jordnøttolje......

lykkeliten

Glad i forumet
er det mange her som driver å smører seg med sånn olje ?? heter det ikke jordnøtt olje....??
var på sunkost her for noen uker siden og spurte om det , og da hadde de selvsagt ikek det inne. men hun dama anbefalte en annen olje som hadde sammme efekten.. men er litt skeptisk på om det funker i det hele tatt ????????????????

HJELPER DET ELLER IKKE??

mot hvA? strekkmerker eller til å smøre nedentil for å ikke revne?
Jeg har brukt mandelolje til å smøre magen med og kopmmer til å gjøre det frem til fødsel..så langt ingen strekkmerker..bank i bordet! Smører ikke nedentil. har ikke trua på det...eller skulle begynt for noen uker siden i såfall....

Om det hjelper eller ei, er jo noe du først vet etter fødselen...

Og for å være ærlig, så vet man aldri om det er flaks at du ikke revnet, eller uflaks at du revnet. Det kommer helt an på fødselen, genetikk og størrelsen på babyen. Tror jeg. Jeg har liten tro på at litt olje skal hjelpe.

Samme som at det ikke finnes en olje i verden som kan forhindre strekkmerker, da disse oppstår i underhuden og ikke i overhuden. Alt man smører seg med, vil aldri påvirke annet enn overhuden...

Ikke meningen å være negativ, men min mening er at disse produktene er salgstriks.

At oljen kan gi en bedre følelse før man skal inn i fødselen, det har jeg absolutt tro på. Så hvis man vil bruke olje, så bruk olje!

Bare vær obs på eventuelle soppinfeksjoner.

jordnøtt olje kjøpte jeg på apoteket..! Jeg var også på helse kosten for å kjøpe olje, den heter wedela eller noe i den duren..de hadde ikke den til å smøre nedentil der, men hadde den som kunne forebygge strekkmerker (aner ikke om det fungerer jeg, jeg har fått strekkmerker selv om jeg har smørt/smører)

Men jordnøtt olje får man tak i på apoteket, så prøv der [;)]

Slik jeg har forstått det så er det ikke selve oljen som hjelper mest, men tøyingen nedi der, som man skal gjøre, som skal gjøre at man ikke revner så lett..
Men jeg tenker som så at man skal jaggu ta i for å strekke det nok til at et babyhode kan passere uten problemer [8D]
Jeg har ikke prøvd det selv, men kjenner flere som har prøvd og de har alle ulike erfaringer med revning og ikke.. Så kansje bare tilfeldig at de som brukte det ikke revnet? Og kansje ikke ville revnet selvom de ikke hadde brukt olje også?[;)]

Jeg revnet sist fordi jordmoren ikke var der og tok imot Elias, han kom ut helt aleine nesten. Det som er viktig for at man ikke skal revne , sånn jordmor sa det til meg, er at jordmoren under fødselen holder litt igjen og lager litt motpress på hodet til barnet, så huden/kjøttet får tid til å tøye seg i tide.

Jeg har aldri brukt noe olje,har født 2 ganger før å ikke revnet.Noen revner å noen ikke,Jordmødre er flinke til å prøve å unngå dette,men så klart skjer det jo likevell.
Men jeg tror ikke oljer virker,verken på revning eller strekkmerker..

nå tenkte jeg på å bruke olje neden til . strekkmerkene får man jo ikek gjort så mye med. bortsett fra å smøre de når de er vonde.
men vet liksom ikke helt om jeg tror på at den olja hjelper mot om man revner eller ei.

jeg sporte jordmora om det med jordnøttolje, hun sa at på noen sykehus bruker de denne oljen for å forebygge rifter under fødtselen, og at det var ikke så domt å smøte seg nedentil med dette fra uke 35, og massere det inn, for å økte blodgjennomstrømmingen der nede.

Det øker ikke sjansene for sopp hvis du smør på rett plass, det skal kun smørest på mellomkjøtte.

Jeg smurte meg ikke nedentil en eneste gang i forrige svangerskap og jeg revnet heller ikke. Sydde kun 1 "pyntesting" [:D]
Jeg smurte meg med en SVINDYR strekkmerkekrem hver eneste dag i hele forrige svangerskap og de siste 2 ukene fikk jeg et helt verdenskart av strekkmerker.

Sååååå det smøregreiene både på strekkmerker og nedentil har jeg ingen tro på [:)]

Jeg ble anbefalt av jordmor å massere med det 2 ganger pr dag. Hun kunne ikke garantere at det fungerer, men jeg synes det er verdt et forsøk.
Kjøpte jordnøttolje her: http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-315218.aspx

Jeg fikk ett ark med hvordan man skulle massere og med hva på ABC, jordmoren der mente at det egentlig var litt tilfeldig om det hjalp eller ikke, men om jeg følte for det så var det bare å prøve...
Men har slitt mye med sopp pga av de forbanna uvi kurene mine så har ikke turt og smøre ettersom jeg har hørt at man lett får sopp av det også..

ORIGINAL: Kleo79

Om det hjelper eller ei, er jo noe du først vet etter fødselen...

Og for å være ærlig, så vet man aldri om det er flaks at du ikke revnet, eller uflaks at du revnet. Det kommer helt an på fødselen, genetikk og størrelsen på babyen. Tror jeg. Jeg har liten tro på at litt olje skal hjelpe.

Samme som at det ikke finnes en olje i verden som kan forhindre strekkmerker, da disse oppstår i underhuden og ikke i overhuden. Alt man smører seg med, vil aldri påvirke annet enn overhuden...

Ikke meningen å være negativ, men min mening er at disse produktene er salgstriks.

At oljen kan gi en bedre følelse før man skal inn i fødselen, det har jeg absolutt tro på. Så hvis man vil bruke olje, så bruk olje!

Bare vær obs på eventuelle soppinfeksjoner.

helt enig med du!

Jeg ble anbefalt av jordmor å smøre og massere med jordnøtt eller mandelolje. ( Jeg valgte mandelolje). Hun kunn ejo selvsagt ikke garantere noe, men sa at det skader jo ikke, og hun sa at hun har tro på at det kan hjelpe. Hun nevnte bare smøring og massering( jeg spurte spesifikt om tøying, mne hun svarte smøring og massering).

Null erfaring med det,men jeg er ikke så glad i å dytte ting i nærheten av høna,som ikke er naturlig ment å være der,hehe[X(][X(][8D]

jeg smører magen morgen og kveld med jordnøtt olje. det har jeg gjort siden magen begynte å bli synlig. men om det fynker vet ikke jeg. har ikke supertro på det siden det er i underhuden det oppstår strekkmerker. men den oljen er jo ganske tykk, så jeg liker å lure meg selv til å tro at det kan være godt for huden.( at den blir bittelitt mer elastisk).jeg smører meg jallefall, og får jeg strekkmerker så vet jeg jaffal at jeg har prøvd å forhindre det. men er nok helste genetisk desverre. kjenner jo at magen begynner og bli litt stram til tider, og synes selv det hjelper å smøre med olje enn å la være. [:)]

Jeg fikk med meg svangerskapspleieolje når jeg var hos jm sist som hun sa jeg skulle begynne å bruke nå fremover. Den er fra WELEDA og inneholder mandelolje, jojobaolje, hvetekimolje, oljeutrekk (mandelolje) av arnika, og blanding av eteriske oljer. Snakket litt om det med tøying der nede, og det er visst gjort litt forskning på det som viser at oljer bidrar med å gjøre huden mer tøyelig og at man kan unngå rifter.

Brukte ingen oljer sist, og revnet heller ikke stort...

Har minimalt med strekkmerker fra forrige svangerskap og både da og nå er jeg flink til å smøre meg. Gravid eller ikke gravid så smører jeg meg med body-butter hver dag uansett fordi jeg synes det er godt med smøring etter en dusj. [:D]

Synes det er snodig at dere sammenligner det å smøre for å unngå strekkmerker og smøre underlivet for å unngå revning...

Det å ikke ha trua på smøring av magen skjønner jeg - de strekkmerkene dukker opp okke som dersom man er disponert for dem... Men når jordmor anbefalte meg å smøre/massere/tøye forsiktig i første svangerskapet, så gjorde jeg det! Når hun sa det kunne forebygge revning, så var det ikke noe å lure på liksom [8D] Nå endte dette i hastesnitt, så jeg vet jo ikke hva som ville skjedd... Men jeg hadde ikke turt å la være!

Det er jo peanuts å få strekkmerker i forhold til det å revne herfra til evigheten - med de problemer dette kan forårsake i ettertid. Så hadde det ikke blitt planlagt snitt her, så hadde jeg smurt til den store gullmedaljen!

Back
Topp