Jordmortime og stripping

Nr 3 i april?

Glad i forumet
Da kommer jeg hjem fra jordmor. Alt så fint ut med meg og lillesøster:-) Hun foreslo stripping om ei uke hvis jeg ville. Hun mente det ville hjelpe på å slippe overtid. Sist jeg var gravid så ble jeg ikke strippet eller sjekket før jeg ble lagt inn på føden. Er det noen som har erfaring med stripping? Burde jeg prøve det eller er det best at alt går naturens gang? Jeg er i dag 37+2 og om ei uke 38+2.

Fant en grei artikkel om dette her.
Jeg kommer ikke til å be om dette selv, ihvertfall ikke før jeg når termindato slik som artikkelen refererer til om jeg er skikkelig lei da.

Var innom fødeloftet da jeg hadde hatt rier hele natten og var sliten da jeg skulle ha Alexander - den undersøkelsen som da ble gjort var mildt sagt ikke behagelig - så jeg regner med at jordmoren strippet meg siden jeg hadde rier og ingen åpning. Hun sa ikke noe om det, men det var såpass ubehagelig at jeg ser ikke for meg at det kunne vært noe annet. 1 døgn etterpå var han ute.

Personlig ser jeg ikke noe poeng i å gjøre noe som helst slikt før termindato... Da tenker jeg både på å sjekke modning samt stripping. 
Det er jo selvsagt litt anderledes om det er noen medisinske grunner for å gjøre det før da. 
Jeg var inne på kontroll ved termindato sist, og hadde ca 1 cm åpning da. Pga at vi visste babyen kunne bli veldig stor spurte jordmor om hun skulle dra litt og jeg sa ja til det. Merket ikke noe etter det, annet enn murringer og at resten av slimproppen gikk. 
Var inne igjen på overtidskontroll 7 dager etter termindato og hun gjorde det samme. 
Fødselen startet dagen etter, da hadde jeg hatt endel murringer siden kontrollen, men det er jo veldig vanskelig å si om dette var utslagsgivende for at fødselen startet eller ikke. 
Kommer til å takke ja til det samme fra termindato og utover denne gangen også, men det er nok ikke noe jeg spør om selv.

Jeg ble strippet samme dag som jeg ble satt i gang. Har ikke erfaringer med hvordan det ville vært i forholdt til en "vanlig" fødsel siden jeg ble satt i gang. Det som skjedde etter at jeg ble strippet var at det kom litt blod og mye slim, og fikk kraftige og veldig vonde kynnere etterpå. Siden jeg ble satt igang, vet jeg ikke hvordan dette ville utviklet seg :)

Fin artikkelJeg er verken lei eller har store helsemessige problemer. Det var jordmor som sa at ved kontrollen om ei uke kan vi sjekke modenheten og strippe litt, så slipper du å gå over terminen. Hun foreslo det som ett tiltak og at jeg måtte tenke på om jeg ønsket det. Tror kanskje jeg ble strippet sist, men det var etter at jeg var satt i gang med tabletter. Husker legen og jordmor røsket og drog godt oppi dåsa, men da var det for å få fortgang der og da! Jordmor jeg går til jobber på Riksen og det er der jeg skal føde så jeg antar at hun vet hva hun gjør/foreslår.

Ja, da har hun jo sagt at hun stripper HVIS det er modent og klart da. 
Hun vet nok hva hun gjør ja =) 
Jeg ville bare ikke takket ja før termindato, tror jeg. Men jeg vet jo ikke da, hehe.

mammas_elskling skrev:
Det ska ja fråga om! Lätt! ska till jordmor nästa vecka och är då 38+2 tror ni hon gör de då?

Her gjør ikke jordmor undersøkelser nedentil i det hele tatt, det er kun på sykehuset. 
Aner ikke hvordan det er ellers.

Back
Topp