Jordmoren min sa...

Ladybaby

Flørter med forumet
Hei til alle dere som har en mann som enten røyker eller snuser.

Min jordmor sa at hvis min mann snuser eller røyker så er sannsynligheten for krybbedød veldig stor hvis babyen legges i samme seng som foreldrene!!!! Så derfor kan babyen ikke ligge i senga VÅR???

Har noen av dere andre hørt det samme? Jeg er i allefall livredd for at noe skal skje, så babyen får kose seg på babyrommet.

Har hørt at hvis foreldrene røyker, skal ikke babyen ligge i samme seng. Men babyen kan jo ligge i egen seng på foreldrenes soverom, så ser ikke helt problemet...

Ja, det er jeg godt kjent med. Står bla annet i anbefalingene fra Folkehelseinstituttet (tror jeg det er),  Landsforeningen for krybbedød ++

Mannen i huset røyker (noe jeg rett og slett hater), så her er det ikke aktuelt med noen samsoving, men babyen får sove i egen seng på rommet vårt.

Takk for svar:)

Godt å høre at andre også har fått info om dette. Min mor og den litt eldre generasjonen har ikke hørt noe om dette, å stiller seg undrende til alle mine fakta opplysninger.

HATER at min snuser!!!

hei Sambo sluttet å røyke for et år siden, men han snuser portion snus... Er det virkelig så farlig med snus? Da mener jeg i forhold til soving..

Vet du, det hadde jeg faktisk tatt til ettertanke...

Og det var akkurat det jeg tenkte på da jeg skjelte ut samboer for hundrede gang 1 mnd før jeg fødte.. jeg var lei av røykinga hans, han røyka i bilen og det stinka overalt.. Jeg sa til slutt at jeg nektet han å ta på ungen med mindre han hadde dusjet og byttet klær mellom hver røyk. Han fikk sove på sofaen.. og, ja, du vet... Han sluttet vel samme dag, jeg hadde kjøpt en fin gave til han som ventet på den dagen han sluttet. Han hadde tenkt til å ta seg en røyk, og da sa jeg at da fikk han vente med å åpne den pakken- nysgjerrigheten tok han.. og han røyka ikke mer. Han var fri for røyk, han satt i bilen og rulla av stompene den uka der:P

Gud bedre jeg er glad for at jeg var hormonell sist, jeg orker så vidt å ta opp kampen om det er noe nå...

Han var også minimalt på fest det første året, siden jenta lå sammen med oss.. for da hadde han blitt forsvist til sofaen;) For mine barn er kun et edru menneske bra nok, og det gjelder nikotin også. FISJ!

Jeg hørte med snuppa at det bare var røyking.
For vi fikk beskjed om å ta med snuppa og legge oss etter fødselen. Og han snuser.(men ikke i senga)
Vi hadde familierom med dobbelseng. Men var stor seng, så pappa lå i andre enden og ho helt oppi mamma.Og mamma sovna ikke nei. Hadde jo en nydelig skapning å se på. :)

Men i det store og hele, hvor deilig er lufta mellom 2 sovende mennesker om de begge ligger å puster mot hverandre? Æsj!!!

Her er det uaktuelt å ha ungen i senga uansett. Redd for å rulle over den. Bare amming og så tilbake i senga si hos oss.

Jeg røyker og har gjort det når jeg hadde lisje pia mi, å hun lever i beste vellgående, menst vennina mi som IKKE røyker og mannen hennes IKKE røyker, men demes lille prins død natt til julaften i 5 år siden av krybbedød.. Så jeg vet ikke heilt jeg altså.. men jeg har mi meinig og andre har si ega, sies jo at mødre som røyker får små og ofte barn med alergi eller som er mye syke, mi hva 4390g 50 cm 3 uke før terminl og har ALDRI vert på sykehus for sykdom... Så er ikke så hystering pga røyking jeg....Vi røyker ikke inne eller i bilen. men ute...

Det er kun røyking det gjelder, ikke snusing. Det som er ille med røyken er at en som røyker puster ut ekstra mye Co2 (karbondioksid), og det er det som ikke er bra. Med snus så vil det altså ikke ha noe å si da snus ikke påvirker lunger/oksygenopptak/Co2-utslipp slik som røyk gjør.

Har aldri hørt noe om at snusing skaper problemer ifh. til samsoving.

Charline; Selv om det har gått bra både for deg og for de fleste andre, så vil ikke det si at røyking og samsoving kan gi økt fare for krybbedød. Det er ikke sånn at alle barn som har røykende foreldre ender opp med å bli syke/dø, og alle som har helt sunne foreldre får et langt og sunt liv. Det finnes tilfeller hvor det går den gale veien å¨begge sider, men at risikoen for krybbedød øker ved røyking og samsoving det er det vel strengt tatt ikke noe særlig tvil om.

Nå setter jeg det på spissen, men det blir som å si at "jeg drakk alkohol og røykte under svangerskapet, men det gikk helt fint med babyen min, frisk og fin. Mens ei venninne som holdt seg unna ALT sånt, til og med passiv røyking, mistet barnet sitt, så man kan jo spørre seg om det virkelig er skadelig med alkohol og røyking under svangerskapet, siden det gikk bra i mitt tilfellet". Skjønner?

Teriyaki skrev:
Det er kun røyking det gjelder, ikke snusing. Det som er ille med røyken er at en som røyker puster ut ekstra mye Co2 (karbondioksid), og det er det som ikke er bra. Med snus så vil det altså ikke ha noe å si da snus ikke påvirker lunger/oksygenopptak/Co2-utslipp slik som røyk gjør.

Charline; Selv om det har gått bra både for deg og for de fleste andre, så vil ikke det si at røyking og samsoving kan gi økt fare for krybbedød. Det er ikke sånn at alle barn som har røykende foreldre ender opp med å bli syke/dø, og alle som har helt sunne foreldre får et langt og sunt liv. Det finnes tilfeller hvor det går den gale veien å¨begge sider, men at risikoen for krybbedød øker ved røyking og samsoving det er det vel strengt tatt ikke noe særlig tvil om.

Nå setter jeg det på spissen, men det blir som å si at "jeg drakk alkohol og røykte under svangerskapet, men det gikk helt fint med babyen min, frisk og fin. Mens ei venninne som holdt seg unna ALT sånt, til og med passiv røyking, mistet barnet sitt, så man kan jo spørre seg om det virkelig er skadelig med alkohol og røyking under svangerskapet, siden det gikk bra i mitt tilfellet". Skjønner?

signerer denne.

Teriyaki skrev:

Er ikke at jeg ikke ser hva du meiner, men er bare så utrolig lei av alt det sytingen og kor farlig ting er osv osv, JEG VET AT RØYK ER SKADLIG, Å AT DET ER FARLIG Å KJØRE BIL MED SMÅ BARN INNI (fare for å krasje)  OG AT HUNDEN`/KATTEN TIL NABON KAN SKADE DEN LILLE NÅR HAN LIGGER I VOGNA UT OG SOVER, men jeg kan ikke tenke på alt, dah blir jo man heilt hyserisk til slutt, er bare det jeg vill frem til..

Om man skal holde seg unna alt som er farlig, får man dah er godt liv ??

Sorry for at jeg kansje virker litt vrang her, men prøv å se det litt fra mi side også...

ps : ER IKKE MEINT MED DERE SOM SYTER MED NO MEINER JEG OVER ALT, MEDA,FAMILI,VENNER OSV OSV .......

Teriyaki skrev:

Signerer denne jeg..!   Røyking, drikking og graviditet hører ikke sammen uansett.
Gravide som røyker, eller folk som røyker og triller vogn er noe av det styggeste jeg ser!!!

Charline1985 skrev:
Jeg røyker og har gjort det når jeg hadde lisje pia mi, å hun lever i beste vellgående, menst vennina mi som IKKE røyker og mannen hennes IKKE røyker, men demes lille prins død natt til julaften i 5 år siden av krybbedød.. Så jeg vet ikke heilt jeg altså.. men jeg har mi meinig og andre har si ega, sies jo at mødre som røyker får små og ofte barn med alergi eller som er mye syke, mi hva 4390g 50 cm 3 uke før terminl og har ALDRI vert på sykehus for sykdom... Så er ikke så hystering pga røyking jeg....Vi røyker ikke inne eller i bilen. men ute...

DET er det mest usaklige jeg har hørt.
Man KAN virkelig ikke bruke "det gikk så fint med tanta til onkelen til katten til hun ene i køen på butikken, så det går nok HELT fint - ingenting å tenke på" når det gjelder en SÅ alvorlig ting som sammenhengen mellom røyking og krybbedød ved samsoving.

Når de ikke anbefaler samsoving dersom en av/begge foreldrene røyker eller snuser, så synes jeg det er en selvfølge å følge den anbefalingen. Når de ikke anbefaler å røyke under svangerskapet pga fare for prematurfødsel/lite barn/barneastma på et senere tidspunkt så ser jeg på det som en SELVFØLGE å ikke utsette barnet for det.
Det er forsket på dette i årevis.

Det at det har gått bra med jenten din er VELDIG fint. Men du kan ikke bruke DET som en god grunn til å røyke og samsove. Og så synes jeg at det er trist at du trekker inn det at noen andre som ikke røykte mistet gutten sin - som om det skulle gjøre det noe bedre...

helt ærlig, charline! kan ikke se noe sammenheng i det du skriver engang jeg! og du tar stor feil ved å sammenligne det med røyk med de andre eksemplene. Det med røyk,enten under graviditet eller samsoving burde ikke vært et emne å snakke om i den tiden vi er i nå.

tilbake til ts, ja hørt dette før! og babyene mine har ligget i samme rom som oss men i egen seng.

JEG MÅÅÅÅÅÅ FÅÅÅÅÅ HA MINE MEINIGA... å det å samsove hadde jeg ikke gjort om jeg fikk betalt for det.. jeg får ikke barn for å ligge å kose med dem i senga... Om jeg røyker eller ikke er vell mitt problem.. Å jeg meina det er sååå oppskryt om alt det som sies om røyk og snus. vell og merke etter fødsel altså... Om jeg tar meg en røyk kl 13.00 og ligger og koser med prinsen kl 18.30+ så er det fare for krybbedød..

JEG GÅR IKKE RUNDT Å TENKER PÅ ALT SOM ER FARLIG, PRØVER HELLER OG KOSE MEG OG NYTE TIDEN I STEDE FOR.. 

Men om det ikke er lov å ha sine egene meiniga så melder jeg meg bare ut her i fra.. Ser jo ikke noe poeng med å være her om man ikke kan skrive det man føler og tenker uten at 100 andre skal kritisere og snakke drit om meg............

Back
Topp