Jordmorkontroll

mrs.g

Glad i forumet
Var hos jordmor i dag (12+4). Og hadde en mye bedre opplevelse av dette enn av å gå til legen min. Legen er hyggelig, men kjempedistré og helt fjern... Han glemte å bestille ul og har tatt ferie i 4 uker nå, så han er tilbake når jeg er i uke 17. Da begynner det jo å bli litt hast å med å bestille oul!

Heldigvis fikk jordmor bestilt for meg, og hun tok seg god tid og var så flink og hyggelig! Jeg var inne hos henne i over 1 time :-) Hun kjente på livmoren, og sa den hadde såvidt vokst seg over bekkenet. Hun prøvde å lytte etter hjerteslag, men klarte ikke fordi barnet ligger så langt ned i bekkenet enda. Men hun satt opp ny time om 2,5 uker, og skal prøve å høre på nytt da :-) Jeg kjente jeg ble veldig beroliget av å snakke med henne, fordi hun tok seg så god tid og forklarte alt så nøye. Jeg er jo førstegangs, så har jo selvsagt en del ting jeg lurer på og bekymrer meg for :-)

Hadde samme opplevelse til legen min jeg :)
Skal til jordmor i slutten av august, men må ringe å spørre når timen min er. Har skrevet 29. August på oversikten over timene mine og 30. August på kalenderen :p
Håper å kunne høre hjertelyd da. Sjalu på alle som allerede har hørt :p

Hadde en veldig positiv opplevelse hos fastlegen min. Jeg har gått hos henne i flere år, så er forsåvidt veldig trygg der :) Har også første jordmortjenester i slutten av august. Tenker å ta flest kontroller der, for tenker litt som så at jordmor tross alt har graviditet og kvinnekropp som sitt fokus, ikke alt mulig annet i tillegg ;) Men har lovt fastlegen at jeg kommer inn der noen ganger i løpet av graviditeten, for som hun sa " Jeg liker å følge opp mine gravide." Syns den var litt fin jeg :)

Hadde en veldig positiv opplevelse hos fastlegen min. Jeg har gått hos henne i flere år, så er forsåvidt veldig trygg der :) Har også første jordmortjenester i slutten av august. Tenker å ta flest kontroller der, for tenker litt som så at jordmor tross alt har graviditet og kvinnekropp som sitt fokus, ikke alt mulig annet i tillegg ;) Men har lovt fastlegen at jeg kommer inn der noen ganger i løpet av graviditeten, for som hun sa " Jeg liker å følge opp mine gravide." Syns den var litt fin jeg :)
Så kjekt. Jeg får alltid følelsen at legen helst vil dytte deg over på JM. "Noen går til JM for oppfølging etter UL, eller går annen hver gang" 2 leger har sagt dette til meg og på en måte som gjør at du tenker dette ikke var en hyggelig "til info" :)

Så kjekt. Jeg får alltid følelsen at legen helst vil dytte deg over på JM. "Noen går til JM for oppfølging etter UL, eller går annen hver gang" 2 leger har sagt dette til meg og på en måte som gjør at du tenker dette ikke var en hyggelig "til info" :)
Min lege sa jeg kunne gå hos henne hele svangerskapet hvis jeg ønsket det, men at noen valgte å gå til kun jordmor eller begge deler. Dette tok jeg positivt, og synes det var fint at hun opplyste meg om mulighetene mine :) Men handler så klart om måten det sies og formuleres på :)

Min lege er utrolig flink og han sa også at det var helt opp til meg hvordan jeg ville fordele lege-JM besøk, men at hans erfaring var at de fleste tok det 50/50 og det er det jeg har tenkt til å gjøre. Har defor første time hos JM i slutten av august. :happy:

Venter selv min første så er litt spent på om jordmor gir meg en "tryggere" følelse. Akkurat nå føler jeg at ting virker å gå "etter boken" og savner kanskje litt betryggende ekstrainfo så jeg slipper å lete meg i hjel på nett selv. :p

Jeg gikk kun til jordmor sist, var bare hos lege for blodprøver, glukosebelastning og en sykemelding. Symfysemålene kan bli avvikende hvis det er flere som måler, så anbefales at samme person gjør det hver gang.
Er det noen som kan mye om svangerskap, mor og barn er det jordmødrene, så jeg setter en knapp på dem når det gjelder svangerskap ;)
Men selvsagt må alle få gjøre det som føles rett for hver enkelt :) Det finnes ingen fasit på rett og galt.

Første gang gikk jeg til JM/lege annenhver gang, men med nr. 2 var jeg kun hos lege ved første kontroll og for blodprøver. Kommer til å gå til bare JM denne gangen også. Er veldig fornøyd med min kvinnelige fastlege, men JM har et helt annet fokus og mye mer tid og nærgående kunnskap om det man er opptatt av gjennom svangerskapet.

Jeg gikk til både jordmor og lege med førstemann, sist gikk jeg bare til lege og syntes det var like greit, men denne gangen er jeg usikker på hva jeg skal. Fastlegen min har akkurat sluttet og den nye legen får jeg møte første gang når jeg skal til kontroll om litt over en uke, så jeg får se andre 'kjemien' der før jeg bestemmer meg tenker jeg.

Har aldri gått til jordmor, og dette er min 3 graviditet. Blir veldig fristet når jeg hører så mye positivt om disse jordmødrene:happy119

Jeg har byttet lege under svangerskapet, så fastlegen min er lege for gravide:) og er storfornøyd med legen.
Var innom til den vanlige fastlegen min på fredagen da jeg var plaget med smerter nederst i magen, og da sjekket hun kun urinprøve og sjekket blodtrykket og sendte meg ut igjen. Så føler også at de vanlige fastlegene har det for travelt..

Både legen og jordmoren min tar seg god tid, liker å få den medisinske kunnskapen til legen og mer spesifikke kunnskapen til jordmor, og skal derfor gå til begge, alt etter hvem som er ledig hvis jeg får behov for å snakke eller sjekke ut noe.

Back
Topp