Jordmorutdanning

Linnjeanette

Elsker forumet
Noen som kan fortelle meg litt om det?
Må jeg ha gått noe spesielt på vgs? Eller?

Sykepleien og så jordmor?
Hvor lang tid tar utdanninga?

Fortell fortell (med t-skje)

Du må ha studiekompetanse for å komme inn på sjukepleien. [:)]
So 3år sjukepleie. 1år som sjukepleiarstudent, 2år på jordmorskule og 1 år i lære.

Og veldig gode karakterer for å komme inn....[:)]

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/jordmor

ORIGINAL: Søta!

ORIGINAL: Durken

Er du sikker på at det er sånn lenger?
Mener å ha hørt snakk om at det ikke er så høye krav som det en gang var.

Tror fortsatt det er rimelig høye krav jo. Ikke sånn at man kan forvente å komme inn første gang man søker, selv med brukbare karakterer.

ORIGINAL: Durken

Finner ikke noe om karakterer på jordmor, men på sykepleien her så er snittet veldig høyt iallfall.

er vel generelt høye karakterer på sykepleien også?er vel der det er vanskeligst å komme inn? Jeg tenker som så,så lenge interessen er der,så vil det gjenspeile seg på karakterene.En jordmor bør jo ha en god interesse i helsevesenet.

Ikke la deg skremme av høye karakterer-presset,chase your dreams!

ORIGINAL: *Fernet*

er vel generelt høye karakterer på sykepleien også?er vel der det er vanskeligst å komme inn? Jeg tenker som så,så lenge interessen er der,så vil det gjenspeile seg på karakterene.En jordmor bør jo ha en god interesse i helsevesenet.

Overhodet ikke høye karakterer på sykepleien nei.
De nærmeste høyskolene her har under 4 i snitt.

ORIGINAL: Oppdrag Nemo

I Porsgrunn ligger det på 4.7

Er ganske høyt snitt de fleste steder for å komme inn på sykepleien. Sykepleierutdanning er 3 år. Så må du ha minimum 2 års erfaring som sykepleier for å begynne på videreutdanning generelt. Men på jordmorutdanningen krever de relevant praksis. Så det funker som regel dårlig å ha jobbet f.eks på sykehjem i to år og så søke jordmorutd. I tillegg kan jeg nevne at søkermassen er STOR og at det dermed blir høyt snitt for å komme inn. Det varierer jo selvsagt fra år til år, men snittet er HØYT.

Jordmorutdanningen er 2 år, men mye av dette er praksis. Varierer fra studiested til studiested hvordan det er lagt op.

Om man vil, får man til! [:)]

Hilsen sykepleier

Rart at denne tråden er her nå, jeg tenkte på dette i hele går, faktisk! :)
Slenger derfor inn et spørsmål..

Jeg har studiekompetanse, men har IKKE gått helse og sosial, MÅ jeg gå det før sykepleien ?

ORIGINAL: IdaLolita

Jeg har studiekompetanse, men har IKKE gått helse og sosial, MÅ jeg gå det før sykepleien ?

Nei. [:)]

nei

ORIGINAL: rodstilk

Nei. [:)]

Herlig.. : ))

ORIGINAL: *Starwish*

Er ganske høyt snitt de fleste steder for å komme inn på sykepleien. Sykepleierutdanning er 3 år. Så må du ha minimum 2 års erfaring som sykepleier for å begynne på videreutdanning generelt. Men på jordmorutdanningen krever de relevant praksis. Så det funker som regel dårlig å ha jobbet f.eks på sykehjem i to år og så søke jordmorutd. I tillegg kan jeg nevne at søkermassen er STOR og at det dermed blir høyt snitt for å komme inn. Det varierer jo selvsagt fra år til år, men snittet er HØYT.

Jordmorutdanningen er 2 år, men mye av dette er praksis. Varierer fra studiested til studiested hvordan det er lagt op.

Om man vil, får man til! [:)]

Hilsen sykepleier

signerer denne.

Søkte selv i år og poengrensen er veldig høy på jordmor nå. Du må faktisk ha toppkarakterer, relevant praksis og ha jobbet som sykepleier endel år for å komme inn. :) Veien er lang for å bli jordmor, men jeg skal bli det, om jeg så må søke hvert eneste år til jeg er 40. :)

IdaLolita
Junior medlem

Medlem siden: 17.11.2008
Jeg er fra: rundtom:-)
Status: pålogget

quote:
ORIGINAL: halt0

I Porsgrunn ligger det på 4.7

Snittet kommer litt ann på om du søker med førstegangs vittnemål. førstegangsvittnemål gjelder tilogmed det året du fyller 21. etter dette søker du i en annen gruppe og snittet er MYE høyere!![:)] Men og du har vært hjemme med barn så får du ekstra poeng, og du får også alderspoeng[:)]

ORIGINAL: ¤ Lykkerus ¤

Du må ha studiekompetanse for å komme inn på sjukepleien. [:)]
So 3år sjukepleie. 1år som sjukepleiarstudent, 2år på jordmorskule og 1 år i lære.

jaha? dette stemmer nok ikke
etter 3år på sykepleien er man ferdig utdannet, er ikke sykepleierstudent etterpå altså. Man må ha jobbet 1 år 100% som sykepleier for å kunne søke videreutdanning i jordmor. Jordmorutdanning er 2 år. og da er man ferdig utdannet jordmor. ikke 1år i lære etterpå.

ORIGINAL: Wayne`s Wife XL

5 i Trondheim. Så jo, høye karakterer...
Men Namsos f.eks har 3. Levanger 4 ca.

Har kun hørt fra 3.4 og opp til 4 rundt i området her, og skjønte ikke at folk kunne mene det var høyt [8D]

2 år jordmorskole heltid etter 3 år sykepleien, kan komme inn relativt fort etter sykepleieutdannelsen (men tror ikke det er sååå vanlig) Mye pensum på engelsk, men alternative bøker på norsk finnes..

Back
Topp