Jordmortime

ThilM

Forelsket i forumet
Marsipanene 2019
Hei!
Jeg har fått innkallelse til første jordmortime i midten av februar, da er jeg nærmere 17 uker på vei. Er ikke dette veldig sent??

Jo, det syntes jeg var veldig sent. I følge NHI skal første kontroll skje mellom 6-12 svangerskapsuke: https://nhi.no/familie/graviditet/s...ap-gode-rad/kontrollprogrammet-i-svangerskap/. Uke 17 er jo bare uka før OUL. Skulle tro det er greit for gravidjournalen din å ha tatt blod- og urinprøve fra rundt uke 12 for å fastslå at du ikke har jernmangel eller blant annet protein eller glukose i urinen. Mener dette skal være avklart før uke 15 eller noe. Ville bedt om en tidligere time :)

Hørtes veldig sent ut... jeg ville da ha kontaktet de igjen, eller ta første kontroll hos lege i håp om å få komme inn tidligere! Her i byen får vi time senest en-to uker etter at vi har tatt kontakt for å få tatt de nødvendige testene og ordnet helsekortet!

Synes også dette var seint, jeg var litt sein med å bestille time da dette ble gjort på mandag, men jeg var på første jordmor time i går (11+6) Har kontroll nummer 2 i uke 16

Hei!
Jeg har fått innkallelse til første jordmortime i midten av februar, da er jeg nærmere 17 uker på vei. Er ikke dette veldig sent??

Jeg hadde første jordmortime uke 24 sist gang (de hadde ikke kapasitet før), så jeg hadde første kontroll hos legen i uke 12 og oul før jeg var der. Denne gangen har jeg fått første time uke 13! Hvis du ønsker time før er det forhåpentligvis mulig å få det ved å ringe og høre :)

Jeg har 15 januar, er da 15 uker, men har vært hos lege og skal dit til uka. Du må ikke starte med jordmortime :)

Jordmor hos meg ville ikke ta inn før jeg hadde vært hos lege i uke 12 og tatt alle prøver. Jeg skulle ta kontakt igjen etter å ha vært hos lege . Så tror det er vanlig på en del helsestasjoner å ikke ta inn før til 2-3 kontroll (2. kontroll er vanligvis ultralyd på sykehuset i uke 18-19).

Men ta kontakt og hør. Der jeg bodde før ville helsestasjonen ha inn alle tidlig og kunne ta alle blodprøver der.

Her jeg går må jeg ta blodprøver ol hos lege så det betyr jeg velger å ta første kontroll hos legen, så jm i uke 16 nesten uke 17 og ul var vel i uke 19 eller noe sånn...

Hei!

Hvis det er til første svangerskapskontroll, ja da er det sent. Denne skal helst tas ca i uke 12. Hvis du har denne svangerskapskontrollen hos lege og dette blir det første som skjer etter det, vil jeg si det høres normalt ut :)

Hei!
De har ikke tenkt du skal ha første timen hos legen da? Jeg tror ikke jeg var til jordmor før ca ule seksten med de før. :cool:

Oppdatering: kontaktet helsestasjon som bekreftet at de ønsket at første time er hos fastlegen. Så da er det innafor :)

Jeg hadde første time hos fastlegen når jeg var 9+4 den 14.12 og har time hos jordmor den 13.01 og er da 13+6. og så oul når jeg er 18+5. :)

Back
Topp