for kveld. Det er luksus i mine øyne!

Som sagt, folk er forskjellige ;) personlig syns jeg det er mer styr å dra bort enn å ordne til hjemme. Vi har best plass også, så det er mest logisk å feire hos oss.

Det er mest styr i den forstand av å dra 50+ pakker ett sted for å så dra dem tilbake etterpå. Å dra på besøk ellers synes jeg ikke er styr.

Når vi bare hadde storebror var det mye enklere. Etter vi fikk lillebror er det enklere å holde seg hjemme og invitere hit. Men nå har vi jo mulighet til å invitere begge familier hit også da (vi bor alle i samme by). Hadde jo blitt helt annerledes om vi jo faktisk måtte reiste for å feire med de. Vi er også de med størst plass, så det er jo også en fordel.

Her gikk det over all forventning med lillebror. Han var strålende blid og la seg ikke før 20.00. Men da hadde han en ekstra hvil fra 15-16.15 da i tillegg til en 1.5 time før på dagen. Han åpnet en del av pakkene sine men etterhvert fikk han nok og ville ikke mer. Vi åpnet de myke for han når han hadde lagt seg.

Vi var hos tanta mi på hytta, frøkna sov halannen time før vi dro. Spiste middag 17.30 og åpna hennes pakker etter det. Hun la seg kl. 20 og vi drakk kaffe og åpnet våres pakker etter det.
Det var koselig at alle sov over på hytta. Blir også en del reising på oss.
Fra Lillehammer til Oslo lille julaften, til nesodden julaften, Lillestrøm 1. juledag, Hurum 2. juledag og hjem til Lillehammer 3. juledag. Sover i Oslo alle netter utenom Julaften.
Går helt fint:)
Gaver er det ikke så mye av, så det var heller ikke noe problem;)

Jeg har kjørt Norge rundt med unger, hund og gaver de siste åtte - ti årene, og utnytter derfor den luksusen det er å kunne dele opp dagen og velge bort det vi synes er styrete :-)

Julaften- vel blåst! :) Vi hadde en veldig fin kveld som gikk mer enn mindre som planlagt. Han på 22mnd fikk et batteridrevet briotog til togbana som nå allerede har slitt ut to batteri. :-p Og han på 13 dager sov seg gjennom både pakkeåpning og middag, fra kl 15-19. Utrolig deilig å være hjemme med seg selv, med tre barn er fjellet med gaver ikke lite. :)

Back
Topp