Julaften dilemma

Oneinamillion

Oktoberskatt på vei <3
Oktobermirakler 2013
Vi skal feire jul hos min familie i år. Men spise grøt på formiddagen hos min samboers familie :) men han vil at vi skal reise tilbake til hans familie sent på julaften etter vi har vært hos min familie og spist og åpner gaver. Han vil tilbake til sin familie så vi kan åpne gavene fra hans familie hos dem.
Men eg tenker - blir ikke dette litt mye reising og stress ? Lang dag for den lille ? No skal jo vi spise grøt hos hans familie om morningen så føler det blir unødvendig å reise tilbake om
Kvelden . Han bør vel greie å løsrive seg fra dem en julekveld? Vi ska jo være hos dem neste år.

Både hans familie og min familie bor relativt nærme oss.

Hva tenker dere ? Hva ville dere gjort ?

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Min familie bor ca 6 timer unna, men mannen har mesteparten av familien sin her. Vi skal til svigermor lillejulaften på grøt, men vi har bestemt at i år vil vi feire jul hjemme for oss selv, nettopp fordi vi ikke gidder å reise frem og tilbake med unger og 1000 julegaver :p

Jeg tenker som så: Det blir mye frem og tilbake om dere skal holde på sånn... Jeg hadde ikke orket det selv engang :p Det burde jo holde at dere reiser dit på grøt også fortsetter feiringen hos din familie etterpå, uten å reise tilbake. Jeg skjønner at han har lyst, men siden det er deres tur neste år, burde han vel holde ut ? Hvis det er veldig om å gjøre for han å åpne gavene hos de, kan dere ikke åpne noen av de mens dere er der på grøt ? Møtes litt på halvveien ? For all del, kan gå helt fint å reise frem og tilbake, men personlig syns jeg det er godt å bare sette seg tilbake etter at all mat er spist og pakker åpnet. For meg frister det ikke å skulle pakke ting i bilen for å reise videre, men det er jo min mening. Som sagt, jeg skjønner hva han vil, men kan ikke denne julekvelden være din familie sin, så lenge dere skal til hans familie på formiddagen og neste år ?

Min familie bor ca 6 timer unna, men mannen har mesteparten av familien sin her. Vi skal til svigermor lillejulaften på grøt, men vi har bestemt at i år vil vi feire jul hjemme for oss selv, nettopp fordi vi ikke gidder å reise frem og tilbake med unger og 1000 julegaver :p

Jeg tenker som så: Det blir mye frem og tilbake om dere skal holde på sånn... Jeg hadde ikke orket det selv engang :p Det burde jo holde at dere reiser dit på grøt også fortsetter feiringen hos din familie etterpå, uten å reise tilbake. Jeg skjønner at han har lyst, men siden det er deres tur neste år, burde han vel holde ut ? Hvis det er veldig om å gjøre for han å åpne gavene hos de, kan dere ikke åpne noen av de mens dere er der på grøt ? Møtes litt på halvveien ? For all del, kan gå helt fint å reise frem og tilbake, men personlig syns jeg det er godt å bare sette seg tilbake etter at all mat er spist og pakker åpnet. For meg frister det ikke å skulle pakke ting i bilen for å reise videre, men det er jo min mening. Som sagt, jeg skjønner hva han vil, men kan ikke denne julekvelden være din familie sin, så lenge dere skal til hans familie på formiddagen og neste år ?
Takk for svar! :) mange gode innspill . Var lurt det du sa om å åpne gavene når vi er der å spiser grøt. Det har eg ikke tenkt på ;) skal foreslå det for han:) skjønner egentlig ikke helt vitsen med å fly tilbake på kvelden . Kjenner eg blir sliten av tanken. :p

Takk for svar! :) mange gode innspill . Var lurt det du sa om å åpne gavene når vi er der å spiser grøt. Det har eg ikke tenkt på ;) skal foreslå det for han:) skjønner egentlig ikke helt vitsen med å fly tilbake på kvelden . Kjenner eg blir sliten av tanken. :p

Ikke sant. Jeg tenker bare med meg selv. Spising av masse god julemat i godt selskap, haugevis av pakker som skal pakkes opp, kos og glede. Man blir sliten av sånt, både store og små :p Sist jul var vi hos svigermor. Jentungen var dritt lei av pakker på slutten, ville nesten ikke åpne de. Vi overnattet der for å slippe å pakke alt i bilen og ture hjemmover. Veldig deilig å "slenge beina på bordet" når siste pakke var pakket opp. Bare slappe av og kose oss resten av kvelden uten å tenke at vi snart må dra til neste stoppeplass.

Ja, foreslå det du :) Kan jo være en grei måte å forhandle litt på ;) Han får det litt som han vil, samtidig som dere kan slappe av hele julekvelden hos din familie :)

Jeg hadde ikke orket..... Vet alt om sånne "Min familie vs din familie"-greier, så du har min fulle sympati :P

Uff, nei, jeg hadde ikke orket å dra frem og tilbake på den måten. Vi holder oss i ro på julaften så langt det går. I år skal vi feire hos min far og vi drar dit på ettermiddagen den 22. og blir nok antakeligvis der til 2. juledag. Det er ikke lenger enn en times kjøring herfra, så vi kunne fint frem og tilbake på dagen, men jeg orker ikke sånt stress :P

Du kan jo prøve, som UneMi sier, å inngå et kompromiss - at dere kan åpne gavene fra hans familie når dere er der på grøt. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å "gi slipp" på sin familie på julekvelden, men dere skal jo dit neste år og da er det du som ikke får være med din familie. Eller synes han at det hadde vært greit å reise til din familie sent på julaften kveld neste år, etter at mat og gaver var ferdig hos hans familie? Det kan du jo spørre han om ;) :P

Forslaget mitt ble ikke godt mottat. Han ble rett og slett sur når eg nevner det blir litt stress og at eg vil slappe av hos min familie og ikke stresse å reise videre på kvelden. Han synes ikke det blir d samme å åpne gavene til julegrøten hos sin familie . Orket ikke mer surmuling så sa det får heller gå at vi drar til hans familie på sen kvelden - orker ikke å krangle. Men det hjalp ikke. No er han potta sur og gidder ikke snakke med meg. :/ irriterende

Da synes jeg rett og slett han oppfører seg litt barnslig. Synes godt han kunne prøvd å se det fra din side også.
Men, men. Hvis dere prøver det slik i år så kan det jo være han innser at det blir litt stress dersom dere skal fortsette å gjøre det slik hvert år?

Uff!
Vi feiret slik før barna kom, men nå har de vær så god å komme hjem til oss om de vil være sammen med barna. Foreslå heller det for neste år ar de kommer til dere ettersom de er så nærme. Tenk på barnets beste sier jeg så må nok annen surmuling ligge ;)

Vi skal feire hos min sammen for første gang. Vi er nok ikke ferdig med gaver før kl 8, og da er det leggetid for lille, så da er det ikke aktuelt å dra noe annet sted. Rundt da skal hun hjem å sove. Kan du ikke bruke den? Funket her :)

Annenhvert år er jo relativt vanlig rundt om, så jeg klarer desverre ikke å se problemet:pEr det ikke noe som heter man kan ikke få i pose og sekk;) Også er det videre noe som heter å være praktisk;)
Her er mine i Halden , og hans i Bergen...vi er haugevis som jobber innen helsevesenet,dvs jul sammen er nærmest en umulighet:p Her blir det med mine i år, neste år med hans. Veldig greit! Nå er det også barnas jul og ikke i like stor grad de voksne sin;)Ergo viktigere å ta hensyn til barna,enn seg selv:D

Her blir alle samlet hos oss.... orker ikke tanken på å reise rundt hele toten for å gjøre alle til lags :P

Back
Topp