jormord eller bare lege?

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
er gravid med nr 2 og sitter og lurer litt på om jeg skal både gå til lege og jordmor?
var veldig fornøyd med jordmortjenesten sist gang, følte eg fikk bedre informasjon der enn hos legen..
men nå har jeg jo vært gjennom et svangerskap for 3 år siden,så husker jo det meste.
kansj noen kan svare meg hva folk pleier og gjøre..:)

Hei!

I retningslinjene for svangerskapsomsorgen, heter det at den gravide selv skal kunne velge hvordan hun ønsker svangerskapsomsorgen lagt opp. Det betyr at du kan gå bare til lege, bare til jordmor eller i kombinasjon.
Det er jordmor sitt spesialfelt, alt som har med svangerskap og fødsel, og jeg tror nok at mange synes det er godt å ha tid nok til å få svar på de spørsmål en måtte ha.
Som jordmor, er jeg nok litt inhabil - men, jeg synes at jordmødrene bør ha flere av kontrollene av friske gravide. Har en spesielle sykdommer eller medisinske tilstander, som krever tettere oppfølging av lege, blir det noe helt annet.
Du høres ut til å ha en magefølelse av hva du ønsker mest, jeg tror du kanskje bør lytte til den.
Flere og flere velger oppfølging hos jordmor, selv om flertallet fortsatt bare går til lege, dessverre synes jeg !

Lykke til videre, uansett valg!

Mvh jordmor Grethe

Back
Topp