Jul- dilemma for dem med lite...

Frk Spent

Mai 2014 mamma :)
Mailykke <3
Nå er det snart tid for gull, glitter, gaver og god mat. Jula nærmer seg og vi gleder oss til første feiring med vår lille sønn :)

Vi har invitert både min og mannens familie hjem, sammen med våre søsken. Jeg var så stolt over å samle såpass mange i eget hjem og bare kose oss.

Så kommer det; min mor kvier seg plutselig over å komme grunnet hennes økonomiske situasjon (uføretrygdet) og klarer til nøds å skrape sammen litt til gaver til de tre barnebarna. Både jeg og mine søsken ble veldig lei oss, julen skulle jo bli en koselig anledning til å treffes. Mine søsken har heller ikke all verden å rutte med og gruer seg også over gaveinnkjøpene. Jeg har fortalt dem at det viktigste er at dem kommer, gaver er absolutt ikke viktig! De synes dette er flaut og går på selvfølelsen..

Bedre blir det ikke når Svigers allerede har begynt å vifte med gavehaugen, som alle årene før er et gilde av en annen verden. De elsker å glede andre og kommer med den ene eksklusive gaven etter den andre...

Hva gjør vi?
Dette er to vidt forskjellige familier som nå må feire sammen grunnet barnebarn... Jeg er redd for å fornærme begge parter ved å legge i krav om å senke lista vedrørende gaver. Jeg vet at min side hvertfall ikke vil være til bry og "ødelegge" stemningen. Og Svigers gjør ikke dette for å "briefe", de er bare snille og krever ingenting tilbake, selv om det blir kleint for mottaker.

Takker for alle råd om hvordan vi løser dette :)

Last edited:
Det burde jo være åpenhet rundt det her sånn at alle kan ta litt hensyn! :o så lenge man snakker om ting blir det som regel mye lettere.
For de som ikke har råd blir det ikke like flaut og ubehagelig når de ikke har gaver til alle, og for de som bruker alt for mye penger på gaver kan de slippe presset av at de må kjøpe så 'fantastiske', mange og dyre gaver..

Er det mange barn til stede?

Ville foreslått at barna får åpne gavene sine på ettermiddagen mens de voksne heller tok sine gaver når de kommer hver til sitt på kvelden.

Begrunnet det med at det blir så kaotisk med mange mennesker og alle gavene (noe som nok stemmer) og så slipper alle å dra gavene sine med rundt. ;) mange voksne som gjør det slik når de ikke feirer hjemme!

Forstår at dette må være vanskelig.. Kan godt forstå foreldrene dine jeg.. Tenker at dere burde snakke sammen om at dette året kan dere alle bare gi en gave til en hvis sum eller evt et begrensett antall gaver de kan kjøpe

Ville foreslått at barna får åpne gavene sine på ettermiddagen mens de voksne heller tok sine gaver når de kommer hver til sitt på kvelden.

Begrunnet det med at det blir så kaotisk med mange mennesker og alle gavene (noe som nok stemmer) og så slipper alle å dra gavene sine med rundt. ;) mange voksne som gjør det slik når de ikke feirer hjemme!
Enig med deg.

Her har vi mye samme situasjon. Min familie har lite å rutte med, svigers har mye.
Jeg og samboer er veldig opptatt av at gutten vår ikke skal få svindyre gaver. Så vi bestemte oss for en maksgrense på 1000,- pr familie (altså 1000 fra onkel, 1000 fra tante osv), og dette ble respektert. Nå er han så liten at det gjør ikke så mye, men vi vil ikke han skal favorisere den familien som gir dyre gaver.

Vanskelig og trist at julen skal ødelegges pga gaver. Tenker at barna kan åpne gavene, og vente med resten.

Finn noen billige ting du ønsker deg og barna, og nevn dette tilfeldig i samtaler med familien din. Vis en god respons på gavene du og barna får av de. Og bare vær ærlig med de som du har gjort at det viktigste er at se kommer. Da får de seg også er gratis julemåltid ;)

Her har vi mye samme situasjon. Min familie har lite å rutte med, svigers har mye.
Jeg og samboer er veldig opptatt av at gutten vår ikke skal få svindyre gaver. Så vi bestemte oss for en maksgrense på 1000,- pr familie (altså 1000 fra onkel, 1000 fra tante osv), og dette ble respektert. Nå er han så liten at det gjør ikke så mye, men vi vil ikke han skal favorisere den familien som gir dyre gaver.
Så "godt" at vi er i samme situasjon! Det var et lurt tips..!!! Siden fødsel har lillegutt fått gaver/penger for minst 10000 på 5 mnd. Vi har kanskje fått for 500 av min mor. Nå har Svigers begynt på julegaver og vi fikk vite at de har kjøpt en Kjempestilig ting som jeg vet koster et par tusen. (De sa det for at vI ikke skulle kjøpe dobbelt opp grunnet kampanje) Det var en duppeditt fra svigerfar og jeg vet at svigermor også komme til å handle litt ekstra..

Nå er han så liten men jeg vil ikke ha en unge som får alt han peker på pluss litt til. Veldig glad for å ha en ressurssterk svigerfamilie, men jeg og mannen er ikke akkurat pengelens vi heller. Synes det til tider blir litt mye.. Og jeg vil ikke at deres gavehaug skal overskygge alt det fine som min familie har klart å lage/ spare til :(

Om dem ikke har råd til å kjøpe gaver til din svigerfamilie, synes jeg du og mannen kan skrive på dems navn på det som er fra dere. Pris betyr jo ingenting. Ellers er jeg også enig i veldig mye av det som er skrevet over her. Åpenhet og kommunikasjon er så utrolig mye lettere og man kan fint få til det uten at det blir kleint. Masse lykke til;)

Enig med denne her :-)

Jeg ville gitt beskjed om at alle modererer seg.
En liten ting til barna er nok og vi skal heller fokusere på samhold, lek og morro. :)

Syns svigerforeldrene dine bør få handle om dem vil jeg :) Så heldig han er som har besteforeldre med ressursene til å gjøre der, OG lysten til å fullføre! :)
Folk har forskjellig økonomi. Svigermor har dårlig råd. Ikke sikkert dem får noe av ho engang. Men jeg nekter ikke alle andre å bruke mer enn 200 kr på gavene fordet.

Sitter i samme klemma selv.

Syns svigerforeldrene dine bør få handle om dem vil jeg :) Så heldig han er som har besteforeldre med ressursene til å gjøre der, OG lysten til å fullføre! :)
Folk har forskjellig økonomi. Svigermor har dårlig råd. Ikke sikkert dem får noe av ho engang. Men jeg nekter ikke alle andre å bruke mer enn 200 kr på gavene fordet.
Helt enig!
Jeg setter ikke makspris på gaver som andre skal gi altså, det synes jeg er litt drøyt.
Poden får forøvrig mye mer av bestefaren enn farmoren og farfaren, sånn er det bare tenker jeg.

Jeg er vokst opp med en besteforeldre som alltid gav mye penger og hele tiden, og en annen side som var mer måteholden, til gjengjeld hadde de alltid tid til oss. De prioriterte oss barna de som gav mest penger prioriterte oss kun når de ikke hadde andre planer og det passet de. Som barn avslører du dette og jeg satte mest pris på de som alltd hadde åpent hus og ville vite hva som skjedde i vårt liv og lekte med oss. Så poenget er at pene gaver og penger er ikke alt for barn.

Påstår ikke de som opplever familien har ulik råd opplever det slik, prøver bare å si at barn elsker sine besteforeldre pga tiden de deler og ikle gavene de får...

her gjør jeg det enkelt å greit har selv dårlig råd. jeg lager fotokalendere til de fleste. og besteforeldre og oldeforeldre får itilleg 1 klasse bilde av datteren vår. mine søsken har kommet med konkrete ønsker om sengetøy osv... å vil få dette. søstra til sambo ønsker seg skjorter å skal få det. vet ikke va jenta vår får enda. her er det viktigste i jula det å være samla å kose oss sammen

Back
Topp