Jul med bonusbarn

Tullerusk88

Andre møte med forumet
Vet det ikke finnes en fasit på dette, men trenger litt innspill.

La meg bare begynne med å si: jeg har en bonusgutt på 7 som jeg virkelig elsker, jeg har vært en del av livet hans så lenge han kan huske.
Jeg og pappan har ei jente på 2 år, og denne jula er vi så heldige å få feire julaften med begge ungene. Men så kommer spørsmålet:

Hvordan gjør man det med pakker?

Jeg er veldig opptatt av at det skal være likt, men sliter med hvordan man skal få det til? Eldstemann er blitt en del av den nærmeste familien min, og får gaver derfra også, men det vil alltid komme dettende inn litt flere til mini fra slekt litt lengre ute, kolleger og venninner av meg osv. I utgangspunktet er jo ikke dette et problem, for han får jo gaver fra moren sin side av slekta, slik at totalt sett så "vinner han" i antall gaver, men det hjelper jo ikke når han på julaften ser at søsteren sin haug er større enn hans.

Og vi kunne jo kompensert med å kjøpe noen ekstra gaver til ham, men da blir det jo "urettferdig " for minsten at han skal få flere gaver fra oss enn det hun får. Hva blir mest rett å gjøre?

Mora pleier å reise hjem til jul, slik at gavene hans ikke er her hvor vi bor. Så at han får med seg pakkene til oss er ikke en helt enkel løsning det heller.

Hjælp!
 
Har ingen fasit, men er det en tanke at dere pakker opp minste sine ekstrapakker en dag han ikke er der? Jeg hadde julaften med pappa sin familie og gaver der, fikk kanskje litt gaver fra mamma sin familie i romjulen eller senere, og åpnet gaver fra venner etter selskapet på julaften.
 
Han er 7 år gammel, og forstår nok mye når dere bare snakker med han. Har han selv uttrykt sjalusi for dette? Eller er dette noe dere voksne tenker på som problem?
 
Han er 7 år gammel, og forstår nok mye når dere bare snakker med han. Har han selv uttrykt sjalusi for dette? Eller er dette noe dere voksne tenker på som problem?

Det har ikke vært noe jeg har tenkt på tidligere da dette er første jul han feirer med en søster (han var hos moren i fjor). Minsten hadde ikke kommet heeelt enda julen før da han var med oss, så vi har ikke hatt samme problemstilling før.

Det er nok bare i mitt hode det sitter, for jeg er så redd for å gjøre noe feil (er nok noe mange stemødre er redd for). For jeg tenker allerede på neste jul Skal eldstemann fortsette med å ha en "jul nr 2" hos oss med fars foreldre, med masse pakker, i romjulen, slik vi har gjort til nå?
Det blir vanskelig å forklare det til en 3-åring

Alle disse i-lands problemene
 
Tenker barna ikke får like mange gaver siden gavene har ulik verdi og viktig å snakke om slike ting.

mine barn har samme foreldre men antall gaver blir dor det om ulikt
 
Så lenge du ikke gjør som min forrige stemor gjorde så er du nok trygg. Min forrige stemor kjøpte ekstra til sine barn siden vi hadde større familie. Men det endte fryktelig urettferdig. Hennes barn fikk mobil til jul mens jeg fikk en liten ting. Før Hu begynte sånn i det ekstreme så tenkte jeg ikke noe over det, likte egentlig jul hos pappa best fordi der fikk vi strømpe og det fikk vi ikke hos mamma. Vi måtte også åpne gaver hos mamma før vi dro til pappa så vi ikke skulle ha flere gaver enn stesøster og halvsøster. Barn tenke rikke så mye over sånt så lenge ingen voksne viser noe ang det. Så lenge stesønnen din ikke sier noe så er det ikke noe å tenke på. I fjor sa da 6 åringen at broren fikk mer gaver enn Hu fordi Hu ble ferdig med å åpne først, men Hu fikk da beskjed om at hu pakker opp fortere enn broren, og Hu fikk flest gaver siden det har begynt å komme venninne gaver til jul.
 
7årimgen forstår at han får mer gaver når han er hos mor, å at det som de minste får er allt de får, så han får egentlig flest. Om han ikke ser det selv, så kan du si det til han sånn at han ser det :) bonus her får ekstremt mange gaver, han har bonus familier på begge sider som gir like mye til han som til biologiske, problemet er når vi skal åpne i romjulen med han, så får de minste ingenting, det kommer nokk til å skape litt problem nå de kommende årene når de små er store nokk til å skjønne hva en gave er :wacky: skulle egentlig ønske vi kunne ha hatt alle gavene på en plass i julen det han er er gavene også, men de to foreldrene er visst ikke helt enig der. Selv vokst opp i splittet familie, å jeg fikk alltid gavene fra mamma med til pappa og omvendt, så pleide jeg å ringe den jeg ikke var hos for å fortelle hva jeg hadde fått, synst det var koselig :happy:
 
Back
Topp