Jordmorsjekk etter uke 37

Nisseguri

Glad i forumet
Oktobermirakler 2013
Er det vanlig at jordmor spør/eller man kan spørre selv om å sjekke åpning/modning når man har bikket 37 uker?? Eller hvor tidlig gjør de det evt? Har bare inntrykk av at mangen får sjekket modning og sånt i uke 38 feks, når det enda er 2 uker til termin.. Lurer egentlig litt på hvorfor? Har aldri fått spørsmål selv, men er 37 uker straks..

Jordmor spurte meg i mitt andre svangerskap uke 37-38 pga mye kynnere. Det har ikke vert ett tema i de to andre svangerskapene mine.

Jeg husker at jordmor sjekket da jeg var i uke 38 sist svangerskap. .

På "mobben"

det ble ikke sjekket før ved fødsel sist svangerskap hvertfall og har samme jordmor nå.

Jeg ble ikke sjekka før jeg skulle bli satt igang på sykehuset sist.. men jeg spurte aldri jm på noen kontroller heller da :P

Jeg har ikke blitt undersøkt før fødsel og på overtidskontroll før fødsel nr 2, men kommer definitivt til å be om å bli sjekket evnt strippet dersom de gjør det før denne gangen.. fødte bare et par timer etter sist :)

Forrige gang ble det ikke sjekket før vannet hadde gått, 37+6
Denne gangen har det blitt sagt at det skal sjekkes ved neste kontroll 38+3 da hos gyn,
for å se hvordan det ligger ann ift at det er lang reisevei osv.

Jeg har ikke blitt undersøkt før fødsel og på overtidskontroll før fødsel nr 2, men kommer definitivt til å be om å bli sjekket evnt strippet dersom de gjør det før denne gangen.. fødte bare et par timer etter sist :)

Sikkert dumt spørsmål, men kva vil stripping egentlig seie?

Jeg ble ikke sjekket på kontroller (selv om jeg gikk over 13 og 11 dager), bare på sykehuset når vannet var gått/riene og fødselen var i gang :)

Denne gangen har jeg ny jm og vet hun har tilbydd andre stripping og sjekk til termin (ikke før), men hun skal selvfølgelig ha ferie fra jeg er 38 til etter jeg har født (selv om jeg går over)... Tviler på legen gjør det, og uansett tviler jeg på at jeg tør spørre han om det (eller vil det :P)

Sikkert dumt spørsmål, men kva vil stripping egentlig seie?
Ikke dumt spørsmål nei, klødde meg litt i hodet første gangen jeg hadde hørt at jordmor hadde strippet noen :p de undersøker deg nedentil og "river og røsker" litt for å utvide mormunnen.. :) dette hjelper vel kun dersom man er moden og klar for det :)

Ble aldri sjekket for modning sist, men da fødte jeg fire dager før termin. Spurte forsåvidt heller ikke om hun kunne sjekke. Tror ikke det er rutine å sjekke før man er til termin, men noen jordmødre tilbyr seg kanskje :) Ellers er det jo bare å spørre :)

Ser ut for at det er litt forskjellig praksis rundtom:) her har vi to jordmødre i kommunen, har hørt fra andre at hun som jeg har ikke verken sjekker eller stripper, mens hun andre gjør det om man spør..

Detble sjekka sist svangerskap i uke 38 pga masse vonde maserier, hadde da 2cm

Back
Topp