Jul og advent :-)

HvitLin

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Nå er jeg igang med julegaver, kos! Gleder meg til å pynte gården :-)

I år skal vi ha en aktivitetskalender for Veslegutt :D blir vel litt ting også tenker jeg :-)

Har dere noe spesielle tradisjoner som dere ALLTID må gjøre?

Gården?:) Åhh, har dere gård? Jeg er selv odels jente, og oppvokst på gård:)

Jeg må alltid lage hjemmelaget marsipan og avhengig av sjokkiskalender som guttungen:D

Gården?:) Åhh, har dere gård? Jeg er selv odels jente, og oppvokst på gård:)

Jeg må alltid lage hjemmelaget marsipan og avhengig av sjokkiskalender som guttungen:D

Ja, vi er så heldige at vi har overtatt slektsgården til mannen min :) Krever sitt mtp vedlikehold da vi begge jobber med noe helt annet :P Men har en skikkelig handyman, så det er ikke noe problem :) Det fine er at gården ligger supersentralt men likevel for seg selv. Så det er vårt pusterom i hverdagen :)

Må nok legge ut noen julebilder etterhvert, men det er julenek i epletrærne, store stjerner i alle vinduer :) Rødt, grått og hvitt! Stas altså :)

Skal også forsøke meg på hjemmelaget marsipan dette året jeg også :) Har du noen gode oppskrifter på lur?

Jeg må alltid bake pepperkaker med mamma. Fast tradisjon fra jeg var liten som jeg alltid kommer i julestemning av :)
Spent på å se hvordan det blir i år da, med en såpass liten baby. Blir spennende å se om storesøster kan ha litt glede av bakingen også, jeg håper det :)

Ja, vi er så heldige at vi har overtatt slektsgården til mannen min :) Krever sitt mtp vedlikehold da vi begge jobber med noe helt annet :p Men har en skikkelig handyman, så det er ikke noe problem :) Det fine er at gården ligger supersentralt men likevel for seg selv. Så det er vårt pusterom i hverdagen :)

Må nok legge ut noen julebilder etterhvert, men det er julenek i epletrærne, store stjerner i alle vinduer :) Rødt, grått og hvitt! Stas altså :)

Skal også forsøke meg på hjemmelaget marsipan dette året jeg også :) Har du noen gode oppskrifter på lur?

Det høres rett og slett helt fantastisk ut!:D *sjalu,hihi* Min mor og far bor på gården enda da, men den vil nok desverre ikke gå i arv:( Selv har jeg slått meg til ro i Bergen med en bergenser og som bergensere flest er han ikke villig til å flytte på seg:P Vel, jobbmulighetene hadde heller ikke vært de beste for han da:) Jeg har fortsatt et lite håp om at min skjønne lillesøster kan og vil overta gården! Slik det er i dag er det desverre boplikt, så det er heller ikke mulig for min mann og meg å kjøpe for så evt.å leie ut...:) Men men, den tid den sorg...

Marsipan ja, jeg er virkelig en stor marsipangris:D Min marsipan er ingen hokuspokus, kun mandler, eggehviter og melis. Men et lite tips er å tilsette noen dråper sitronsaft. Da holder marsipanen seg lenger:D

Å vilken härlig tråd :) jag älskar jul och allt som hör till :) för mej är det bl.a. tradition att alltid äta lucia frukost tidigt på morgonen till luciatåget på tvn. Då är de lussebullar och varm choklad. Iår SKA jag börja med gaverna i tid, de ska jag klara ;)

Det høres rett og slett helt fantastisk ut!:D *sjalu,hihi* Min mor og far bor på gården enda da, men den vil nok desverre ikke gå i arv:( Selv har jeg slått meg til ro i Bergen med en bergenser og som bergensere flest er han ikke villig til å flytte på seg:p Vel, jobbmulighetene hadde heller ikke vært de beste for han da:) Jeg har fortsatt et lite håp om at min skjønne lillesøster kan og vil overta gården! Slik det er i dag er det desverre boplikt, så det er heller ikke mulig for min mann og meg å kjøpe for så evt.å leie ut...:) Men men, den tid den sorg...

Marsipan ja, jeg er virkelig en stor marsipangris:D Min marsipan er ingen hokuspokus, kun mandler, eggehviter og melis. Men et lite tips er å tilsette noen dråper sitronsaft. Da holder marsipanen seg lenger:D

Ja, vi måtte liksom ta noen valg når vi bestemte oss for å bosette oss her. Det er boplikt og driveplikt. Så vi har alliert oss med noen fantastiske bønder i nærheten som driver gården for oss :) Må ærlig innrømme at jeg savnet litt "gata" men med årene har jeg blitt særdeles glad i plassen ;)

5 min til alt med bil. 5 min å gå til tog/buss, 2 min til barnehage (den fikk vi jo selvfølgelig ikke plass i da) Det eneste er at mannen må kjøre ca 25 min hver vei til jobb. Men det fikser vi selvfølgelig.

Men jeg sier bare BERGEN!! Det er jo virkelig Norges flotteste by! Det må jeg si :) Mannen min har jobbet en del i Bergen, så på noen av turene ble jeg med, for det er rett og slett bare så ufattelig fint der :) Så vi leker litt med tanken at vi kanskje en gang i livet vårt (når vi blir gamle og grå) flytter til Bergen :)

Bor dere sentrumsnært eller? Drømmen er jo (dårlig med navn) der ved den gamle brannstasjonen ligger og litt opp i høyden til venstre for fløyen liksom, men der er det svinedyrt :P Men elsker de gamle flotte gatene og høye husene :)

Å vilken härlig tråd :) jag älskar jul och allt som hör till :) för mej är det bl.a. tradition att alltid äta lucia frukost tidigt på morgonen till luciatåget på tvn. Då är de lussebullar och varm choklad. Iår SKA jag börja med gaverna i tid, de ska jag klara ;)

Det hørtes jo utrolig kos ut da! Gleder meg som en liten raring til at veslegutten vår skal gå lucia for første gang i år :) Det er jeg veldig spent på :) Kommer sikkkert til å grine da men :P Jeg har funnet ut at nettet er en super ting når man skal handle julegaver, handle fra sin egen stue og vips er det på posten og klar til å pakkes inn :)

Ja, vi måtte liksom ta noen valg når vi bestemte oss for å bosette oss her. Det er boplikt og driveplikt. Så vi har alliert oss med noen fantastiske bønder i nærheten som driver gården for oss :) Må ærlig innrømme at jeg savnet litt "gata" men med årene har jeg blitt særdeles glad i plassen ;)

5 min til alt med bil. 5 min å gå til tog/buss, 2 min til barnehage (den fikk vi jo selvfølgelig ikke plass i da) Det eneste er at mannen må kjøre ca 25 min hver vei til jobb. Men det fikser vi selvfølgelig.

Men jeg sier bare BERGEN!! Det er jo virkelig Norges flotteste by! Det må jeg si :) Mannen min har jobbet en del i Bergen, så på noen av turene ble jeg med, for det er rett og slett bare så ufattelig fint der :) Så vi leker litt med tanken at vi kanskje en gang i livet vårt (når vi blir gamle og grå) flytter til Bergen :)

Bor dere sentrumsnært eller? Drømmen er jo (dårlig med navn) der ved den gamle brannstasjonen ligger og litt opp i høyden til venstre for fløyen liksom, men der er det svinedyrt :p Men elsker de gamle flotte gatene og høye husene :)

Da ligger gården deres virkelig sentralt til:) Det gjør forøvrig den hvor jeg er oppvokst også:)

Der du/dere mener er Kalfaret:D Utrolig mye flotte hus der ja,og dyre som du sier:)
Vi har bosatt oss på Minde,på løvstakksiden. Gode og flotte turmuligheter:) Kort vei til byen, dvs. 10 min med bil:)Skole og barnehage i gåavstand:) Kjøpte eneboligen for et halvt års tid siden, og etter dette har det vært mye oppussing:) Noe vi forøvrig holder på med enda;) Ting tar tid, men det er fantastisk å skape hjemmet til sitt eget:D

Da ligger gården deres virkelig sentralt til:) Det gjør forøvrig den hvor jeg er oppvokst også:)

Der du/dere mener er Kalfaret:D Utrolig mye flotte hus der ja,og dyre som du sier:)
Vi har bosatt oss på Minde,på løvstakksiden. Gode og flotte turmuligheter:) Kort vei til byen, dvs. 10 min med bil:)Skole og barnehage i gåavstand:) Kjøpte eneboligen for et halvt års tid siden, og etter dette har det vært mye oppussing:) Noe vi forøvrig holder på med enda;) Ting tar tid, men det er fantastisk å skape hjemmet til sitt eget:D

Kalfaret ja! Det stemmer :) Så spennende med oppussing da! Det er stas å kunne gjøre et hus om til sitt eget! :) Vi har også brukt laaang tid på oppussing, men så blir det jo bra til slutt :) Det må vi trøste oss med :)

Å jaaa. Juul <3

Jeg er veldig tradisjonell av meg, så hele julen må liksom feires på skikkelig vis! Vanligvis feirer vi annethvert år medmin familie og samboers familie. Hos min familie er det fullt hus og stormende jubel (rundt 15-20 stk - alle etterkommerne etter bestemor og bestefar med partnere). Når vi feirer med samboers familie har vi vært hos oss, da de bor i en leilighet i Stockholm og vi har hus med plass til alle. I år har vi sagt at vi er ferdige med å reise og feire "kaosjul" med titalls mennesker (selv om det er trivelig så er det også slitsomt, og sjelden en feiring på egne premisser).

Så i år skal vi være hjemme hos oss selv, hvor både vi, baby og hund kan få en fin jul uten stress :-) vi har sagt til både min og samboers familie at alle som ønsker er velkomne hit, men da vil feiringen foregå på vår måte (blanding av mine norske tradisjoner og samboers svensk/finske tradisjoner). Gleder meg uansett hvem som kommer og ikke :-)

Men noen tradisjoner som må være med er pakkekalender i adventstiden (med nissekalenderen mamma sydde til meg når jeg var lita), gammeldags julemarked første helga i desember, ribbe OG juleskinke til middag, julefrokost både julaften og første juledag, hvit- og sølvfarget jul med et touch av rødt, julekakebaking med mamma, de obligatoriske tv-programmene på julaften, julestrømpe på julaftens morgen.. osv.. gleder meg :-D

Sendt fra mobilen.

Julegavene er jeg snart ferdige med. Mamma kommer snart på besøk en uke og hun tar da med julegavene til familien min når hun reiser ;)
Ellers blir det kakebaking med storesøster og pynting. Lucia og nissefest i barnehagen.
Blir første året vi skal feire jul hjenne hos oss selv så det blir stas. Vi bruker å fordele annenhvert år hos familiene våre. Sambo er enebarn så hans mor og stefar kommer til oss.. og så prøver jeg å overtale mine foreldre til å komme hit også ;)
På "mobben"

Åååååhhhh jaaaaaaah som jeg elsker julen!!<3 jeg er VELDIG julete av meg, noe samboer overhodet ikke er, så han syns alltid jeg gjør for mye utav det:P

Kjekt det er fleir som gleder seg til jul! Syns endå det e litt tidlig å begynne m julegaver, men dei heimelaga skal eg starte på så snart gipsen er av hånda ;) vert stas med liten beibis i jula også:D

Så godt å høre det er flere som har begynt å tenke på jul! :P Gleder meg til kakao og julepynt, julemusikk og pepperkaker! Og i år får vi jo den beste gaven litt på forskudd også :D O'jul med din glede :P

Fra mobilen :-)

Gleder meg også til jul, helt enormt, jula er såååå koselig :)) og den blir jo ekstra stas i år :)

Sent from my HTC Desire HD A9191 using BV Forum mobile app

Back
Topp