Julaften med termin 10.12.15

Mowgli's mamma

Flørter med forumet
Desemberglede 2015
Hei gladfolk!

Hva tenker dere om å ha 14 pers til bords (inkl meg og samboer) hjemme hos oss på julaften med termin 10.12?
Dette blir vårt første barn og jeg/i vet naturlig nok ikke så mye om hva som venter oss. Far vil jobbe et sted mellom 50-80% da han ikke kan ta ut 14 dager perm.

Familien min er hjelpsom og jeg tenker at om jeg delegerer en del oppgaver kan dette gå helt fint.??

Jeg er selv desember barn og elsker jul. Jeg begynner gjerne litt tidlig og går hele november å venter på at det skal bli greit å begynne å pynte osv. Så mulig jeg er litt tidlig ute her, men dere vet jo hvordan tanker og planlegging løper løpsk når man gleder seg og vil det beste for lille i magen.
Julaften kommer jo uansett og den skal jo tilbringes med familie :) Tipper mamma kommer og overnatter fra lille julaften om jeg ønsker det.

Vad tycks?

Jeg hadde ikke gjort det. ;) En nyfødt krever mye selv om de gjerne sover mye. Man ammer/mater ofte, og babyen trenger mye nærhet, så det kan bli travelt for deg.
Men hvis du virkelig har lyst kan du jo spørre om det kan bli som et spleiselag? At du får hjelp med mat og sånt. Du er jo heldig med en hjelpsom familie. :) Siden din mor kommer på besøk kan jo hun hjelpe deg også med å pynte.

Syns det er sporty gjort av deg! Håper det går slik du ønsker. :)

Jeg fødte 5.desember i fjor og hadde 13 til bords på julaften :) Ikke noe problem. Syns egentlig det var herlig! De andre kom tidlig og hjalp oss med maten.

Hvis du går 10 dager over termin kan det kanskje bli litt mer stress :P

Jeg hadde ikke gjort det. ;) En nyfødt krever mye selv om de gjerne sover mye. Man ammer/mater ofte, og babyen trenger mye nærhet, så det kan bli travelt for deg.
Men hvis du virkelig har lyst kan du jo spørre om det kan bli som et spleiselag? At du får hjelp med mat og sånt. Du er jo heldig med en hjelpsom familie. :) Siden din mor kommer på besøk kan jo hun hjelpe deg også med å pynte.

Syns det er sporty gjort av deg! Håper det går slik du ønsker. :)

Takk for svar. Det er vel lettere å gjennomføre det når jul er noe av det beste og koseligste jeg vet, og at familien er hjelpsom. :)
Men, hadde jeg sett det som pes hadde lille eg vært en kjekk grunn til å slippe :P Vi har 2 etg, så kan amme osv oppe på hans rom. Vi har skreddersydd en liten sofa til rommet som jeg har fått full regi på. Så tror det blir bra :)

Jeg fødte 5.desember i fjor og hadde 13 til bords på julaften :) Ikke noe problem. Syns egentlig det var herlig! De andre kom tidlig og hjalp oss med maten.

Hvis du går 10 dager over termin kan det kanskje bli litt mer stress :p

Så flott! Er som jeg nevnte over her, er man over gjennomsnittet glad i jul (som jeg er) så er det kanskje lettere å få til. Tenker jo at man bare senker standarden litt. Og vet familien vil hjelpe med mat og sette stor pris på å få passe lille.

Men som du sier, kommer han veldig på overtid tenker jeg det blir noe annet. De setter meg i gang seinest 21.12, men jeg håper virkelig han kommer før. Første termin var faktisk 5.12.15, det hadde passa meg bra asså ;)

Jeg hadde ønsket å ha det hos en av de andre i familien, men det spørs jo litt når du faktisk føder da. Går du flere dager over, så kommer du kanskje ikke hjem før lillejulaften eller selve julaften.

Jeg hadde termin 12.12.14, ble satt i gang 21.12 og kom hjem lille julaften.. Med tanke på alle hormoner etc og hvor sliten og overveldet man er de første dagene etter fødsel, ville jeg ikke "banket" et sånt selskap.. Kanskje ha en back-up-plan hvis du går på overtid? Føder du den 5. er det jo noe helt annet! :)

Høres ut som du har plass og hjelp til å få både ii pose og sekk: Du slipper styret med å dra noe sted, men du har et rom der du og baby kan finne roen. Dere deler godt på arbeidet, og vil heller senke standarden enn å gi slipp på hverandre.

Dette kan bli perfekt, og risikoen for full krise er liten. God jul!

Trur æ også ville ha gjennomført det, og heller senka standarden litt og bedt om hjelp til d som trengs... d e jo nødvendigvis ikke du som må stå for hovedansvaret for matlaginga og om du gjør d så fordel oppgavene på de andre... Og d er sikkert ingen som har noe i mot å måtte ta seg en trilletur med den lille eller få ha på fanget en stund ;) Men ha en plan for hvordan d løses om du skulle gå mye overtid osv... :) Er jo mye styr om man skulle måtte avgårde med en liten baby, kan jo bli mer stress av d, enn å ha d hjemme...

Jeg hadde ønsket å ha det hos en av de andre i familien, men det spørs jo litt når du faktisk føder da. Går du flere dager over, så kommer du kanskje ikke hjem før lillejulaften eller selve julaften.

Nei, tenker jo at om jeg skal ha det hjemme vil jeg ha vært hjemme en ukes tid :)

Jeg hadde termin 12.12.14, ble satt i gang 21.12 og kom hjem lille julaften.. Med tanke på alle hormoner etc og hvor sliten og overveldet man er de første dagene etter fødsel, ville jeg ikke "banket" et sånt selskap.. Kanskje ha en back-up-plan hvis du går på overtid? Føder du den 5. er det jo noe helt annet! :)

Sant! Back up er bra saker :)

Høres ut som du har plass og hjelp til å få både ii pose og sekk: Du slipper styret med å dra noe sted, men du har et rom der du og baby kan finne roen. Dere deler godt på arbeidet, og vil heller senke standarden enn å gi slipp på hverandre.

Ja ikke sant! :hello2
Jeg tenker jo at det kan bli like mye styr å reise noe sted, med tanke på at vi ikke vet hva vi trenger å ha med, samt hvor skal vi da trekke oss tilbake om JEG eller lille trenger det.

Jeg hadde nok ikke gjort det om det var litt anstrengt forhold i familien og jeg så familiemiddager og lignende som pes. Det er nok en vesentlig detalj ;)

Trur æ også ville ha gjennomført det, og heller senka standarden litt og bedt om hjelp til d som trengs... d e jo nødvendigvis ikke du som må stå for hovedansvaret for matlaginga og om du gjør d så fordel oppgavene på de andre... Og d er sikkert ingen som har noe i mot å måtte ta seg en trilletur med den lille eller få ha på fanget en stund ;) Men ha en plan for hvordan d løses om du skulle gå mye overtid osv... :) Er jo mye styr om man skulle måtte avgårde med en liten baby, kan jo bli mer stress av d, enn å ha d hjemme...

Enig med du. Tenker mamma og barnefaren får ta ansvaret for maten og organisering, de liker det. Dessuten har de tulla og tøyset hvert år med at de hadde klart det alene uten meg som gjerne styrer litt for mye etter deres mening:happy:. Jeg tenkte å lage medisterkaker og surkål rett før perm og fryse, så er mitt bidrag for i år unnagjort :smug:
Så vet jeg at søsteren min og kjæresten hennes vil bidra med det de kan. Svigers får ta med dessert og da er det vel litt brus og lignende som gjenstår.
Takk for svar, var redd det bare skulle være skeptiske svar å få. Jeg vet jo ikke hva jeg går til, men lyst til å få det til, så sant jeg ikke går langt over termindato.

Enig med du. Tenker mamma og barnefaren får ta ansvaret for maten og organisering, de liker det. Dessuten har de tulla og tøyset hvert år med at de hadde klart det alene uten meg som gjerne styrer litt for mye etter deres mening:happy:. Jeg tenkte å lage medisterkaker og surkål rett før perm og fryse, så er mitt bidrag for i år unnagjort :smug:
Så vet jeg at søsteren min og kjæresten hennes vil bidra med det de kan. Svigers får ta med dessert og da er det vel litt brus og lignende som gjenstår.
Takk for svar, var redd det bare skulle være skeptiske svar å få. Jeg vet jo ikke hva jeg går til, men lyst til å få det til, så sant jeg ikke går langt over termindato.

Trur d går helt supert når du har mange som tar i ett tak og hjelpe ☺

Helt enig i den. Synes planen var superduper jeg:)

Jeg ville gjort det :) Men da måtte jeg i såfall vært sikker på at andre tok seg av matlaging og alt annet, og at jeg kunne vært "gjest" i mitt eget hjem :)

Takk for alle svar folkens. Om jeg ikke følger akkurat ditt råd har jeg i hvert fall tatt en ekstra runde i tenkeboksen, samt fin stussa forberedelsene jeg kan gjøre unna i forkant. Og snakket med både mamma og søsteren min :)

Da gjenstår det bare og ønske god juuu..... em.... høst :) :hello2

Takk for alle svar folkens. Om jeg ikke følger akkurat ditt råd har jeg i hvert fall tatt en ekstra runde i tenkeboksen, samt fin stussa forberedelsene jeg kan gjøre unna i forkant. Og snakket med både mamma og søsteren min :)

Da gjenstår det bare og ønske god juuu..... em.... høst :) :hello2
Haha, jeg har også hatt julestemning i en evighet :D

Rydde og pynte tidlig. Det har du jo lyst til, og god grunn, så er det gjort før baby kommer.
Delegere ansvar for mat.

Lav standard og lave skuldre. Hjelpsom familie.

Joda, det kan gå bra.

Bare vær obs på at om lille har kolikk er du muligens veldig sliten selv om du skulle føde 5. ;-)

Back
Topp