Jul...

Troika85

Betatt av forumet

Jul er blitt så masete etter at vi fikk barn. Nå må vi liksom fordele juledagene likt med alle besteforeldrene, noe som fort ender med at fire familier er i et hus. Det blir trangt og slitsomt!

Hadde håpet på å feire jul hjemme hos oss i år, men svigers ville ikke. Da måtte den ene søsteren hans være alene. Svigerinnen min kunne reist hjem til hennes svigerforeldre, men det gidder hun ikke. Jeg mener det derfor er hennes eget valg at de blir sittende alene, men tydeligvis er det bedre at vi sitter alene enn at hun og hennes familie gjør det…

Æsj, det blir så mye forpliktelsesmiddager og mye familie på en gang. Har mest lyst å si til alle at vi er hjemme og at de som vil være med oss får komme på besøk, men det blir vel litt sært det og…

Hvordan er det med dere? Er det bare jeg som syns det er masete å fordele helligdagene?

det er litt mas her i gården og om slikt. før i tiden var alle samlet, men det var jo før alle fikk samboere og barn. nå er det så mange at vi bare ikke gidder lenger ( 20 stk til julemiddag blir for mye!!!!) og en gang må vi få starte våre egne tradisjoner, så får besteforeldrene komme til oss et år og så får de gå til søster neste år, akkurat sånn som jeg og min samboer har vært annethvert år hos min familie og hans familie :) besteforeldre kan fort finne på å bli litt sure akkurat de første årene, men det går seg til :) 

Vi har annenhver jul med min familie og annenhver jul hus hans familie, enkelt og greit. I år skal vi være hos min familie :)

Veldig enig. Og hvert år nå er det jo en eller annen som blir skuffet, ikke til å komme utenom. Foreslo selv her at jeg vil feire hjemme hos oss fremover, da det er mye å reise rundt med to barn og alt man skal ha med, men det ble ikke så godt mottatt;/ 

Så ja æsj.. er vel alt å si;)

Här ska vi väl få till något slags system etterhvert...

De senaste två åren har vi varit hos hans föräldrar, som ju bor i samma by som oss.
I år ska dem ned till Stavanger, till hans syster...

Mina föräldrar bor till vanligt i Oman, men kommer hem till Sverige i år, och ska fira hos mormor. Dem håller på och bygger sig hus i närheten av mormor också - så i åren framöver kommer dem att fira jul där.

Vi far ingenstans, av självklara grunder...:-) Så, vi blir att fira jul med ett väldigt gott vännepar till oss.

Her er jeg hjemme til mamma de julene jeg har alle barna :)
Og iår har jeg ingen barn hjemme, viss ikke babyen bestemmer seg for å komme før jul, så da skal jeg og mannen feire til svigermor :)
Regner med det blir anderledes etter hvert her og, siden jeg og mannen min får vår første ilag nå :)
Men her går vi etter hva vi vil, og ikke etter hva alle andre vil :)
Det har jeg prøvd, og det er bare slitsomt dessverre :s

I jula vil jeg ha minst mulig folk rundt meg. Er da jeg virkelig slapper av. Og idag skal vi ha jul hjemme, meg, gubben, bikkja, mamma og lillesøstra mi.. DET blir en perfekt julaften det! Ingen regler på når man skal spise, ingen stress med middag, ( spesielt ikke når man er høygravid ), og kan stå opp nååår jeg vil..

Ifjor var jeg hos svigersfamilien. MAKAN til stress! Det er jo aldri lyst oppi nordnorge, så jeg var jo konstant trøtt, og pakkene skulle åpnes fortest mulig, snakke høyest mulig og spise mest mulig, kjappest mulig.. Streess.. :P

*Nyperose* skrev:
Vi har annenhver jul med min familie og annenhver jul hus hans familie, enkelt og greit. I år skal vi være hos min familie :)

Samme her :) Men, ifra neste år ska vi feir jul heim t oss sjøl, så kainn dæm som vil kom på besøk

Ja, akkurat det! Lange besøk. Har vi vært her julaften, må vi der 1. Juledag og siden vi bor en tine og en ferje borte fra hver vår familie, men i hver sin retning (dvs 2 timer og 2 ferjer fra hvert foreldrenes) blir det så mye frem og tilbake. Jeg vil helst slappe litt av og ha besøk hjemme og... Og som om ikke det er nok med mas fra andre familiemedlemmer så blir vi ikke helt enige jeg og samboeren min heller om hvor og hvordan. Han vil helst bare være hos sin familie og jeg vil fordele oss mer... Grrr... Får år om vi ikke ender opp hos svigersene i år og.... Dumt det skal være sånn. Jul skal jo være koselig...

Etter at vi fikk barn starta vi vår egen tradisjon fra første jula. Vi feirer hjemme, og har mine foreldre på besøk julaften hvert 3.år (har 2 søstre som har dem hvert sitt år også) utenom det er alle som ønsker å feire sammen med oss velkommen, men vi har enda ikke hatt andre her enn foreldrene mine.

Synes det er utrolig deilig at vi er hjemme og koser oss. Det er ikkeno stress, mas eller noe som helst. Bare kos <3 Alt foregår i vårt tempo, ungene slipper å dra hjemmefra og det ser jeg stor fordel av. Hadde ikke orka å pakke unger, hund og lassevis med julegaver i bilen, pakke ut et annet sted, for så å pakke alt inni bilen og hjem igjen bare timer eller en dag etterpå :P

Vi har annahver jul hos hver familie. Etter at vi bygde nytt hus i fjor, er det vi som har størst plass i familien min og hans:) Så vi feira jul her i fjor, og skal gjøre det i år igjen. I år kommer min svigerfamilie med alle barna. Vi blir da 8 voksne og 4 barn. Det er mer enn nok... blir vi mange flere har jeg lyst til at besteforeldrene bytter på å komme til sine barn...

Vi feirer jul hjemme hos oss selv og har sagt at de som vil komme kan komme. I år kommer svigerforeldrene mine til oss. Mine søsken og foreldre skal feire jul i utlandet, og det verken kan eller vil vi i år. Jeg er så hjemmekjær, så jeg har sagt at fra nå av blir vi hjemme hos oss med mindre det er noe veldig spesielt. I fjor feiret vi med hele svigerfamilien, 19 stykker.. Det var mange folk, men veldig koselig. Men det blir litt amputert når det blir så mange, spesielt med tanke på gaveåpning. 

Vi feirer hjemme hos oss så får de som måtte ønske å feire med oss komme på besøk :) slik har vi hatt det siden eldstemann var 1 år, altså de siste fem årene og slik kommer vi til å fortsette å ha det :)

Jeg må være med mine foreldre på julaften, skikkelig barnslig der jeg...men klarer ikke tanken på julaften uten dem!!
Nå bor vi langt fra begges familie (180mil), så da må jo noen reise.
Vi har feira to juler hos mine foreldre etter vi fikk guttungen.
Og ei jul der de kom ned til oss.
I år skal vi være hjemme og mine foreldre kommer hit.
Jeg har lyst å lage en tradisjon med jul hjemme (og de som vil er hjertelig velkommen til oss), mens gubben mener vi må reise nordover av og til. For hans foreldre kommer mest sannsynlig ikke til å fly hit...

Så lenge besteforeldrene til sambo lever kommer vi til å feire annenhver jul der. Det synes jeg er en veldig Koslig tradisjon, med tanter, onkler og hele pakka. Selv om vi kanskje begynner å bli litt mange nå så det blir flere oldebarn;) planen har egentlig hvert å feire annethvert år med min familie (som er i år). Men siden dem bor i Drammen ble ikke det aktuelt i år. Jeg NEKTER å føde i Drammen! Var ikke langt unna sist :p Men i år blir det en blanding. Vi inviterte oss selv med pappa og søstern bort til svigers ;) å Itilegg kommer besteforeldrene! Tror det blir veldig koslig! Er bare rett borti gata så da synes jeg det går greit:)

dumidalia skrev:
Vi feirer jul hjemme hos oss selv og har sagt at de som vil komme kan komme. I år kommer svigerforeldrene mine til oss. Mine søsken og foreldre skal feire jul i utlandet, og det verken kan eller vil vi i år. Jeg er så hjemmekjær, så jeg har sagt at fra nå av blir vi hjemme hos oss med mindre det er noe veldig spesielt. I fjor feiret vi med hele svigerfamilien, 19 stykker.. Det var mange folk, men veldig koselig. Men det blir litt amputert når det blir så mange, spesielt med tanke på gaveåpning. 

Jeg hadde aldri greid å feire jul i utlandet:p jeg må ha Norsk Jul<3>

Uff i år har jeg lyst til å droppe julen, merker jeg blir lei meg bare av tanken.. Min mamma og stefar drar til USA i midten av desember og kommer ikke hjem før Starten av januar, så i år spurte vi om svigers ville komme og de ga beskjed om at de kunne komme fordi min familie var bortreist.... Hyggelig å vite at de ikke ville vært der med barnebarna sine hvis min familie hadde vært der. De er sånn uansett, kommer aldri på besøk og ringer aldri. Må vel bare bite tennene sammen og prøve å gjøre det beste for mann og barn :)

Snart 4 <3> skrev:
Uff i år har jeg lyst til å droppe julen, merker jeg blir lei meg bare av tanken.. Min mamma og stefar drar til USA i midten av desember og kommer ikke hjem før Starten av januar, så i år spurte vi om svigers ville komme og de ga beskjed om at de kunne komme fordi min familie var bortreist.... Hyggelig å vite at de ikke ville vært der med barnebarna sine hvis min familie hadde vært der. De er sånn uansett, kommer aldri på besøk og ringer aldri. Må vel bare bite tennene sammen og prøve å gjøre det beste for mann og barn :)

Så kjedelig at det skal være sånn. Her er det min mor og far som ikke kan være i samme rom.. :/

Vi har allerede laget en tradisjon på at vi er annet hvert år i Sandefjord og annethvert år i Skien på jule- og nyttårsaften. I år er juleaften i Sandefjord og nyttårsaften i Skien,så det blir jul hos svigers i år.Etter at vi flytta sammen så fant vi ut at dette var en grei ordning,og det gjør det lettere nå når vi får barn sammen også.

Back
Topp