Jordmortimer

Namia

Glad i forumet
Aprillykke 2017
Påskekyllingene 2020
Hei

Er det noen av dere som vet om alle timer hos jordmor kommer til å gå videre som vanlig?
Jeg begrenser ned absolutt alt som kan begrenses i denne tiden mot fødsel, men føler kansje ikke JM timer er det som bør begrenses?
Er uke 35+1 nå, har neste time når jeg er 37+1. Blir vell en del hyppigere timer opp mot termin ?

Har og en time til samtale på sykehuset og en vekstkontroll på sykehuset før fødsel.
Vanskelig å vite hva man helst bør gjøre.

Jeg leste at det skal prioriteres, men vil tro at de som nærmer seg fødsel er de siste til å bli avlyst. Jeg har time nå i uke 36, en i uke 38 og en i uke 40, og det er mitt største mareritt akkurat nå at disse skal bli avlyst. Jeg trenger dem virkelig. Har time på onsdag, men har ikke hørt noe om at den er blitt avlyst, så jeg håper virkelig ikke det.

Det tror jeg egentlig ikke at det gjør. Jeg hadde time fredag, men ringte selv og avlyste da jeg ikke så helt behovet. Men de sa ikke noe da om færre timer fremover. Og de var klar på at etter fødsel måtte jeg kontakte de for å få jordmor hjem. Det har jeg lest ikke er så vanlig i disse tider, og jeg er ikke så interessert i det. Har foreldre i risikogruppe på besøk. Så tenker at jeg får evt dra til de.

Hei

Er det noen av dere som vet om alle timer hos jordmor kommer til å gå videre som vanlig?
Jeg begrenser ned absolutt alt som kan begrenses i denne tiden mot fødsel, men føler kansje ikke JM timer er det som bør begrenses?
Er uke 35+1 nå, har neste time når jeg er 37+1. Blir vell en del hyppigere timer opp mot termin ?

Har og en time til samtale på sykehuset og en vekstkontroll på sykehuset før fødsel.
Vanskelig å vite hva man helst bør gjøre.

Sniker fra juni. Inntil videre tror jeg jordmortimer går som normalt, men dersom det blir stor mangel på helsepersonell fremover så er det nok mulig at det kan bli begrensninger her også. Jeg fant denne anbefalingen på helsedirektoratet sine sider som forteller hva som bør prioriteres dersom man må prioritere i svangerskapsoppfølgingen: https://www.helsedirektoratet.no/ve...skolehelsetjenestetilbud-under-korona-utbrudd

På kommunen sine sider her står det at dersom gravide ikke hører noe annet skal de komme på oppsatte timer. Dette er første gang jeg faktisk føler et stort behov for time og har spørsmål, så håper ikke timen jeg har nå på onsdag (38+2) blir utsatt.

Vi må bare krysse fingrene, jenter!! :Heartred

Takk for svar alle :-)
Får vurdere situasjonen underveis, også blir det jo som det blir uansett. Bare utrolig vanskelig å forholde seg til alle disse usikkerhetsmomentene underveis.

Jeg skal egentlig ha både modningsakupunktur og stripping opp mot termin på kontoret til JM. Spent på om dette blir gjennomført..

Har også time på onsdag som jeg håper blir gjennomført, men gruer meg litt for jeg skal få ny jordmor :/ Hadde vært betryggende å snakke med noen kjente nå. Jeg lurer også på om de tillater partner å være med, eller om jeg må dra alene resten av svangerskapet, regner med det blir retningslinjer på det også.

Leste i en annen tråd her at i en kommune hadde de avlyst svangerskapskontroller på helsestasjonen og henvist til fastlege. I min bydel (i Oslo) hadde de sendt ut melding om at timene ble gjennomført, men at man ikke kunne ha med seg partner. Har ikke hørt noe selv, men har ikke time igjen før 25.3.

Enig i at det er litt mange usikkerhetsmomenter akkurat nå, men virker jo som det er en prioritert oppgave :)

Har time på onsdag (38+2) å håper virkelig ikke den blir avlyst! Har ikke hørt noe til nå så vil tro timen går som normalt :happy:

Har også time på onsdag som jeg håper blir gjennomført, men gruer meg litt for jeg skal få ny jordmor :/ Hadde vært betryggende å snakke med noen kjente nå. Jeg lurer også på om de tillater partner å være med, eller om jeg må dra alene resten av svangerskapet, regner med det blir retningslinjer på det også.
Ikke lov å ha med partner. Gjelder også kontroller på sykehuset. Synes det var så tomt på Ullevål sist uke, og det var bare fordi de ikke tillot andre enn den gravide inn.

Helsedirektoratet har gått ut med noen anbefalinger om å avlyse ikke kritiske timer, og følge opp gravide med sykdommer, fare for foster osv. Så vi kan regne med noen avlysninger. Jeg har ingen flere timer hos jordmor,.men siden jeg skal ha vekstkontroll på sykehuset så skal jeg dekkes nok opp på det kritiske. Blodtrykk, urin osv. Også mindre oppfølging på helsestasjon for de eldre barna. Og de vil anbefaler å slutte med hjemmebesøk.
De vil unngå smitte på jordmødrene, slik at de også har noen i bakhånd til å omdisponere på sykehus ved behov.

Helsedirektoratet har gått ut med noen anbefalinger om å avlyse ikke kritiske timer, og følge opp gravide med sykdommer, fare for foster osv. Så vi kan regne med noen avlysninger. Jeg har ingen flere timer hos jordmor,.men siden jeg skal ha vekstkontroll på sykehuset så skal jeg dekkes nok opp på det kritiske. Blodtrykk, urin osv. Også mindre oppfølging på helsestasjon for de eldre barna. Og de vil anbefaler å slutte med hjemmebesøk.
De vil unngå smitte på jordmødrene, slik at de også har noen i bakhånd til å omdisponere på sykehus ved behov.

Blir spennende å se hva de gjør fremover da. Jeg går ikke til kommunal, men privat jordmor. Men hun jobber og deltid på føden på sykehuset. Så regner med hun er en travel dame for tiden.

Her går de som normalt men hvis mam har antydning til sykdom får man ikke komme. Jeg er såklart forkjøla så regner med jm nekter meg å komme. 3 uker til termin

Her blir bare de i risikogruppe prioritert. Så ingen oppfølging på meg denne måneden..

To uker til termin i dag her. Hadde jordmortime på fredag og skal ha neste i begynnelsen av neste uke og så evt på termin. Vet de prioriterer å ha kontroller på oss som har kort tid igjen her i kommunen, men kan selvsagt være lokale variasjoner.. her får vi også (foreløpig..?) hjelp etter fødsel med hjemmebesøk og ammeveiledning og 6 ukers kontroll av baby, men vet det er stengt for senere kontroller av eldre barn..

Her tror jeg ikke de vet hva de skal gjøre :hilarious:
Hadde planlagt time hos lege idag (uke 38), så ringte de fra legekontoret i går. Legen min tok ikke imot, venteværelse var stengt osv.. jeg sa jeg var ikke bekymret for formen er grei og jeg kjenner godt med liv, men hun mente oppfølgingen var viktig så jeg skulle komme inn i dag da til en annen lege. Idag ringte først legen jeg skulle til for å si at hun egentlig ikke tok i mot, jeg burde ikke komme ned pga fare for smitte hos legen (er foreløpig ikke påvist noen med smitte i kommunen) så snakket hun om hjemmebesøk, så mente hun jeg skulle gå til legen som har fulgt meg opp.. hun skulle snakke med hun på kontoret om det. Fikk igjen tlf fra dama i skranken, hun skulle høre om jeg kunne komme til min lege i morgen, for det var jo greit at jeg ble sjekket.. så har jeg ikke hørt mer.. så vet ikke om det blir time eller ikke, og det virker det ikke som de vet heller.. så bare rot her:wtf:

Jeg skal både til jord mor og lege som planlagt. Men har fått beskjed om å sitte i bilen til jeg blir hentet.

Men timen hos legen min blir flyttet, siden han er i karantene...

Jeg skal egentlig ha 38 ukers kontroll neste uke på mandag hos lege, men den ble avlyst pga. legekontoret har stengt. Ringte til jordmor og fikk heldigvis time hos en annen jordmor istedenfor. Det er viktig at jeg får kontroll pga. høyt blodtrykk, om det ikke hadde vært for det så er det ikke sikkert jeg hadde fått kontroll før uke 40.

Jeg var på kontroll hos jordmor i uke 37+4, det var før alt stengte, neste kontroll er i utgangspunktet i uke 39+3. Jeg hadde litt for høyt blodtrykk så jeg ble enig med jordmor i dag at jeg kjøper en blodtrykksmåler siden jeg er litt forkjølet. For meg er det en veldig god løsning.

Sniker fra Mai.

Var hos jordmor idag uke 34. Fikk bare komme om jeg kjente meg 100% frisk uten feber osv.. å ikke hadde vært utenlands eller på tur her i norge.
Full fart gjennom fødselssnakk å amming...Har barn frafør så føler ikke jeg trengte noe mer,værre med førsegangsfødene tenker nå jeg :wideyed:

Back
Topp